Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Upp och ned, hit och dit

Ahhh, mer SA-prat - jag kommer som ett skott

Gafsan, skulle precis säga som Lappis - om ni gillar mat & vin, så kör på Franschoek istället för Stellenbosch! Vi hade också Stellenbosch i tankarna först, förmodligen för att det är mest känt & större stad, men Franschoek var verkloigen en höjdare & kallas ju inte för inte för Sydafrikas bästa mat-/restaurantstad!!
    Har vänner som bodde på ett jättebra ställe i Franschoek, om Maision Chablis är fullt. Hojta i så fall, till så kan jag skaffa fram namnet på det stället. Såg nämligen bilder ganska nyligen & det såg suveränt fint ut!

Stellenbosch körde vi till över dagen & det räckte tyckte jag, det är ju ändå vingårdarna man är där för & de ligger ju inte inne i städerna.

Hermanus kan jag absolut rekommendera - vi bodde på ett supermysigt B&B precis vi havet där. Kommer ni att åka när det är valsäsong? Om inte så kanske det är lite sömnigt "off-season", men ändå värt ett besök. Vägen dit, längs kusten, var jättefin.
    Haha, Lappis - du känner mig

Hemsidan är inte så mkt för världen, men stället var kanon:
    www.lafontaine.co.za/
    Det var Bickley House i Kapstaden som bokade det åt oss & de hade helt klart koll!

Hmm, Montagu - måste kolla på en karta. Tror att vi var där (kända för massor av fruktträd & torkad frukt, liten idyllisk stad, kan det stämma?) Återkommer!

• Piggelin1

Just det, Gafsan, om ni bokar La Fontaine, be om ett rum med balkong åt havet till!

Adamia, känner igen det där med bra service! Vart vi än vände oss med bokningar, frågor etc - såväl innan resan som på plats, så var bemötandet suveränt! Vad kul att ni bokat Madikwe förresten!!

Ab Fab - låter som en härlig resa!! Var ni i den där champagneaffären jag tipsade om? Vad kul med engagerade människor på gårdarna, jag tycker alltid det är grymt intressant att höra folks historier osv.

Hmmm, resor i höst - just nu har vi faktist inget alls bokat Vi är väldigt sugna på att hälsa på min kompis i Hongkong, men samtidigt så går det ju loss på en del & eftersom vi fortsätter snåla med föräldradagarna nu när det är mannens tur att vara hemma, så kanske det inte blir några jätteutsvävningar. Vi konstaterade att vår Italien-Alsace-Amsterdam-resa gick loss på mååånga tusenlappar, men det var det värt, speciellt som vi inte rest alls mkt under våren, om man jämför med hur det var innan dottern föddes Men sen, när vi båda jobbar igen & vi flyttat till nya huset - dåååååå blir det mer resor igen Typ, lite stabilitet!
    Fast självklart blir det ngn liten resa hit & dit under hösten. Skåne kanske, eller Köpenhamn, ngn sväng till kompisarna i Sthlm. Det får helt enkelt bli lite "enklare" för tillfället Men inte desto mindre trevligt för det!
    Nu till helgen ska vi förresten på bröllop nere på Österlen, alltid lika mysigt att komma dit ner & dottern lämnar vi hos mina föräldrar när vi kör neråt.

...och reseberättelse kommer, ska bara invänta inspirationen

• Piggelin1

Adamia - Sheffield, tror jag läste en artikel om den staden för ett tag sen, att den snäppt upp sig en hel del på sistone. Påminner mig dessutom om en kompis (som jag tyvärr tappat kontakten med), han pluggade i Sheffield & sen lärde vi känna varandra när vi pluggade ihop i Tyskland. Han var i Sverige & hälsade på ett par ggr & blev otroligt förtjust i Sverige, minns jag.

• Piggelin1

heeeeeeeeeeeej tinga!
    Vad kul att se dig härinne!!! Vi har saknat dig!!!
    Såg precis att du skrivit i andra tråden med - underbart att höra att livet rullar på bra nu efter allt slit!! Kram på dig

• Piggelin1

Gafsan, vår rutt när vi var i SA var följande:
    -Kapstaden (bodde på Bickley House)
    -Hermanus (se länken innan idag)
    -Wilderness
    -Oudtshoorn
    -Sweellendam (egentligen bodde vi på ett ställe mellan Swellendam & Robertson, inte så långt från Montagu)
    -Franschoek
    -Kapstaden
    (& sen flyg till Jo'burg & vidare till Madikwe)

Så som jag läser din rutt, så ser det ut som om ni kör en förkortad version av vår, dvs skippar Wilderness & Oudtshoorn. ...och då kan ni ju lika gärna bo en natt i Hermanus (vi både boode & åt kanon där), några nätter i Franschoek (behöver inte säga ngt mer om mat & vin där...) & däremellan skulle jag verkligen rekommendera att bo på John Harmsgat Guesthouse istället för i Montagu. Mitt ute på vischan mellan Swellendam & Robertson & jag har pratat mig varm om detta stället här massor av ggr förut, men det var verkligen helt outstanding. Rummet, miljön, maten, vinerna, gästfriheten & paret som driver stället var alla ngt i hästväg!
    www.jhghouse.com/index.html
    Nu fick vi iofs i höstas veta på TUR-mässan (när vi pratade med Jonas som driver Bickley House) att paret var/är på G att sälja eftersom de börjar bli lite gamla, men kikade precis in på deras hemsida & det ser ut soom om det är desamma som fortfarande driver det (såg det på mailadressen/deras namn).
    Detta stället var det dyraste vi bodde på under vår resa (undantaget safarin), men det var värt varenda krona, hade glatt kunnat betala mer & ändå vara supernöjd.
    Minns att vi efter John Harmsgat besökte just Montagu & ett gäng vingårdar i Robertson-trakten, bla Bon Courage, där vi köpte en suverän Shiraz. Sen fortsatte vi ner till Franschoek & kom dit sen eftermiddag.

Fasen, vad jag snöar in... Precis som Tinga - vill verkligen tillbaka till SA!

Lappis - jag har fortfarande inte lyckats läsa din reseberättelse från Portugal & inte heller spanat in länkarna för den kommande Andalusien-resan - men jag ska snart!

• Piggelin1

Gafsan,
    det låter som om ni kommer att få en alldeles underbar resa!!
    Jag blir sugen på att åka ner på nytt

Tinga - kul att se dig härinne! Klart att ni ska resa med barnen så småningom! En av mina närmaste väninnor var ute med man & två barn (då 4½ resp. 1 år gamla) i Asien förra vintern i tre månader & de hade det hur bra som helst!
    Vi bilade ju med A ner till Italien nu i sommar, det gick hur bra som helst det med!

E11a, vilket tjusigt hotell! Vill bo...!

Annars så kan jag berätta att vi var på bröllop på Österlen i helgen, v'ädret var ju GRYMT, så de hade verkligen valt rätt helg för bröllop!
    Efter vigseln bjöds det på riktig champagne tillsammans med supergoda "aptitretare". Bröllopsmiddagen var suverän & för ovanlighetens skull (för att vara bröllop alltså) så körde de ostar (lokalt producerade m tillbehör) innan desserten. Maten kom från en restaurant i Kåseberga, tror den heter Skafferiet & tydligen har kocken där varit med & kämpat i slutstriden av Årets Kock några ggr. Det märktes på maten!

Bodde på ett mysigt ställe några km från festen & mannen som driver stället erbjöd sig att hämta oss med sin bil på natten när vi ville lämna festen (oavsett tiden!).
    Skämdes ju nästan när jag ringde runt halv tre, men han kom som ett skott tio minuter senare! ...och då hade han redan varit & plockat upp några andra gäster från samma bröllop i två omgångar innan! När vi skulle betala rummet igår fm, så tog han HELA 20 kr per person för att han hämtat oss ...och bad nästan om ursäkt & frågade om detta var OK

• Piggelin1

Klart att man kan resa med barn! Vi har ju precis gjort det - det blev mängder med mil i bil på europa-touren, men precis som Rosen skrev - skippa stressen & var väl förberedd, så går det jättebra. Jag har ju även flugit med lilla tjejen & det gick ju hur bra som helst också.
    Vi vill ju hemskt gärna tillbaka till SA, men har för mig att det finns nedre åldersgränser för tex safari, så det får vänta lite.

Innan vi fick lilla tjejen, så hittade jag på en hel del med syskonbarnen & det funkade bra det med!

Ok, man kanske får ändra fokus lite grand, beroende på åldern på barnet/-n, men det känns inte som ngn uppoffring att ändra lite. Sen får man väl köra lite weekendresor på sikt, utan barn!

Lappis, kul att du kände till Skafferiet! ...och jag tänkte faktist på dig & ditt bröllop när jag skrev detta om osten i lördags - just att ni säkert hade ost för att du gifte dig med en fransman
    Jürss mejeri, det har gått mig helt förbi, men förmodar att det är mer lokalt i era trakter som detta finns.

Adamia, vad kul med Sheffield! Hade ingen aning att det var känt för bra klättring! Hade en romans ett tag med en otroligt inbiten klättrare innan jag träffade Mannen. Så jag passade på att testa klättring med honom, då det begav sig - lite läskigt, men väldigt kul! Sen dess har det tyvärr inte blivit av, men det var verkligen roligt att testa på det!

• Piggelin1

Lappis, när min bror i A'dam fick sin tjej för drygt två år sen, så flög de hem till Sverige 2-2½ månad senare för att ha barndop här & vad jag vet så funkade det alldeles utmärkt. Sen kan det säkert ligga ngt i det där att inte flyga alltför långt med dem när de är alldeles nykläckta eftersom det brukar härja mkt baciller på flygen, iaf långflygningarna. Fast å´andra sidan har jag en kompis som flög från Sthlm till San Fransisco med sin bebis när hon var en månad gammal (pappan bodde där då) & den tjejen är numera elva år (tror jag) & verkar inte ha fått några men.

• Piggelin1

Tyvärr Ab Fab, kan inte hjälpa dig.

• Piggelin1

Lappis - nu har jag ÄNTLIGEN läst din reseberättelse från Portugal! TACK!! Härlig löäsning, som alltid! Allt är sparat i ett Word-dokument - bra att ha i framtiden!

Nu ska jag läsa vidare om Andalusien-planerna

....och sen vilket år som helst , så kommer min reseberättelse från Italien & Alsace! Hmmm, undras om den dröjer lika länge som USA-berättelsen gjorde förra året...!

Men det är ju betydligt lugnare dagar nu när jag jobbar "på riktigt" jämfört med jobbet jag haft de senaste tio månaderna, med A! Jobba "på riktigt" igen är ju rena semestern Så det ska nog allt hinnas med, tycker jag!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit