Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
En fråga till när man besöker t ex Yosemite eller någon av de andra nationalparkerna gör man det då över dagen eller kan man sova/stanna där en natt?
Lappis - vi bodde i Yosemite 3 nätter när vi var där, för att få två hela dagar i parken. Just i Yosemite ligger "spårcentralen" - parkeringen där bussarna till vandringslederna utgår ifrån - ganska långt in i parken, så bor man inte på plats förlorar man ganska mycket tid på morgonen på att transportera sig in i parken, innan man kan komma iväg på vandring.
I Grand Canyon bodde vi precis utanför parken, för allt boende inne i parken var fullbokat när vi äntligen kom loss till att försöka boka. Där bor man dock inte så långt ifrån "spårcentralen" som i Yosemite, så det fungerade bra.
Via www.nps.gov kan man klicka sig fram till de olika nationalparkerna och man kan också reservera boende i parkerna via den sidan. Det gjorde vi och det fungerade bra. I Yosemite bodde vi i något som kallas för Curry Village, och det fungerade bra. Det består av större kanvastält, som är möblerade som hotellrum med riktiga sängar, sängkläder, byrå osv. Det som är lite speciellt är att alla matvaror och toalettartiklar måste låsas in i särskilda skåp, för annars finns det risk att björnar gör inbrott i tälten! Inte ens i bilen får man lämna kvar något ätbart.
Ser att ni diskuterar/planerar en USA-tripp. Vi bodde på Bright Angel Lodge i Grand Canyon. Vi hade inte bokat boende i förväg och fick byta rum till den andra natten, till ett lite dyrare rum. Första natten bodde vi i ett jättemysigt rum (ser inte lika mysigt ut på bilderna på nätet, www.grandcanyonlodges.com/bright-angel-lodge-408.html) utan dusch (fanns i korridoren) men med egen toalett. Andra natten fick vi ett större rum med vacker utsikt, men tyvärr blev det världens regnoväder på kvällen så man såg ingenting. .
Annars bodde vi mest på motelkedjor, Motel6 och Econolodge var rena, fräscha och prisvärda. Förutom i Las Vegas där vi lyxade till det med Bellagio två nätter. Om man kommer till Las Vegas tisdag och onsdag natt är de flesta hotellen ganska prisvärda. Gäller i o f s allt boende, att det blir dyrare på helgen.
Har ett dokument med BT-tips Kalifornien med bl a två rubriker Tinga tipsar och Gosnosen tipsar . Eftersom jag är på frågehumör så undrar jag hur era rutter såg ut?!
Vår tripp såg ut så här:
-Flyg till LA, 1 natt på flygplatsen (landande ganska sent)
-Direkt till Grand Canyon, 1 natt utanför parken, 2 i parken
-Bryce Canyon, via Monument Valley, 2 nätter utanför parken
-Las Vegas, 2 nätter
-San Simeon, 1 natt m. besök på Hearst Castle bla.
-Hwy 1 upp till San Fransisco (tog en dag)
-San Fransisco, 4 nätter
-Hwy 1 söderut, stannade i:
-Monterey, 2 nätter (bla. valsafari och besök på Monterey Bay Aquarium)
-En dag i bil längs kusten med div. stopp (bla Carmel)
-Buellton, 1 natt med besök i Solvang och middag i Los Olivos (har ni sett filmen Sideways? )
-Tillbaka till LA, 2 nätter varav sista natten på flygplatsen för att slippa stressa till flyget på morgonen
Vi fick lite ont om tid på slutet och hade tänkt ha ett par dagar i LA, men det fick vi välja bort. Fanns flera ställen vi hade kunnat lägga mer tid på. Bla vinområdena i Santa Barbara med omnejd. Vi hann heller inte alls med norra Kalifornien med Napa Valley mm. Och då körde vi trots allt ca 470 mil på...
Telis: Helt OT - men att han är ett ex berodde på att jag var lite för kär i ett annat ex som nu är min make ...
Lappis - jag kanske återkommer med frågor ang. Sydafrika. Är väldigt sugen...
AM - den storyn lät intressant?!!!
gosnosen - kom med frågor om SA vi är flera här inne som gärna svarar.
Sitter här och drömmer mig bort till USA och era coola Kalifornien-trippar. Det är verkligen en drömresa (en av många) - fast jag får vänta med den några år ... Men man kan ju spara länkar och restips så länge ...
Lappis: Intressant, fast i en annan forumtråd kanske