• Tx2

Maj 2009

skruttgumma: Folkets hus i ytterby, blir inte så himla långt från vigselplatsen och övernattningen. Kan tipsa om en billigare lokal, "byggdegård" i norrmannebo. Lite längre bort och för liten för oss.

förstagångsbrud: vad kul att klänningarna är på väg. Du får hålla oss uppdaterad hur det går.

• Tx2

Lutar åt att det blir lamm för oss oxå (jag kallade sambon för lammet den första tiden). En duktig kock och vän håller på och komponernar ihop några olika alternativ för vår trerättersmeny (kommer att ha tårta senare, men det kan vara gott med något sött efter maten) som vi kan välja på och som han sedan lagar så att vi får provsmaka.

LillEm skrev 2008-09-12 14:31:10 följande:
    Vi kommer oxå att ha efterrätt innan tårtan. Här är vår meny med inspiration av Öland:FörrättHemrökta lax med äppelchutney samt en räk-kräftskagen med löjrom & örtsalladVarmrättLammfilé med lammwallenbergare, marinerade sockerärtor o bönor, gräddig rosmarinsky samt potatiscreme smaksatt med bacon o gräslökDessertPannacotta på Öländska jordgubbar med karamelliserade äpplen & vaniljsirapNågon annan som oxå har spikat menyn?/ LillEm
    Nu känns det som om vi harkommit till en punkt där vi inte kan gå vidare med så mycket utan väntar på att det skall närma sig.
  • Tx2

Just nu får han vänja sig att det kommer minst en fråga om bröllopet varje dag, men försöker hålla det till korta ämnen så att han inte behöver prata om det så länge. Ibland är det han som tar upp det!

• Tx2

LillEm: Tycker att ni kan göra så. Bara ni har en bra dialog med er gäster.
    Vi tror att vi vill ha en barnfri kväll, under dagen får dem vara med om dem vill. Bara några få av våra vänner som har småbarn och dem har sagt att dem inte vill ta med dem utan vill kunna ha en kul kväll utan att passa dem. Värre är det med syskonbarnen som är lite äldre men som i vanliga fall inte klarar av att sitta vid bordet en längre tid utan springer i väg så fort dem har fått fikan el middagen. Känns inte så lockande att bjuda dem, men vi får höra med föräldrarna först innan vi skickar ut inbjudan. Finns inget utrymme som man kan ha som barnvrå.

• Tx2

Soon and very soon: En av kusinerna är kanske 16 år men han funkar jättebra med vuxna och sitter gärna kvar o pratar så det känns naturligt att bjuda honom och hans äldre bror. Medan syskonbarnen som är mellan 9-15 inte alls klarar av att sitta kvar vid bordet, hur skall dem klara av en trerätters-tillställning? Men får nog stämma av lite med föräldrarna och hoppas på att dem förstår om vi nu inte väljer att bjuda dem.

• Tx2

LillEm: Har samma problem när det gäller att ringa. Kul med spelmanssällskapet.

Igår provade jag en massa fina vita klänningar. Hade hjälp utav några av tärnorna som hittade en masssa olika fina och som övade på att knäppa o snöra. Känns tryggt att dem kommer att lösa det när det är dax. Fastnade för många som jag inte trodde att jag skulle gilla. Dessvärre kunde jag inte hitta modellerna som jag gillade på nätet. Hade varit kul att få se dem på bild.

• Tx2

Jag trodde att jag ville ha väldigt enkla nästan raka, men nu så testade jag en med stor kjol, superfin men passar inte in på vårt bröllop. Dem andra som jag gillade var nog a-linje formade (den vanligaste varianten misstänkr jag) av märket hilary morgan och alexia. Men dessvärre kunde jag inte hitta den som jag provade på nätet.

• Tx2

imittesse: Är det klänningen i ditt galleri? Är jättefin o inte ett dugg slampig. Är det du på några av bilderna? Om du känner dig obekväm kanske det går att lösa med något avvikande tyg i urringninen? Typ något tunnare, halv genomskinligt. Nyfiken, vilket kina-företag valde du?

missbilly: men har önskemål om highway to hell som in- el utgångsmusik. Han lyssnar inte på "kärleks"-låtar. Kul, han valde nästan samma färger som min. Förutom det vita så valde han svart och ljusgrönt.

• Tx2

Tror att vi kommer ha nothing else matters som in- el utgångslåt. Som första låt på kvällen har vi ingen aning, försöker komma på om vi skall lära oss någon dansstil, men har ingen aning om vad, troligtvis inte vals. Hade varit kul att ta någon danslektion. Skall se om jag kan locka med honom.

Då vi tänkte ha vita dukar, så tänkte jag först höra med vänner och familj om dem har som man kan låna. Och komplettera med att hyra. Tror inte att så många tänker på att det är olika dukar el vilken kvalitet det är.

• Tx2

csn83: vi har inte bestämt oss för vilket av våra två olika matalternativ vi skall köra på. Trerätters blir det i alla fall. Men jag tror att det ena alternativet kommer bli ca 200:- i råvarukostnad/person och sedan tillkommer kock-kostnad. Det andra alternativet tror jag är billigare men inte diskuterat med dem än. Hoppas på det första alternativet då jag vet att det blir supergott då han är väldigt duktig i köket och att komponera.

• Tx2

Provat en massa klänningar nu. Men hur skall man kunna välja en? Finns så många jag kan tänka mig.

• Tx2

Lite fastare hade inte varit fel, inte så många kilon som jag skulle vilja gå ned.
    Meningen är att jag skall börja träna, men det blir lätt jag skall bara el så dyker det upp något roligare.. Försöker att äta mindre portioner, speciellt på lunchen som jag oftast äter ute och då äter man självklart upp allt på tallriken för det sitter i bakhuvudet att man skall äta upp all mat.

• Tx2

Vår fotograf går på 7000 för tre timmars fotografering (porträttfoto o vigsel o mingel), ca 130 bilder utskrivna, 4st förstoringar och bilderna högupplösta på dvd.

• Tx2

kärleken förde oss samman: länken är numera sparad som favorit.

Svar på tråden Maj 2009