Låna eller spara?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
OT Det är inte det att det är fult att låna.
Spara eller låna, det ska ju betalas.
Känns lite konstigt med kommentarer typ: "Vi har inte råd att spara, så vi lånar" Tror de att det blir billigare då?
Frågan var låna eller spara?
Varken eller, mina föräldrar betalade.
Nu håller vi på o sparar för ev kommande bröllop
Ibland hinner man inte spara - min man friade i januari och vi gifta oss på midsommarafton så vi hann inte spara så mycket. Men det löser sig ändå.
vi räknar inte med att få någon hjälp... så vi sparar sparar..därför vi har lagt bröllopet 2010.
Vi har sparat i drygt ett år. Sen har vi fått lite oväntad sponsring av mina föräldrar
Spara... och gift dig litet.
Vi finansierar bröllopet med sparade pengar. Inga bidrag från förmögna släktingar (förutom mormor som absolut ville köpa brudklänningen ).
Vi har sparat ihop 30 000 kr själva och 60 000 kr fick jag i gåva av min mormor & morfar som jag valde att lägga på bröllopet.
Själv ser jag inte någon skillnad i att låna för att gifta sig än att låna för att ex. ta körkort. Det är en investering för privat bruk i båda fallen.
Själv blir jag lite sur när jag läser det som att vissa tycker det är "fult" att låna pengar. Nu låter jag säkert lite elak här, det är inte meningen men vissa kanske tycker att det är hemskt:
"Vad tycker du är mest fult: att få ett bröllop av påronen (du betalar inget själv och bryr dig inte över allt slit som de har fått stå ut med för att spara ihop dessa pengar eller själva tagit lån) eller att själv finansiera ditt bröllop med lånade pengar, men som du själv kommer att behöva betala själv för..."
Nu till mina ekonomiska funderingar :) :
Själv hoppas jag på att den dagen det blir dags för mitt bröllop så kommer mina föräldrar att kunna bidra med lite, men med tanke på hur de kan vara så kan jag inte lita på det. Oavsett så kommer jag dels försöka spara, dels säkert låna en del själv just för att känna att jag själv bidrar till brölloppet. Lite av allt alltså. :)
Nu kommer tråkiga jag igen med mina åsikter...
Varför vill man gå och betala för något i efterhand som redan är gjort???
Är det kul att betala för en resa som redan är gjord?
Är det kul att betala för kläder på Ellos som redan är "ute"?
Även om det inte är samma sak att gämföra bröllop med en resa eller kläder så är det nog lite surt ändå att betala för det i efterhand (trotts att bröllopet har man förhoppningsvis glädje av i minnet hela livet).
Lån tar man i mina ögon för stora saker så som en bostad eller en bil där man förhoppningsvis även kan få tillbaka (kanske inte allt men en del) pengarna när man säljer det.
Och tänk om giftemålet slutar i skilsmässa!
Kul jul att vara skuldsatt för något som inte ens existerar längre...
Både fästmannen och jag sparar i allmänhet. Så när han friade hade vi nog pengarna som behövdes redan. När han friade hade vi jobbat drygt ett år och eftersom vi pluggade innan dess har vi inte hunnit skaffa dyra vanor. Då går det att spara.