Upp och ned, hit och dit
Vad kul med Malaga!!!
Vad kul med Malaga!!!
Hejsan!
Har inte hunnit läsa ikapp ordentligt alls, men såg frågan om Madikwe. Kan bara hålla med Rosen, Madikwe var grymt! Vi fick tipset via några vänner som var där året före oss & de hade bokat via Ticket (som i sin tur bokade via Jambo Tours, som i sin tur bokade via CC Africa). Jag kontaktade sonika CC Africa direkt & det var mkt enklare. De erbjöd bla att man kunde flyga ut till Madikwe från Jo'burg, det erbjudandet fick jag inte när jag dubbelkollade med Ticket. Dessutom billigare (!) än om vi åkte minibuss fr Jo'burg Superbra service från CC Africa & jättesnabba på att svara på frågor etc.
Vi bodde på detta stället:
www.ccafrica.com/reserve-1-id-2-19
Gratis var det inte, men vi ville lyxa & körde bara två nätter (= fyra safariturer) - kändes lagom för oss. Minns att jag frågade kompisen som var där året innan (de var där 3 nätter) & hon tyckte att två nätter räckte, lite också för att det kostar såpass mkt som det gör.
Precis som Rosen, så fick vi också höra väldigt mkt gott om Madikwe av sydafrikanerna själva, när vi berättade att vi skulle dit. Många menade på att det är det bästa Game Reserve som finns i SA. Extra bonus också att slippa malariatabletterna!
Rosen, vad kul att Sjömagasinet var till belåtenhet!
När jag läste ditt tidigare inlägg om "Gibson", så hängde jag först inte alls med - hade aldrig hört talas om en Gibson förut, men nu vet jag bättre
Vad var det för mässa ni var på förresten? Mat, vin, restaurant, konferens - eller är jag helt fel ute?
Gafsan, hur länge har ni tänkt att vara ute - tror inte du skrev det? Skulle jättegärna se Drakensberg! Våra vänner som bor i Jo'burg har pratat väldigt gott om det! Men det låg lite fel rent geografiskt för att vi skulle hinna med det.
Garden Route kan ni skippa, jag tyckte inte det var sådär superspeciellt faktist. Var inte så jätteimpad av naturen där. Ok, visst, häftig natur här & där, men ändå inte såååå speciellt.
Fasen, jag läser ju som en kratta - ser nu att du skrev två veckor - sorry!
Adamia, såg bilden bredvid ditt nick & mindes nu att ni gifte er på Ishotellet. Kunde inte låta bli att kolla på din profil & hittade bilderna i ditt galleri - wow, vilka fina bilder & så otroligt vackra ni var!!
Aha, Rosen - så det var inredning & möbler på mässan!*avis* Det finns ju hur mkt kul dansk design som helst!!
Gafsan,
vi badade faktist inte i havet alls när vi var i SA. Enda gångerna var i poolen på det ena stället vi bodde i Kapstaden samt i vår lilla privata "plunge pool" när vi var i Madikwe. Vi körde mer på vingårdar, mat, djur, natur etc & kände att "bada kan vi göra hemma eller iaf ngn annanstans än här".
Om man vill ha mer sol & bad, då tror jag att man ska sikta mer åt Durban till - eller åtminstone INTE bada längs den delen av kusten som är Atlanten.
Eller så kan man ju göra som Tinga (en tjej som hängt här massor innan, men som har fullt upp med små tvillingar numera), de körde en vecka i Madikwe & en vecka på Mauritius, för att få just sol, bad & slappa-biten.
Adamia - mannen är den som är mest fotointresserad av oss & han hade med sig ett riktigt paparazzi-objektiv (tror det heter canon 100-400, om det säger dig ngt?), som inhandlades i USA mha en släkting före resan (=halva priset). Om du vill, så kan jag inboxa dig några länkar där man se en del av bilderna han tog?
Hej Lappis!
Håller helt & hållet med om det där att Kapstaden avverkar man rätt snabbt. Det är mer omgivningarna som är intressanta.
...och ja just det, känner igen det där med blåsten, har för mig att jag läste att det väldigt ofta blåser väldigt mkt i & runt Kapstaden. Linbanan upp till xx (vad fasen heter det - minnet börjar svika mig!) hade tex varit stängd i flera dgr precis innan vi kom dit, just pga blåst & därför var det väldigt långa köer för att komma upp.
TABLE MOUNTAIN - nu kom jag på det
Haha, rätt kul - vi tycks alltid återkomma till SA med jämna mellanrum här Inte för inte som vi alla tre tycker att SA var bästa resan i mannaminne! (visst var det så även för dig, Rosen?!)
Adamia - kolla din Inbox
Gafsan, ingen risk att Madikwe känns som en djurpark! Vi såg inga staket överhuvudtaget. Minns inte hur många km2 stort det är, men det är definitivt tillräckligt stort - vi var ute & åkte timmavis utan att komma "till slutet". Dessutom kan man ha i åtanke att Krugerparken till ytan är lika stor som hela BELGIEN!! Så bara för att Madikwe är mindre, så betyder det inte att det är litet direkt! Däremot har jag fått för mig att de game reserves som ligger mer söderut, att de är mindre & man ser mer staket. Mina föräldrar liksom en fd kollega var på safari i krokarna runt Port Elizabeth & de var mindre.
Ang säkerhet så kan jag bara hålla med Rosen i det hon skrev. Sunt förnuft plus att vi aldrig körde bil när det var mörkt. Om vi var ute & käkade i Kapstaden tog vi taxi till & från vårt guest house (billigt). Tror dessutom att vi gjorde så att vi fick taxi-chaufförens tel.nr, så vi ringde samma kille varje gång vi var ute (första gången var det Bickley House - där vi bodde - som bokade taxin åt oss & sen avände vi samma kille). Smidigt!
Jo'burg däremot var faktist otäckt ifråga om kriminalitet. Bodde hos vänner där & när man såg hur mkt vakter dygnet runt, larm, staket, elstängsel etc som omgärdade områdena & husen där de bodde, då blev man lite skakig... Mannen i familjen som vi hälsade på, berättade när han hämtat oss på flygplatsen vid ngt tillfälle längs vägen att tills alldeles nyligen (detta var okt-nov 2006) hade det funnits en vägskylt där som varnade för highjacking av bilar, dvs stanna ALDRIG där... Eller sakta inte ens in...
Ang transfer till Madikwe, så vet jag att kompisarna som var där året före oss blev upphämtade på flygplatsen i Jo'burg & åkte sen minibuss ut. Tror inte att det kostade sådär speciellt mkt, ingick i paketpriset de hade. Samma för oss, när jag bokade lodgen, så kom flyget med i priset, liksom upphämtning hemma hos kompisarna i Jo'burg.
Just det förresten, ang maxgränsen på tio kg, det är nog för att det är små plan, typ tolvsitsiga & det ryms inte så mkt. Däremot hade de servicen att vi lämnade bagage på den lilla privata flygplatsen & sen när vi kom tillbaka till Jo'burg som hämtade vi helt sonika ut resten av vår packning. Jättesmidigt! Gäller bara att packa rätt tio kg & ta med sig. Har för mig att de rekommenderade att man packade i mjuka väskor också.
Inrikes i SA (Kapstaden-Jo'burg) flög vi annars med Kulula - billigt & funkade hur bra som helst!