Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Frölundagatan 35. de har öppet torsdag-lördag tror jag
Kanon, ska helt klart kollas upp!
Det här är en jättegod äppelkaka:
Grannykaka
2-3 äpplen Granny Smith eller annan syrlig äppelsort
120 gr smör eller margarin
4 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
1 tsk kanel
1/2 tsk riven muskotnöt
Så här gör du:
Skala och tärna äpplena. Vispa smör och socker mjukt, tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver, salt, kanel och muskot noga. Vänd ner mjölblandningen i smöret/sockret. Lyft ner äppeltärningarna i smeten med en sked. klicka smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, och grädda på nedre falsen i 175 grader i ca 50 minuter. Låt kakan kallna och sätta sig, servera med vaniljglass.
Annars är det jättegott med ugnsstekta hela och urgröpta äpplen som man fyller med hackade hasselnötter, socker och smör och med sirap och kanel eller kokos på toppen.
mums. den lät smaskig
Haha Telis - när jag såg att det ingiick muskotnöt, så påminner det mig om att jag läste i tidningen för ett tag sen att ett sällskap hade blivit jättesjuka när de gjort en äppelkaka efter ett recept i ngn mattidning, där tryckfelsnisse hade varit framme & sagt att man skulle ha i en hel hög muskotnötter.
Hur man nu kan tro att man ska ha det???!! Det är ju skitfarligt i större mängder! När jag gick i gymnasiet var det några knäppgökar som försökte droga sig mha muskotnötter Gick sådär...
jag var otroligt förvänad att någon lyckades äta något som var smaksatt med 4 muskotnötter (eller vad det nu var... ) det smakar ju inte speciellt gott i de mängderna
Ja, just det ja, jag såg också det! Det kan inte ha varit folk som brukar laga mat som följde det där receptet - dom måste ju ha länsat hela lagret av muskot i affären och inte funderat på om det kanske var lite mycket. Men 1/2 tsk är alldeles lagom och alldeles ofarlig.
Japp, det var precis min tanke med - det måste varit folk som inte är speciellt köksvana... Måste smakat ILLA!!
När jag ändå är i farten - ngn som har ett tips på ngt enkelt att dra ihop till söndagmiddag - två vänner & deras barn (3 & 5 år) kommer över. Ngt som går hyfsat snabbt att fixa ihop, gott men inte allför exotiskt pga barnen... Har hallon i frysen sen i somras, funderar på att värma dem & ha glass & småmaränger till efterrätt, plus att koka ihop lite chokladsås också.
Har två fläskfiléer liggande i frysen, funderar på att göra ngt med dem. Kanske ngt höstigt med lingon och/eller svartvinbärsgelé?
Blanda lagom smält glass med hallon, bred ut röran på marängbottnar (färdiga eller egenbakade). Lägg en marängbotten överst o frys in. Ta ut o låt ligga i kylen en timma eller två före servering. Mums
Åh, fläskfilé, då tänker jag på mitt favvorecept, "Fläskfilé under italienskt täcke" - mums!!
Här är det: www.alltommat.se/recept
Har ingen aning om om det passar barn dock.
Lite som Ab Fabs recept har vi fått på barnkalas fast med Keldas vaniljvisp. Man vispar ihop vaniljvispen och blandar i massa maränger och hallon och så får det stå i frysen i ett par timmar. Ska också tinas lite före servering. Riktigt gott och barnvänligt.
Precis det receptet bläddrade jag förbi igår kväll, Telis, i boken Fredagsgourmet. Insåg att vi gjort just det receptet en gång! Tål att tänkas på, absolut!
Ja just det! Har gjort två varianter med Vaniljvisp jag med - en med flädersaft i & den andra med daimkulor/Hackad daim i. Jättegodoa båda två!
Blir riktigt hungrig när jag går in här!
Vi åt fläskfilé igår men i gryta med rödpaprika, finhackad lök, köttbuljong, vatten, mjöl, curry och så ananas. Till detta en grönsallad och ris.
jaha, ja själv tänkte jag göra raggmunk. Men tröstar mig med att så länge jag klarar att göra en smulpaj utan att köpa ett färdigt kit i frysen så är det OK. Hmm få se nu. Bär, smör, mjöl och socker. Nä, för svårt, jag går till affären!
Annars har jag ett tokgott recept på kolasås som stelnar på glassen, men då ska barnen vara så stora att mjölktänderna redan lämnat in (annars fastnar de i kolan).
men åt upp det sista av rödingen som P hade lagat i helgen med skogsvampsfyllning och gräslökssås.
Men då!
Nu vill jag ha efterrätt!!
Borde vara jättenöjd efter en underbar fisksoppa med saffransaoili och till det ett glas riesling. I kylen väntar kålpudding men vi bestämde att vi inte orkar det just nu - soppan var tänkt till förrätt men vi blev mätta.
Åh...vilka goda äpplen, de vill jag ha NU!
Nenne: Jag vill ha recept på mjölktandsutdragande kolasås!!!
Nenne,
har röjt i lite lådor ikväll & hittade ett visitkort från en restaurant vi var på i NYC förra sommaren - kanske kan vara ngt att testa ngn av kvällarna?!
www.salutenyc.com/
Vi skippade den fina matsalen & satt istället i bardelen/bistrot - klart trevligt & casual stämning, även om det var fint. Publiken verkade bestå av mestadels NewYorkers som var på väg hem från jobbet, dvs ingen turistfälla whatsoever!!