Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

...och vi har ingenting faktist inbokat just nu
    Har börjat fundera lite på att boka ngn helg iväg ngstans utan Amanda - fick mersmak ism bröllopet vi var på, på Österlen! Det var lyxigt att bara "vara vuxna" med varandra igen! Inte några större utsvävningar, det räcker att komma iväg till ngt mysigt ställe inte alltför långt från Götet. Hmm, får se vad det kan tänkas bli i så fall!

Nu på torsdag ska jag däremot på en efterlängtad tjejmiddag - kompisen, som flyttade till Hongkong i januari, är i Sverige en knapp vecka, & innan hon flyttade, så var vi fem tjejer som brukade gå ut & käka & tjöta med jämna mellanrum. Så nu passar vi på igen när hon är i Svedala! Från början var det egentligen ingen av oss fem som kände varandra jätteväl, men kanske just precis därför så har vi alltid så vansinnigt intressanta & roliga diskussioner
    Planen är att köra Casa Nostra (om jag minns namnet rätt) på Linné, var där för ngt år sen & den var klart bra!

• Piggelin1

Aaaaah, barista från Bar Centro Ser redan fram emot en espresso efter maten på torsdag! Annars gillar jag Bar Italia skarpt liksom Da Matteo. Bar Centro har jag en tendens att glömma bort att det finns av ngn konstig anledning!
    På tal om espresso/gott kaffe - mannen hemma är på god väg att bli en "espresso-pappa" nu. Han började ju sin pappaledighet för en vecka sen & i princip varje dag blir det en espresso ngnstans. Bla vet jag att han var på Bar Centro i förra veckan & igår blev det tydligen Mahogny på Gibraltargatan.

Tinga - vår reslust finns också kvar i MINST lika stor utsträckning som förut!! En del skakade nog på huvudet åt att vi bilade ner till Verona på semestern, men det gick ju hur bra som helst! Ok, att man får muta med banan, sång, leksaker etc mellan varven, men det är ju inte ngt konstigt... Sen när hon blir större får vi väl skaffa dvd eller liknande
    Det enda hindret som vi ser det just nu är den inte helt onödiga tillgången på pengar! Annars hade vi dragit till såväl kompisen i Hongkong som en ny vända till NYC!
    Vi försöker ju spara & snåla på föräldradagarna så gott det går, eftersom man inte riktigt vet hur länge vi kommer att få vänta på dagisplats etc. ...och då vågar vi inte ta ut svängarna riktigt lika mkt för tillfället, jämfört med tidigare. Hmmm, knasigt egentligen, massor med tid när man är föräldraledig, men inte så mkt pengar Iofs, så vet jag att vi har det väldigt bra jämfört med många andra & vi passade ju på att ta ut svängarna ordentligt under vår Europa-tour faktist... Så synd är det INTE om oss!
    Det som faktist är roligt är ju att jag/vi gjorde flera kortare/mindre resor under våren - Jämtland, Skåne, Sthlm & ja just det, vi firade ju faktist min pappas 70 år i Tyskland med. Hmmm, det var visst en del ändå! Bara på lite annat vis!

• Piggelin1

Rosen, jag har rekommenderat besök på en toalett/damrum på ett ställe i Hongkong liksom själv fått tips om två toaletter i NYC Så du är i gott sällskap (som vanligt )!!

Kul med Berlin, Tinga!! Det är ju inte speciellt långt för er att åka heller! Mannen & jag var i Berlin strax efter att vi träffats, närmare bestämt i dec-04, då han hade bokat en resa för bonuspoäng utan att tala om vart vi skulle. Först när vi bytte plan på Kastrup, så fick jag veta vart vi skulle
    Det som jag iaf skulle rekommendera är att bo i gamla "Öst". Vi bodde på en tvärgata till Ku´damm i gamla väst & det kändes ganska gammalt & lite halvtrist/-sömnigt. Fast det var inte så långt till julmarknaden vid Gedächtniskirche - mmmmys!
    Det jag hade glömt bort var att alla butiker var stängda på söndagen. Vet inte om det ändrat sig ngt på detta gebietet sen dess, men minns att i princip ALLT var stängt på söndagen.
    Har hört talas om att det finns ett museum i närheten av Brandenburger Tor till minne av förintelsen, som tydligen ska vara ngt alldeles speciellt. Har glömt namnet på arkitekten, men ett väldigt känt namn (hmmm, kanske samme man som ritat de nya byggnaderna som ska byggas på Ground Zero i NYC? Äsch, jag kan minnas fel.) & han tog ut svängarna ism detta muséet tydligen. Tror det var klart strax efter vårt besök där 2004.
    Sen var det ju kul att se alla höga husen runt Potsdamer Platz, där det tidigare var ingemansland. Minns att i gatubeläggningen kan man se markerat vart muren gick en gång i tiden.
    Jag har förresten en inscannad & väldigt välskriven artikel om Berlin (från RES - i vanlig ordning), som jag skickade förra året till en väninna som skulle dit. Om du vill, så kan jag maila den till dig, Tinga?

Rent allmänt så tycker jag väl iofs inte att Berlin är ngn superduper-WOW-upplevelse, men det var klart roligt att komma dit & se hur det såg ut jämfört med sommaren -91 då jag var där under en tågluff. Men sådär för en hleg & ni som bor så nära, då är det ju helt klart värt det!

• Piggelin1

Telis - du är mkt snabbare att komma till saken ang vad man ska se - herregud, vad långrandig & omständlig jag är i mina tips...
    Ja just det, matavdelningen på KaDeWe rekommenderar jag med - bara att strosa runt & kolla in allt som säljs, mmmmm!

• Piggelin1

Telis - just det - det stämmer absolut - bara det att jag inte såg ditt inlägg medans jag filade på mitt egna inlägg...

Lappis - visst minns jag din läkare & att han kan en massa om champagne!!
    Jeeeesus tänkte jag först när du skrev att de bilade ner till SICILIEN, & förutom att det är hur långt som helst dit, så dessutom 2x50 mil mer än vad vi har som bilar från Gbg Men sen när jag läste beskrivningen av resan - lät ju hur kul som helst! Vi kikade faktist på detta med biltåg till Verona från Hamburg, men sen blev det att vi körde ändå.

• Piggelin1

Jag som tyckte att vi var halvgalna som tog "en sväng" via Amsterdam på vägen hem från Alsace Men där ligger vi i lä!

• Piggelin1

Telis - vilken uppslagsbok du är Jag satt själv & funderade, men kom inte på ngt ställe i närheten av Berlin, bara ett gäng andra.

Tinga, jag googlade lite på Weihnachtsmarkt & hittade detta ang när det drar igång i år:
    www.weihnachtsmaerkte-in-deutschland.de/weihnachtsmarkt-an-der-gedaechtniskirche-in-berlin-charlottenburg.html

Ska maila artikeln också! Till din jobbadress? Om du har ngn hem-mail annars, så kan du väl inboxa den, så använder jag den istället!

• Piggelin1

Nämen Telis - på vintern åker man ju med fördel till ngn kul storstad, tex NYC! ...eller varför inte till SA, för då är det ju sommar där

Ha det jättebra i Dallas, om du hinner in & ser detta!

Ab Fab, maten på Casa Nostra var kanon igår, liksom kaffet! Får gå dit fler ggr för att testa fler rätter på deras meny Mannen har inte varit där ännu, så jag får dra med honom!
    ...och mkt babbel blev det, det är verkligen suveränt med tjejmiddagar!

• Piggelin1

Inga tips från mig, jag har inte åkt utför sen typ 1993 & på längden är det säkert närmare tio år sen senast
    Men jag beundrar de som kan åka!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit