Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Gomorron!
    Vad kul med Singapore & Bali, Rosen!! Låter verkligen som en otroligt välförtjänt semester!

För vår del händer det inte så mkt på resefronten för tillfället, det är nog mer av den kulinariska varianten för vår del just nu Men det är ju inte fy skam det heller!
    I onsdags firade mannen & jag fyraårsjubileum (sen vi träffades) med champagne & div smårätter till & i torsdags en suverän middag på Casa Nostra med tjejkompisarna.

Nu i fredags tog vi en promenad till stan efter jobbet & hemvägen halkade vi in på vinbaren Barrique på Lorensbergsgatan. Inte så mkt folk just då, så vagnen med dottern fick rum utan bekymmer. Mannen som driver stället är otroligt kunnig - undertecknad njöt av en grymt god Sancerre för sisådär 125 kr glaset & mannen ett glass rött från "nya Spanien". Fick en lång lektion i alla nya viner från Spanien som kommer mer & mer nu - kul! Sen blev det en kantarelltoast hemma - yummie!

I lördags blev det en fika på G Chocolat - kaffe & deras helt underbara praliner - dessutom ute i solen - mmm!

...och sen fortsatte det i samma takter på kvällen då min bror med familj var över på middag. Insåg igår kväll att jag haft en riktig njutarvecka! Känns välförtjänt nu när jag börjat jobba igen

• Piggelin1

hej hej Telis - du sover nog din skönhetssömn nu, men jag är också jättenyfiken!! Berätta mera, om du har en stund över!!

Lappis - mitt minne är bra men väldigt kort Mannen på vinbaren i fredags nämnde alla möjliga områden, men det gick så fort, och jag lyckades inte memorera ngt Minns mest att han nämnde att gamla traditionella "vaniljiga" Rioja's är på väg bort helt & att det kommer hur mkt nytt & spännande som helst.

Han pratade också om att det finns en hel del spännande viner i Tyskland numera & inte bara halvtorra vita viner, som Systembolaget envisas med att ta in.

• Piggelin1

Ahhh! Har du ngt tips, som finns att hitta på systemet? Trist att bolaget inte hängt med i svängarna
    Kom på nu att jag fortfarande inte läst ikapp om din andalusien-resa, ska ta mig tiden snart till att göra det! När var det nu som ni åker? Om några veckor?

• Piggelin1

Hej Herr Originalrosen! Dig har vi hört talas om Välkommen hit!!

Telis - kul att höra från dig! Låter som lååånga dgr, men jag tycker det är jättekul att läsa om just sådan små detaljer som du nämnt nu - polisen med cowboyhatten & alla sötsakerna! Känner igen det såååå väl! Kände samma sak förra sommaren! Det var såååå gott att komma till NYC där matportionerna & innehållet var mer normala & "europeiska"!

Var & såg filmen Mamma Mia igår - vad bra den var! Satt & log STORT mest hela tiden! Utom när jag grät...

Oj, möte på G, måste rusa!

• Piggelin1

Haha Rosen - nu får du välja dina ord med omsorg, som sagt!

När är det nu som ni ska åka till Bali & Singapore? Snart?

...och Lappis, när drar ni till Andalusien?
    Eftersom jag inte reser själv så mkt just nu, så frossar jag i era resor istället!

Fast igår blev jag lite sugen när jag läste om det där konceptet att man bokar ett hotell i ngn storstad utan att veta vad man får, mer än att det är minst 4-stjärnigt. Har läst om det innan, men nu blev jag mer seriöst sugen! Passa på att åka till ngn storstad nu när dottern fortfarande är liten & nöjer sig ganska länge med att "bara hänga med" Egentligen är det ju NU vi skulle dra till NYC, det är knappast kul för henne om två år eller så...
    www.resfeber.se/se/product/cgi-bin/update_ocs_prices.cgi&intcmp=fpage_topsecrethotel_080212

Ngn av er som testat detta?

• Piggelin1

Nenne - ett annat tips annars är ju att kolla med Sweet! Det är ju mkt roligare att få tips från ngn som verkligen bor där & har koll just nu än att riskera att hamna i värsta turistfällan! Minns att hon ibland bloggat om olika ställen där hon & maken varit. De firade ju sin bröllopsdags för inte så länge sen, det stället kanske kunde vara ngt för er?

När jag läser om Rainbow room, så påminner det mig om att jag läst om just det stället i NYC-trådar här flera ggr, liksom Marcus Samuelssons ställen. Visst skulle det vaar kul att testa ngt av hans ställen, men samtidigt så finns det ju så otroligt mkt MER att testa när man är i NYC, än att dras till ett ställe bara för att det är en svensk som driver det Lite fantasilöst liksom! Sen gillar jag Marcus S kokböcker skarpt & minst en finns hemma i hyllan, men som sagt, jag har valt att testa andra ställen de två ggr vi varit där Fast vi var iofs inte på jakt efter "finfinkrogen" ngn av gångerna.

Håller med om svårigheten att välja stad, Nenne, om man ska testa detta med Top Secret-hotel. Men konceptet låter himla sympatiskt!! Hmmm, får hem & grunna lite tillsammans med mannen!

• Piggelin1

Ahhh, precis det där som jag gjorde i slutet av våren, dvs kollade upp en massa med detta att sätta bilen på tåget & sen åka tåg raka vägen ner till Verona. Nu kom vi fram till att det inte var så praktiskt för vår del, när vi ställde antal övernattningar mot varandra eller mot tiden som vi skulle passa nere i Hamburg (tror det var kl 14 på em, då hade vi fått köra från Gbg i ottan - eller mitt i natten - för att vara säkra på att hinna ner i tid, eller övernatta). Så då var Kiel-färjan en bra mellanlösning - rätt dyrt, men vi minskade körsträckan med ca 50 mil & det kändes värdefullt på nervägen, när vi hade en tid (eller tja, en eftermiddag/tidig kväll) att passa nere i Verona. På hemvägen var det ju skilland, då tog vi det som det kom & hamnade ju i Amsterdam av bara faretn

Men som sagt, det är härligt att drömma & planera...!

• Piggelin1

Hoppla, nu lät det ju som att vi skulle hinna från Kiel på morgonen & ner till Verona på en & samma dag. Så var det ju inte riktigt, däremot hann vi igenom hela "Tysklandet" från Kiel, övernattade ute på vischan på en Gasthof några mil norr om österrikiska gränsen. Vi hade sådan himla flax, hamnade inte i "stau" en enda gång på hela den dagen = smått otroligt/nästintill utopi på Autobahn?!

Ahhhh, låter som en suverän resplan!! Vill med!

• Piggelin1

Ja just det Lappis - Kalifornien var det med - kul!

Hmmm, vilka bekymmer vi har Herregud vad bra vi har det egentligen!! Även om mannen & jag just nu lever på en lön plus föräldrapengar (det sistnämnda försöker vi snåla med), så har vi det fortfarande oförskämt bra jämfört med många andra!
    Fick förresten veta igår att min lön justerats upp ngn procent, alltid trevligt, även om det inte gör så hemskt mkt i slutänden. Nu är det ju jag som drar in till brödfödan & mannen som ska leva på mig det närmaste halvåret Jag tjänar ngn tusenlapp eller två mer än honom, så han tycker det är jättebra att jag jobbar nu

Gosnosen, tack för infon! Affärshotell en bit från stan låter ju iofs inte riktigt som att det lever upp till förväntningarna, men vad fasen, det kan man ju leva med om det är ett bra pris

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit