Inlägg från: nennesjuttioåtta |Visa alla inlägg
  • nennesjuttioåtta

Upp och ned, hit och dit

Hejsan! Här fortsätter min ofrivilliga semester än så länge, tillbaka till riktigt jävla skitväder från den sköna solen och värmen långt uppe i norra Norge. Om ni aldrig varit där så är det ett måste - vackrare plats finnes icke! Snöklädda toppar som stupar rätt ner i havet, som är så klart så man tror att man bottnar fastän det snabbt blir flera hundra meter djupt. Har fiskat en hel del och fått några fina sejar och en sprattlig torsk (enda stället jag tycker det är roligt att fiska på eftersom man är garanterad napp någon gång iaf). Vi har badat i en fors/fjällbäck/vattenfall där det var 24-25 grader i vattnet, ätit våfflor, mackor med nugatti och druckit champagnebrus. Två toppar har även bestigits (inte så höga men det var ju rätt svettigt i värmen...) och jag längtar redan tillbaka. Synd att det är så jäkla långt att åka, trippmätaren har ökat med 260 mil sen förra fredagen... Dock är ju inte maten någon höjdare, förutom att fisken är så färsk den kan bli, men Norrbaggarna är ju inga gormander direkt, mest sockerråttor. Och så är det dyrt.

En annan grej som jag och maken spånar på är om vi ska åka till Ecuador och Galapagos över jul och nyår. Är det någon här som varit där? Vi får bo hos en nyfunnen vän så vi behöver bara boka ett flyg men ska man avvakta bättre priser eller ska vi slå till NU?

Hmmm... Känns som en fattig höst eftersom vi även ska klämma NYC en vecka också.

• nennesjuttioåtta

Tooticki
    Tack! har hittat biljetter för runt 14000:-/st inkl skatter men det borde ju gå att hitta lite billigare. Vart flyger ni och med vilket bolag?

• nennesjuttioåtta

ahh... ok. Ja, något måste man ju offra för att man åker när man kan vara ledig.

• nennesjuttioåtta

åååh tjejer vad ni frestar mig!

• nennesjuttioåtta

lapinette
    ooh! Vi var ju i Bordeaux-trakterna förra året! Saint Emillion var en tokmysig liten by med my-y-y-ycket vingårdar runtom. Men jag tror ni har bättre koll...

• nennesjuttioåtta

Mrs B
    Sälen är ju lättillgängligt och otroligt barnvänligt, med en massa grejer vid sidan av skidåkningen, särskilt om man har små barn som inte åker skidor (eller mest deras föräldrar) med en massa olika fik, restauranger, bad, pulkabackar, legobyggartält... Det är ju snälla backar också och sätter man barnen i skidskola så är det ju en sorts barnpassning någon timmer per dag + att de lär sig åka skidor snabbare. Idre är också väldigt bra för barnfamiljer. Dessutom är det inte så långt att åka som till Härjedalsfjällen eller ännu längre bort, även om det är bättre skidåkning där. V 6 kan vara antingen storm (jag har själv lättat i en vindby uppe på kalfjället, dock utan skidor på fötterna ) och -30 eller strålande sol och -8, krispigt och perfekt skidåkning (hårt och välpreparerat) eller bara kanonsnö i backen och inget utanför. Så det är väldigt varierande.
    Du har ju även Säfsen, Branäs, Romme eller Bjursås också, om ni inte vill åka så långt.

• nennesjuttioåtta

Jamenjävlar! Glömde ju att Telis åkt till Dallas (hahaha, ser Dallas-vinjetten framför mig med den där helikoptern som speglas i skyskrapan) Ha det gött!!!!!

• nennesjuttioåtta

Hahahah vilka intriger det kan utvecklas till här inne! Vad roligt!! Välkommen!

Hmmm, funderar på var vi ska käka i NY på vår bröllopsdag. Tänkte boka bord på Rainbow Grill men de vill ha kredikortsnumret - vaffö då? Litar de inte på att jag ska petala ällä? Och måste man ha kavaj om det står Jacket required? Ja, inte jag då. Fy fasen, 2 veckor kvar nu!

• nennesjuttioåtta

Piggelainen
    Wow! Det där lät ju aproligt!! Jobbigt bara att det fanns så många städer, hur ska man kunna välja?!?!?!?

• nennesjuttioåtta

Mlle M
    Nääee, vad trist! Har du något annat förslag? Lite lagom lyxigt så där.

• nennesjuttioåtta

MlleM
    Tack för tipset!!! Ska fundera... Vi hade gärna haft utsikt.

• nennesjuttioåtta

OKi, ska kolla upp det! Tack!!

• nennesjuttioåtta

Piggelin
    Har slängt en fråga till Sweetan på mail, får se vad det blir. Tänkte också på Aquavit men både maken och jag (mest maken) tyckte också att det kändes lite fantasilöst. Det blir nog bra vad det lider!

Fan vad avundsjuk jag är på er som reser så mycket! Kan dock säga att jämfört med våra vänner här (IRL ) så har vi en jättelång lista med besökta ställen, men i mina ögon väldigt gles och mycket kvar att se. Jämfört med er så är den patetiskt kort. Däremot har jag besökt alla landskap i Sverige - och det är inte många som har!

• nennesjuttioåtta

4 oktober drar vi till NY. Galapagos blir i så fall över nyår, men det beror på om vi får det här huset som är på G eller inte. helst skulle ju jag gärna vilja ha ett jobb också. Men efter NY vet vi u säkert vad som är kvar i guldkistan...

• nennesjuttioåtta

hehehe, är du här med?

1 vecka i NY (åker lördag, kommer hem söndag)

Galapagos tittar man på djur och natur, men mestadels ska vi i så fall vara i Ecuador och dricka tequila och dansa salsa.

• nennesjuttioåtta

vi ska hälsa på en vän som bor i Ecuador det är först och främst den anledningen att vi åker dit, och då blir Galapagos en bonus (men skulle gärna vara där länge men tror man måste bo på en båt och greja)

• nennesjuttioåtta

jaha, ja själv tänkte jag göra raggmunk. Men tröstar mig med att så länge jag klarar att göra en smulpaj utan att köpa ett färdigt kit i frysen så är det OK. Hmm få se nu. Bär, smör, mjöl och socker. Nä, för svårt, jag går till affären!

Annars har jag ett tokgott recept på kolasås som stelnar på glassen, men då ska barnen vara så stora att mjölktänderna redan lämnat in (annars fastnar de i kolan).

• nennesjuttioåtta

men åt upp det sista av rödingen som P hade lagat i helgen med skogsvampsfyllning och gräslökssås.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit