• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Ab Fab - hmmm, kanske ska göra slag i saken då?! Mannen fotar ju dessutom massor, så han lär ju hitta massor av fina höstmotiv där om vi gör det hyfsat snart!
    Hmmm, måste nog konsultera ekonomin lite grand - lite nervöst just nu, en av oss är hemma med A, varsel på firman (som jag hoppas att ingen av oss berörs av... men man vet ju aldrig) & en lgh som vi ska sälja om ett tag... Jaja, det löser sig!

• Lapinette

Piggelin - det är inte svårt alls. Granny Smith ska det vara men det funkar säkert med andra sorter också. Skala och skär äpplena i bitar. Stek dem med smör och socker och när de börjar bli lagom mjuka och goa så häll på lite Calvados och tänd på. Obs! ha inte fläkten på!!!

• Piggelin1

Vad söt du är, Telis! Ska VB:a det till honom!

• Piggelin1

Tack för receptet, Lappis - ännu ett BT-recept till samlingarna

• Originalrosen

OK, jag är nog också med på listan över listfascister.

Om 1,5 år fyller jag 50 år. Jag håller redan på och planerar menyn. Allvarligt, det är sant!

Vad det handlar om är att jag har lite viner i källaren som jag vill ha med på middagen och därför sätter jag rätterna till dessa viner. Sedan måste det bli en helhet mat- och vinmässigt, varför jag behöver planera i tid så att jag hittar rätt viner. Fattar ni? Ja, liksom...listor, planering, kika hit och dit. Klart ni fattar!

Man vill ju ha en stegring i smak och upplevelse, så planering är viktigt. Nehe, jag är inte tokig - det har jag papper på! *asg*

• Originalrosen

Piggelin,

Fastfoood a la Rosenhaga måtte vara pasta med kräftstjärtar? Såå gott, enkelt och snabbt. Superfastfood om man värmer vattnet i vattenkokaren innan det går på plattan.

Fast klart - fastfood kan också vara ankleverpaté på toast med päron, fikon och smörgåskrasse...

• Lapinette

Rosen - inte alls konstigt att planera 50 års dagen redan nu. Fast å andra sidan så fyller jag 40 år om ... *räknar* ... 1,5 år! Shit! Och jag har faktiskt inte den blekaste vad jag ska göra då. Hade stor fest när jag fyllde 30 år och lagade all maten själv. Det gör jag inte om! Sen känns det lite som om mina vänner är "tråkiga". De ordnar aldrig fester. För något år sedan var det vi som först stod för bröllop, sedan inflyttningsfest ... och så är det bara jag som ordnar tjejmiddagar hit och dit. Nej, nu får någon annan bjuda. Fast jag vet inte om någon tänker bjuda mig på min 40-års fest??!!

• Originalrosen

Hmmmm....kan man ha 40-årsfest och 50-årsfest samtidigt? *ser lagom fundersam ut*

Vad gjorde jag när jag fyllde 40 år? Åhhhh, jag var magsjuk i Thailand! Kuuuuul...., not!

Vad gjorde jag när jag fyllde 30 år? Jag hade fest hemma och lagade all mat själv! Jag hade en galen dukning, alla undrade vad som hade gått åt mig. Idag är det visst högst mode att jobba med tyll, silke, frukt och kottar som bordsdekorationer. För tjugo år sedan hade ingen av mina vänner sett det tidigar i alla fall.

50 år? Ja, det måtte bli musik, mat och vin i goda vänners sällskap tills jag fäller upp benen under mig i soffan. Dåsa bort i famnen av John Blund - or James Blunt.

• Ab fab

jag har några år kvar till 50 men roar mig glatt medatt planera makens 50års dag om två år. Funderar glatt mellan pampigt kalas i Stockholm (har redan tingat en festlokal....) eller rocknrollparty hemma i Göteborg. Eller möjligtvis en borg i Västergötland....

40års kalas var kul. Faktiskt ett av de roligaste kalasen. Massor av folk, soppbuffé och orimliga mängder vin. En bra kombination*s*

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit