Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Jag gillar också att planera tokmycket men säger som Piggelin, jag har nog också mött min överkvinna.
Mon dieu, jag låter som värsta kontrollfreaket?! Fast det kanske jag är också?! Fast allt går inte att kontrollera .
Lappis - inte behövde du viska & skämmas heller! Det var mest utifrån mitt eget perspektiv att jag skulle lagt upp det på lite annat vis om jag gjort samma resa idag. Fortfarande är det ju kul att göra de där superamerikanska grejorna, vi fick ju chansen till mkt sådant förra sommaren hos släktingarna i Rhode Island. Minns fortfarande en av frukostarna, på ett riktigt "sunk-hak" mitt ute på vischan. Hur "flôtig" mat som helst, alla gäster utom vi var överviktiga, det osade gammalt fett från köket & jätteportíoner av blueberry pancakes (med lönnsirap OCH smör), scrambled eggs, french toast osv. Gott & kul att testa, men kändes som om kolesterolet nådde rekordnivåer
Nähä då, det tycker jag inte! Ok, en del kontroll (iaf för mig egen del), men när kör du fast, så hittar du ju alltid på ett nytt sätt att angripa problemet! Konstruktiv kontroll
Min bror brukar reta mig för min obotliga planeringbenägenhet. Själv packade han bilen med flickvän och två tonårssöner och stack ned till Venedig för ett par somrar sedan. Inget bokat, inget bestämt. Sen fick han höra om vår rutt i Portugal och hur jag lagt upp den. Det kom många pikar den kvällen men attans vad nöjd jag var efter semestern !
Det var som vår SA-resa - vi velade ett tag om vi skulle behålla en del spontantitet & inte boka boende för alla nätter i förväg, men sen när vi bollade det med tjejen på Bickley House i Kapstaden, så rådde hon oss att boka i förväg, så att vi verkligen fick bo på BRA ställen & dessutom slippa lägga tid på att fara runt & leta efter just de BRA ställena. ...och så blev det! Nu i somras var det en blandning av spontanitet i planering,. Vi visste när vi skulle ta Kiel-färjan & ville hinna så långt som möjligt genom Tyskland första dagen (kändes dumt att boka i förväg då, om vi skulle hinna längre än vi trott) & sen var ju veckan i lgh i Verona inbokad sen jättelänge. Efter Italien så visste vi att vi ville till Alsace, men inte exakt vart vi skulle bo. Hade med en bok som jag plockade från TUR-mässan 2006 www.logis-de-france.fr/uk/index.htm - som jag kollade i när vi började närma oss Alsace. Sen svängen till Amsterdam var helt spontan, men å´ andra sidan så visste vi ju då att vi kunde bo hos brorsan där.
Så en lagom blandning av spontanitet & planering är det bästa tycker jag Bara dra iväg utan ngt planerat alls, det är inte min grej - vill alltid läsa på innan, så att jag inte missar ngt bra!
Jag tycker egentligen att vi har haft minst lika lyckade semestrar där vi bara har råkat hamna någonstans som när jag har suttit och planerat en massa i förväg. Så det är inte det att själva semestern blir bättre av planerandet, utan mer att jag njuter lika mycket av planerandet som under själva semestern. Man liksom förlänger det roliga.
Planeringsbehov... får jag vara med i klubben. Min man retas alltid med mig så jag går under namnet "listfascisten" hemma
Jag tror dock att bara för att vi var ute i god tid när jag bokade Portugal så fick vi de bästa rummen överallt där vi hamnade. På första stället var vi en av de få som hade balkong, på andra stället hade vi egen uteplats med solstolar och på sista blev vi uppgraderade och fick ett dubbelt så stort rum, med vardagsrum. Tror inte detta hade hänt om vi spontant hade åkt in samma dag och frågat om rum.
Vill slippa det där momentet när man kommer trött efter en dags bilresa och då behöva åka runt för att hitta hotell. När vi var i Italien för några år sedan så gjorde vi precis som er Piggelin. Vi bokade det mesta men lät oss vara spontana de sista nätterna. I Florens var det inga problem att få rum men när vi kom till Bergamo var det stört omöjligt. Fick åka runt och fråga i ett par timmar och tillslut hamnade vi typ 40 minuter utanför Bergamo på ett motell. Inte riktigt vad vi hade tänkt oss den sista kvällen på semestern.
Ab fab - du är så varmt välkommen! Skriver dock inte så där jättemycket (beroende på vad man menar med mycket) listor. Bodde dock ihop med en kompis när jag pluggade i Frankrike och hon slog mig med hästlängder gällande listor.