• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Lapinette

fab - hoppas ni får riktigt fint höstväder. Millesgården är verkligen mysigt!

Mor och dotterresor har jag gjort en hel del. En period så åkte min mammas sambo iväg med sitt jobb varje höst och hon blev alltid lika sur typ "jag ska minsann inte sitta ensam hemma", så hon bjöd alltid med mig någonstans. En gång blev det Grekland, en annan gång Yasuragi Hasseludden. Trevligt, trevligt!

• Lapinette

Min mamma är en globetrotter och pensionär! I oktober åker hon + sambon till Indien och ska resa runt och bl a hälsa på i olika barnhem. I våras gjorde de en liknande rundresa i Thailand. För ett par år sedan vart det Australien. När hon var 20 tog hon båten över till USA och bodde i Seattle i något år, när jag var 3 år tog hon båt, tåg, flyg med två barn över till Japan ... men däremellan har det även blivit oändligt många charterresor till sol och värmen som hon älskar.

• Lapinette

Fab - har du varit i Warzawa tidigare?

• Ab fab

Ja vi var en väninnehelg för två år sen. Inte så mycket shopping men lite drinkar o kultur åtminstone

• Lapinette

Har inte varit i Polen men hört gott. Japp, ytterligare något att lägga på listan över tänkbara resmål. Nästa år blir det nog dock Berlin med makens bror + fru. Brukar åka till en storstad i oktober vartannat år med dem och har avverkat Lyon och Bryssel. Det är dem som väljer städer då vi åker för att fira broderns födelsedag.

• Ab fab

krakow däremot... Underbar stad. vacker, spännande och intressant. Vi var där på sommaren och det var perfekt. Att viockså fick möjligheten att besöka Auswitch tillsammans med tonårsdottern var stort. Anne franks dagbok fick många fler dimensioner efteråt

• Lapinette

Just Krakow och Warsawa har jag hört om, både kulturellt och historiskt. Ligger inte så långt bort så det borde man ju hinna med en helg.

• Originalrosen

Jag har inte varit i Polen men det lockar med Krakow och saltgruvorna och allt!

Piggelin,
    Nu flyger lilla shedevil in i mig - var ska ni ha bröllopsfesten? Om ni kan tänka er att ha den i Stockholm så vet jag ett jättebra ställe.

Ni gillar ju god mat och gott vin - vad skulle passa bättre? *viftar högt med bägge armarna och ropar: Här!, Här!*

• Piggelin1

Haha, Rosen - du är för söt!! Om vi bott i Sthlm skulle jag veta direkt vart jag skulle vända mig!! Hmmm, inga planer på liten filialverksamhet på västkusten, nära Gbg??! Jag lovar att boka direkt i så fall Då skulle jag ju garanterat veta att jag skulle bli supernöjd med mat & vin!!
    Lite för långt bort med Sthlm, tyvärr

Vilket fint hotell, Ab Fab! Letade på hemsidan efter vad det kostade per natt, men jag gick bet. Blev lite sugen på Warsawa nu! Har bara flugit dit & sen vidare till Katowice i ett litet skruttigt plan, kändes som Aeroflot (det gamla sovjetiska, om jag minns namnet rätt) till en miniflygplats där man fick hämta väskorna på ett bord i ett tält. Sen flög vi hem från Krakow. Eller förresten, var det tvärtom? Såg inget av städerna tyvärr (fast Katowice är nog inget att se, det är väl bara känt för gamla skitiga industrier). Ena gången var jag i Mielec, en hyfsat stor stad i södra Polen, andra gången Jelesnia, en liten liten ort väldigt nära gränsen i sydöstra delen av landet. Minns att vi var på en restaurant (tänk sydtysk Bierstube i bergen) & åt massor med stabbig mat & drack Slibovich (hur man nu stavar till det...).
    Fick möjligheten att stanna till några timmar i Auschwitz på tillbakavägen, eftersom jobbgrejorna blev klara tidigare än planerat. Minns att vi två som var där var helt tysta i taxin sen som tog oss vidare till flygplatsen. Otroligt svårt att greppa & ta in. Man kan inte fatta att så mkt hemskheter kan begås av människor.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit