Låna eller spara?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
att gifta oss ska det ju vara
Vi har planerat att gifta oss sedan förlovningen 24 jan 2007, vigseln äger rum 23 maj 2009.
Våran budget är ansträngd och som det ser ut nu så har vi inte mer än några futtiga tusenlappar på kontot.
Under denna tid av planering så har det kommit oplanerade utgifter imellan. M.a.o överväger vi att ta lån.
Vi har bokat kyrka och festplatsen är så gott som bokad.
Ingen av oss vill skjuta på vigseln ytterligare ett år, så det verkar som att vi måste ta lån.
Vi gör allt för att spara samt att jag/vi säljer en del av våra saker och smycken etc. som jag gör på min fritid.
Vi har t.o.m övervägt att bli gatumusikanter över sommaren för att skrapa ihop ytterligare en slant!!!
Vi ska faktiskt försöka att spara ihop till bröllopet, det kommer att bestå av ca 40 gäster. Men vi hoppas att våra föräldrar kanske kan bistå med lite också...!
Vi har kommit fram till att OM vi ändå ska låna får det bli ett litet lån på kanske en fjärdedel max av totalkostnaden, bara man känner att man kan betala tillbaka snarast?! Och inte stör sig på detta ev. lånet sedan när man sitter där med räkningarna? Så tycker jag att det e ok! Vi vill inte skjuta på bröllopet längre iaf, även vi inte har en exakt jämn inkomst alltid.
Gatumusikanter, vad kul, det blir ju en erfarenhet o rolig berättelse på bröllopet! Hihi.
Vi sparer ca 50-60000 og får resten av mamma og svigers. Vi har ca 60 gjester, og regner med at bryllupet komemr på ca 100 000, da har vi ikke tatt med ringer. ( det gikk langt over budsjett).
Bryllupsreisen er ikke tatt med heller. Den tar vi senere på året. Det er bedre å spare så mye som mulig slik at man slipper å låne penger.
När man som vi är mitt uppe i husbygge med fakturor som ska betalas så är det svårt att säga vilka pengar som går till vad.
Om vi i höstas/vintras när vi började bygga hade sparat till bröllop istället för att lägga pengarna på huset så hade vi fått börja ta lån tidigare. Hade det blivit en kall och snörik vinter då vi inte kunnat bygga, så hade vi haft ett litet lån att betala av under vintern, med räntor och så...
Istället la vi pengarna på huset då, och fattas det litet pengar till bröllopet (vilket vi inte tror) så tas de pengarna från lånet.
5 månaders sparande täcker upp vår budget, så det är inga hysteriska summor det handlar om...
Sparar,skulle aldrig låna pengar till ett bröllop.Har sparande pengar.Max 40.000 kr får ett bröllop kosta för mej...Skulle gärna vilja ha ett sagobröllop för flera hundratusen men tyvärr tillåter inte ekonomin det och man måste ju tänka realistiskt så man inte blir besviken!
Skulle aldrig låna till ett bröllop heller. Vi kan som tur är spara mycket för tillfället men har inga pengar ALLS över till något annat. Men vi båda längtar till denna dag, en månad kvar och kommer tycka det är värt det där och då!
Det är nog så att man har ett ekonomiskt "mönster" som ser likadant ut oavsett hur man använder sina pengar.
Jag skulle inte låna till ett bröllop, utan spara. Det enda vi har lån på hos oss är huset. Jag tex. åker runt i min gamla osexiga men fräscha o fullt fungerande Volvo 940, men: Den är MIN och den är BETALD
Har sett vissa exempel som gör att man undrar om bröllopet verkligen kommer att vara betalt, när skilsmässan går igenom...
Jag tycker att det är upp till var och en. Nu skulle jag aldrig låna flera hundratusen till ett bröllop, men samtidigt så har inte alla möjligheten att kunna spara. Känns lite som om det är fult att låna när man läser här.
Vi har tex 4 tonårsbarn varav 3 är killar och varav 2 fraktar vi varje mån på tåget mellan sthlm och malmö vilket är svindyrt. Finns inte speciellt stora marginaler att spara av i det läget.