Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
nennessjuttioatta: sorry om jag bara hoppade in spolierade era planer....Jag funderar lite; har varit mycket i NY men kan inte komma pa nagot pa rak arm och jag var med min ex pa Rainbow Room och vi var INTE nojda och jag har hort vanner som bor i NY saga att det verkligen inte ar nagon hojdare for mat! Baren pa Peninsula hotel har superfin utsikt men det ar ju bara en bar... ; - men kanske kan vara nagot for ett glas bubbel med utsikt?!
Chanterelle www.chanterellenyc.com skall vara jattebra, Restaurang Craft vet jag ar jattebra.
Kolla pa restaurangerna som ligger i Colubus Circle sa tror jag att det finns nagra stallen med fin utsikt. Ledsen att jag inte har nagot super-hot tips men ville bara lagga in en liten "varning" for Rainbow Room
OKi, ska kolla upp det! Tack!!
Nenne - ett annat tips annars är ju att kolla med Sweet! Det är ju mkt roligare att få tips från ngn som verkligen bor där & har koll just nu än att riskera att hamna i värsta turistfällan! Minns att hon ibland bloggat om olika ställen där hon & maken varit. De firade ju sin bröllopsdags för inte så länge sen, det stället kanske kunde vara ngt för er?
När jag läser om Rainbow room, så påminner det mig om att jag läst om just det stället i NYC-trådar här flera ggr, liksom Marcus Samuelssons ställen. Visst skulle det vaar kul att testa ngt av hans ställen, men samtidigt så finns det ju så otroligt mkt MER att testa när man är i NYC, än att dras till ett ställe bara för att det är en svensk som driver det Lite fantasilöst liksom! Sen gillar jag Marcus S kokböcker skarpt & minst en finns hemma i hyllan, men som sagt, jag har valt att testa andra ställen de två ggr vi varit där Fast vi var iofs inte på jakt efter "finfinkrogen" ngn av gångerna.
Håller med om svårigheten att välja stad, Nenne, om man ska testa detta med Top Secret-hotel. Men konceptet låter himla sympatiskt!! Hmmm, får hem & grunna lite tillsammans med mannen!
Piggelin - visst är det skoj att drömma och fundera på nya resor! Själv blev jag lite betuttad i det där med att sätta bilen på tåget så jag ägnade ett antal timmar i början av veckan till att kolla ut rutter.
Ahhh, precis det där som jag gjorde i slutet av våren, dvs kollade upp en massa med detta att sätta bilen på tåget & sen åka tåg raka vägen ner till Verona. Nu kom vi fram till att det inte var så praktiskt för vår del, när vi ställde antal övernattningar mot varandra eller mot tiden som vi skulle passa nere i Hamburg (tror det var kl 14 på em, då hade vi fått köra från Gbg i ottan - eller mitt i natten - för att vara säkra på att hinna ner i tid, eller övernatta). Så då var Kiel-färjan en bra mellanlösning - rätt dyrt, men vi minskade körsträckan med ca 50 mil & det kändes värdefullt på nervägen, när vi hade en tid (eller tja, en eftermiddag/tidig kväll) att passa nere i Verona. På hemvägen var det ju skilland, då tog vi det som det kom & hamnade ju i Amsterdam av bara faretn
Men som sagt, det är härligt att drömma & planera...!
Piggelin1 - Jag testade Top Secret förra året när jag och en väninna åkte till Prag en weekend. Vi hamnade på ett affärshotell ca 10 min med tunnelbana utanför stan. Helt ok hotell, med jättedålig frukost . Men Prag kanske inte var rätt stad att testa i heller... Lycka till!
Japp, här gällde det att ställa bilen i Hamburg och åka ned till Narbonne i södra Frankrike. Lämna Medelhavskusten och åka till Biarritz, Bordeaux, la Rochelle upp i Loiredalen (var ett tag inne på Bretagne också men insåg att det får vi ta en annan gång), vidare till Champagne och sen till svärmor. Därefter blir det gasen i botten till Skåne för då är bilen tung, tung, tung .
Fast vi pratar ju om Kalifornien också ! Det blir svårt med både och då båda rutterna kräver 2-3 veckor. Skulle vi åka till Bordeaux med bilen (vilket självfallet har sina fördelar) så har jag ställt New York på önskelistan på vår bröllopsdag (annars var ju en vecka i Bordeaux tänkt där).
Hoppla, nu lät det ju som att vi skulle hinna från Kiel på morgonen & ner till Verona på en & samma dag. Så var det ju inte riktigt, däremot hann vi igenom hela "Tysklandet" från Kiel, övernattade ute på vischan på en Gasthof några mil norr om österrikiska gränsen. Vi hade sådan himla flax, hamnade inte i "stau" en enda gång på hela den dagen = smått otroligt/nästintill utopi på Autobahn?!
Ahhhh, låter som en suverän resplan!! Vill med!
Ja just det Lappis - Kalifornien var det med - kul!
Hmmm, vilka bekymmer vi har Herregud vad bra vi har det egentligen!! Även om mannen & jag just nu lever på en lön plus föräldrapengar (det sistnämnda försöker vi snåla med), så har vi det fortfarande oförskämt bra jämfört med många andra!
Fick förresten veta igår att min lön justerats upp ngn procent, alltid trevligt, även om det inte gör så hemskt mkt i slutänden. Nu är det ju jag som drar in till brödfödan & mannen som ska leva på mig det närmaste halvåret Jag tjänar ngn tusenlapp eller två mer än honom, så han tycker det är jättebra att jag jobbar nu
Gosnosen, tack för infon! Affärshotell en bit från stan låter ju iofs inte riktigt som att det lever upp till förväntningarna, men vad fasen, det kan man ju leva med om det är ett bra pris