• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Lapinette

Absolut! Jag har flera blad med olika och halvt genomtänkta resor. Det är bara att damma av dem när det blir dags. På så vis bestämde vi oss ju för Andalusien. Det var en flik på mitt Excelark.

• Piggelin1

Hej på er!
    Brorsan & jag i Californien för tio år sen (aug-sept-98) & bilade runt i ca/knappt (?) två veckor. Vi hade från början med Las Vegas i planen, men tyckte att det blev för mkt bilkörning & relativt lite tid i Vegas, så vi skippade det. Grand Canyon försvann av samma anledning. Min gissning är att tre veckor är minimum om man vill hinna med både västkusten, Vegas & ngn/några nationalparker om man vill slippa sitta i bilen precis hela tiden.

Eftersom detta var långt innan jag började surfa runt på nätet & leta resegrejor (tror knappast att jag hade tillgång till internet då?), så har jag dålig koll på vad ställena hette som vi bodde på. Men Gosnosens tips låter bekant, vi stannde också på dessa billiga hotell/motellkedjor längs vägen. Sen hade vi väl en lite striktare budget på den tiden jämfört med vad man skulle ha idag AM's & Tingas tips sparas för ev framtida behov! Båda ställena såg jättemysiga ut!

Vi började iaf i LA & jag minns att vi lade en dag på Universal Studios, en dag på att bila runt i Hollywood, Beverly Hills etc, en dag drog vi till en gigantisk outlet öster om stan. En slappardag hade vi med - var på stranden i Santa Monica (eller om det var Venice Beach?) & hyrde cyklar & cyklade en eftermiddag längs med havet.
    Sen blev det ett stopp i Santa Barbara på vägen norrut, sen en ort ngnstans mitt på (har glömt namnet) & sen en ort ytterligare närmare San Fransisco, kan det månne finnas ngt som heter Santa Cruz eller dylikt? Minns att det fanns ett gammalt klassiskt nöjesfält på stranden. Därefter några nätter i San Fransisco varav vi åkte upp till Napa Valley en dag.

Skulle jag resa idag skulle jag antagligen lägga upp resan lite annorlunda, man är ju trots allt tio år mognare & visare Då minns jag att brorsan & jag var ute efter att göra allt som var superamerikanskt - det var första amerika-resan för oss båda. Ja just det, i LA var vi ju med som publik på en talk-show också Det hade jag valt bort om jag rest idag (nähä??!), men då för tio år sen var det kul & spännande

• Lapinette

Piggelin - jag har aldrig varit i USA (viskar lågt och skäms)!

• Tinga

Lappis - vår rutt såg ut som följer. När vi reste var det billigare att flyga till SF än till LA.

- Flyg till SF, där vi stannade 2 nätter
    - Yosemite, 3 nätter
    - Death Valley, 1 natt
    - Las Vegas, 1 natt
    - Grand Canyon, 3 nätter
    - Barstow, 1 natt
    - Palm Springs, 2 nätter
    - Anaheim, 2 nätter
    - Santa Monica, LA, 4 nätter
    - Santa Barbara, 1 natt
    - Carmel, 1 natt
    - Pigeon Point, 1 natt
    - San Francisco, 1 natt

Det jag hade ändrat på om vi skulle åka igen är att skippa Palm Springs till förmån för ett par nätter till längs med HW1, för att kunna slappa lite mer. I Pigeon Point bodde vi på ett enkelt HI-hostel, men de hade en badtunna längst ute på en klippa vid havet, så där satt vi och såg solen gå ner i Stilla Havet. Hur mysigt som helst!

• Lapinette

Tusen tack för era resrutter!

• Originalrosen

Lappis,
    Du har en hisnande upplevelse kvar! :)

• Telemarkgrrl

Lappis, vad du gick igång med planerandet! Jag behöver inte göra annat än att luta mig tillbaka och kopiera alla svar du får.

• Lapinette

Telis - love it! att planera alltså.

• Piggelin1

Lappis - en gemensam nämnare till - gillar också att planera - fast jag tror att jag hittat min överkvinna i dig
    ...och när du skrev häromveckan att du aldrig ngnsin rökt (fast det var nog i den andra tråden) - japp, det kan jag också bocka för

Fast när det gäller träning lär jag aldrig komma i närheten av din nivå - inte ens i samma solsystem/vintergata

Köpte en massa tidningar/magasin billigt på bokmässan i helgen, bla DV & däri fanns ett reportage om Buenos Aires. Blev sugen på nytt att åka dit! Det reportaget kommer helt klart att klippas ut & sparas/scannas in!

• Lapinette

Världen är så stor, så stor och Lappis är så liten!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit