• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Telemarkgrrl

Nja, själva resorna var det inget fel på, bara arrangörerna.

Konstigt, jag tycker att svenskarna (nuförtiden) beter sig mycket bättre än en del andra nationaliteter. Men det kanske beror på vart och när man åker, jag åker ju inte längre till St Anton på sportlovet.

Tinga, jag tänkte bokmärka den där länken men det hade jag visst redan gjort tidigare. Ser hur fint ut som helst.

Jag vill gärna åka till San Diego för att se djurparken och Sea World. Bada där vette sjutton, dels är det kallt i vattnet och dels så finns det vithaj. LA däremot hoppar jag mer än gärna över.

• Lapinette

Jag hoppar gärna i vattnet även om det är "kallt" medan maken är en riktig badkruka så där är det mest pool eller över 25 grader varmt som gäller.

Satt också och räknade på hur långt det blev och kom upp till dryga 400 km. Undrar därför Tinga (min resegure ) vad får man absolut inte missa?! Kan man på något sätt göra resan kortare?

• Lapinette

Har inte åkt på sportlov sedan jag själv slutade gymnasiet. Vem åker frivilligt till alperna vecka 9??!! Här pratade vi om vecka 3 och vuxna svenskar över 50 år. Det söp sig inte fulla men jag tycker ändå det känns lite "konstigt" att det första man gör när bussen stannar efter en lång dags resa (vi kunde inte gå ned i Salzburg utan hamnade tillslut i München...vidare transport buss till med byten etc) är att köpa vin som man sedan sitter och halsar i bussen. Svenskar kanske har blivit bättre men för maken är det fortfarande chock varje gång det inträffar. Andra tillfällen är de få gånger vi åkt charter och även om klockan är 07.00 på morgonen när planet lyfter så beställer den semestrande svensken in sprit/vin/gin & tonic på planet.

Sorry om jag trampar någon på tårna ... ni kanske gör detta men för mig känns det faktiskt ganska så konstigt och lite lätt desperat.

• Tinga

Lappis - Själv tycker jag att man absolut inte får missa Grand Canyon när man är i de krokarna, för det var det absolut häftigaste på vår resa. Jag gillade Yosemite väldigt mycket också, men det är lite mer av ett "dussinställe" - berg och vattenfall finns ju på ganska många andra ställen också. Men luften var hög och klar där och vi var ute på några riktigt fina vandringar, så de är definitivt värt ett besök.

Ett sätt att korta ner vår tur något hade varit att skippa att köra ner om Palm Springs, och det hade jag gjort om vi skulle göra om vår resa, för där var alldeles för varmt under sommarmånaderna. Det gör sig nog bättre under vintern.

I övrigt känner jag att det skulle vara svårt att korta ner turen. Däremot är ju vägarna bra, så man kan hålla relativt hög hastighet när man kör. När vi var på Nya Zeeland körde vi ungefär lika långt, men spenderade måååånga fler timmar i bilen pga vägarna var små och krokiga, så hastigheten fick bli därefter.

• Lapinette

Tack för tips! Berg och vattenfall kan man aldrig få nog av. Om vi åker i juli så lär det ju också vara supervarmt så jag ska absolut lyssna på ditt råd.

• Lapinette

En fråga - Los Angeles, hur många dagar bör man lägga där?

• Tinga

Lappis - egentligen känns inte LA jättenödvändigt, men det beror så klart på vad man är intresserad av. Vi spenderade bl a en dag på Disneyland och en dag på Universal Studios, och Disneyland känns kul för att det är så himla amerikanskt på något sätt. På Universal var det spännande med studioturen och få lite mer bakgrund till hur man gör filmer, men till största delen är det ju en nöjespark med åkattraktioner och diverse shower. Båda ställena är som sagt kul, men inte livsnödvändiga.

Sen spenderade vi en dag i Santa Monica och en dag längs "Los Angeles-kusten", men mycket av det är sådant man kan hoppa över. Den största behållningen med de delarna är sådant som man känner igen från TV och filmer, typ Baywatch, Beverly Hills och Walk of Fame i Hollywood. Men ingenting av ovanstående kan mäta sig med nationalparkerna, tycker jag.

• fru AM

Slänger mig hejdlöst in i er tråd - hej alla gamla kändisar!

Ni pratar Kalifornien - måste bara tipsa om ett B&B i lite tjusiga Santa Barbara: www.orchidinnatsb.com
    (det är ett ex till mig som driver stället - har inte varit där men jag vet hur noggrann, gästfri och framförallt hejdlöst kvalitetsmedveten han är .... Och snygg och trevlig givetvis ).

• Telemarkgrrl

Herregud AM, varför är han ett ex?!

Tack för länken, den är sparad.

• Lapinette

Ska lägga ned den samt Tingas b&b-tips. Någon mer som har tips på boende i Kalifornien med omnejd?

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit