Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Mrs B skrev 2008-07-24 14:05:56 följande:
I fjol när vi hade räknat med 10 dagar på Västkusten så gick dessa hotellnätter jämnt upp med resan vi bokade till Grekland (en vecka) istället. Dvs för hotellnätterna så fick vi hotell + flyg + transfer i Grekland, hade då inte räknat in bensin. Sen är jag ganska så säker på att vi åt betydligt billigare där än här. Så för oss blev det inte dyrare att åka utomlands.
Restresan för oss fyra inklusive mat skulle gå på 25 000 kr och det kommer vi inte upp i i Sverige eftersom vi bara betalar för tre övernattningar. Resten av nätterna bor vi hos kompisar.
Plus mat och nöjen blir det ändå inte den summan.
Jag vill absolut åka men tänker ändå på pengarna (är ju även mammaledig så rik är man då inte) och på om Malte klarar nästan 40 grader när han inte klarar 25 här hemma.
God afton, ett snabbt inhopp innan jag hoppar i säng!
MrsB, jag har en kompis som var iväg till Mallis med sin 8-månaders i förra veckan & det gick jättebra i värmen. En annan kompis var iväg med sin bebis på Malta för en månad sen & det gick också hur bra som helst. Fast i ert fall är det ju inte bara värmen, utan lite pengarna med förstås. Men det funkar iaf för bebisarna, verkar det som. Hmmm, vid närmare eftertanke så föds det ju barn i de länderna med, & de grejar ju det
Rosen, vad kul med Köpenhamn! Det är alltid mysigt att åka dit!
Men vad kul att ni ska till Götet snart! Om du/ni vill & har tid & lust, så ses jag gärna! Om det är under aug, så kan jag när som helst från mitten av månaden & framåt, sen börjar jag jobba igen den 1 sept.
...och du, mannen har stenkoll på både Lappis (som han faktist också träffade lite snabbt nu senast i Sthlm!) & dig! Speciellt efter vår lunch i juni, men även innan ism allt SA-prat
Tooticki, har bara varit i Åhus en enda gång & då var det ism att jag under en period jobbade några mil därifrån & passade på att hälsa på en gammal kompis som bor i Åhus. Men det enda jag såg av stan var villaområdet där de bor Men vad jag förstått så trivs de bra där. De bodde många år i Sthlm & kompisens krav om de flyttade var att komma nära vattnet, helst västkustens vatten. Men sen fick hennes man jobb i Åhus & där fanns ju också vatten, om än bräckt sådant
Lappis - oj, vilken ballongtur! Lät mannen läsa din story & han sa spontant att den i flera avseenden påminde om vår för ett år sen! Vi fick ju vår tur också uppskjuten x antal ggr, sen flög vi inte heller över stan (lyfte i Majorna & flög över Hisingen vidare norrut) pga vindarna, vår pilot försökte också landa massor av ggr (strök längs med trätopparna flera ggr) & till slut hamnade långt norr om Kungälv på en åker (inte alls lika dramatisk landning som er, tack & lov!) & den sista biten såg vi två killar på motorcyklar som följde oss & när vi landat, så visade sig en av dem vara en kollega till mannen!
Kul med Portugal-boken, själv har jag hämtat ut ett paket med "Provsmakning i Alscace" & ett gäng böcker till nu ikväll! Ser fram emot trevlig läsning!
Kängu - vad trist att ni fick en kass servitris på Grill Al Mundo Vi hade nämligen en supetrevlig tjej! Apropå maten så kan jag iofs tänka mig att den inte är superavancerad, jag jämförde nog mest med de andra krogarna i samma krokar, dvs alla ställena på avenyn etc. I det sammanhanget var den ju bra!
På tal om aveny-krogarna förresten - var ner en vända på stan igår runt lunch/tidig em & i ärlighetens namn svor jag en del åt alla turister som är i stan just nu (Ok, om en vecka drygt är det VI som är saktfärdiga turister som strosar runt & kollar - fast i Italien...). ...och så tyckte jag rentav synd om alla de som KÖADE för att komma in på La Gondola på Avenyn. Kalla mig snobbig, men hur i hela världen kan man KÖA för att komma in där?!! Jag minns att jag var där & åt Calzone i slutet av 80-talet (när jag gick på gymnasiet & åkte till Gbg för att shoppa), men inte NU, närmare 20 år senare... Skulle aldrig komma på tanken. Äsch, nu var jag elak, fy på mig...
Har annars hittills haft en jättebra vecka - åkte upp till kompisars stuga i Bovallstrand i tisdags & hade en helt underbar dag & kväll där med bla årets premiärdopp (dock ett kylslaget sådant ). Igår en sväng till frissan innan vi åkte till svärmor & hade en mysig em & kväll i deras trädgård & sen en liten "safaritur" i skogarna i närheten. Såg mängder med hjortar & flera vildsvin!
Idag har vi varit på en jättestor marknad norr om Varberg (det var verkligen bara skräp där, men kul att testa), sen dopp i det blå utanför Varberg efterföljt av en gigantisk glass i Läjet (=Träslövsläge) & vidare en sväng till Halmstad & min 96-åriga mormor. Gott gr i tanten fortfarande, vi satt ute i skuggan & drack kaffe utanför äldreboendet där hon numera bor.
Tydligen ska det bli kanonväder framöver nu - Lappis, ni skulle gjort er västkusttur nu, hade varit perfekt
Ja just det, måste ju passa på att önska er en kanontrevlg resa till Portugal & Dalarna! Vi drar ju till Italien i mitten av nästa vecka & är väl borta i ca två veckor skulle jag tro. Så då dröjer det ju lite innan vi skriver samtidigt härinne igen!
Hmmm, var detta ett snabbt inlägg???? Sanning med modifikation... Jaja, fick ju iaf skrivit det jag ville nu! Alldeles ostört också
Lapinette, vilken underbar ballongfärd och att den ääääntligen blev av! Slutklämmen med träningskompisen fulländar historien!
Vila Santa är kraftigt, supergott till en god biff med tillbehör. Funkar att lagra ett par år också, vi har några årgångar i källaren. (Det är väl det enda portugisiska vin förutom portvinerna som finns i källaren.)
Mrs B, jag har rest en del med mindre barn och det har faktiskt hitintills inte varit problem med värmen. Jag har bara sett till att de inte har varit direkt i solen och att de har fått bada sig svala innan de sover - för då sover de bättre.
Kolmården är himmelriket med barnen! Det är så himla roligt, vi brukar sätta av två dagar och övernatta på t ex Vildmarkshotellet. Det finns även bra vandrarhem kring Norrköping. Åh, jag vill till Kolmården igen - det var så många år sedan nu!!
Detta med att köra bil länge kan bli jobbigt för både förare och barnen. Samtidigt måste man ju inte köra femtio mil om dagen. Pausar man och har med en fotboll eller drakar eller annat kul så får barnen springa av sig och man själv en längre paus så brukar det funka bra att köra längre sträckor - det är min erfarenhet i vart fall efter flertalet bilsemesters med barnen.
Ska kanske tillägga att jag har dussinet syskonbarn i olika åldrar som jag brukar semestra med sedan 25 år tillbaka - i både När och Fjärran. Semestrar som har varit allt från en veckas solsemester kring Medelhavet till treveckors kringflackande i Asien. Jag har inga egna barn.
I särklass roligast tycker jag nog att det är att resa med barn i åldern 8-12 år, jag lär mig mest då. De är så medvetna och funderar på så mycket - och gör ofta träffsäkra analyser på det de ser och upplever.
Något som funkade oväntat bra var att bilsemestra två veckor i Sverige och Danmark med två blöjbarn och en sjuåring - och som ensam vuxen. Vi hade störtkul! (Det var där jag lärde mig knepet med att alltid ha en fotboll och några drakar med i bagaget.)
Piggelin,
Tänk att det bär av snart till Italien - härligt! Som planeringen ser ut nu kommer vi att vara i Götet torsdagen den 14:e augusti (tror jag att det är). Vi vill gärna gå på Sjömagasinet igen så vi stannar till i Götet istället för att åka vidare till Danmark på kvällen.
Din, Lappis och min make är nog hyfsat luttrade vid det här laget. Sen var det ju faktiskt så att min man och jag träffades via nätet för tiotalet år sedan just via ett forum/chat liknande den här fast inte med bröllopstema, förståss.
I tidernas begynnelse hade Aftonbladet och Passagen bra forum/chatrum där vi flummade runt och hittade varandra. Så kan det bli.
Många härliga inlägg här idag!
Piggelin - sa faktiskt till maken igår, ja i år kunde vi ha åkt till Västkusten men det känns ändå väldigt bra med Portugal .
Ha det suveränt i Italien!
Rosen - läste i vinboken att Vila Santa är billigare här än i Portugal. Han har inte höjt priset sen den började säljas i Sverige men utvecklingen av vinet har bara gått framåt. Trevligt, trevligt och vi ska inte bo allt för långt därifrån så ett litet besök kan jag absolut tänka mig. Har även ringat in ett Bordeaux-inspirerad vingård som bara ligger typ 30 min från vårt hotell. Det här gäller när vi är i Alentejo som för mig verkar vara den bästa regionen (fast vad vet jag?!) gällande rödvin.
Tack för alla tips och råd angående resa med barn!!!
Vi har iaf bestämt oss för att åka i Sverige och skippa Mallis denna gång. Tycker det blir alldeles för mycket pengar.
Maxs första sommar var vi i Stenungssund och där runt omkring och det gick bra att köra bil med honom. Stannade en del på vägen.
Vi kommer att köra upp till Norrköping på måndag men ska inte gå på Kolmården förrän på tisdag så vi kommer att köra i lugn takt. Ska även försöka komma ihåg fotboll och andra leksaker till Max. (Tack för tipset Rosen! )
Värsta sträckan är mellan Norrköping och Göteborg men med lite godis kanske det går bra????
Har även skaffat dvd-skärm + spelare till Max så han kan titta på film när vi åker.
Sen har vi som sagt Kanarieöarna att se fram emot i nov och då tror jag inte att det ska vara någon fara med värmen iaf för Malte. Brukar ju vara mellan 20-25 grader då.
Ha det så gött på alla resor som vankas!!!!!