• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Ja just det! Jag var ju i Polen som 17-åring också! Innan muren föll, närmare bestämt 1987. Glasnost hade ju gjort att det lättat upp en liten aning då, men minns att det var en väldigt annorlunda resa & upplevelse. Var med i en ungdomskör & gjorde ngt slags utbyte med en kör i Poznan. Ett gäng skandinaviska tonårstjejer, som var ett otroligt udda & exotiskt inslag. Minns att vi var runt lite i stan & att folk följde efter oss just för att vi var så annorlunda. Bara det att vi hade färgglada kläder tex. Det var på den tiden Adidas-shorts var poppis, minns att flera av oss hade det & polackerna var helt fascinerade. Det fanns ju inga som helst västerländska butiker där på den tiden. Minns att vi var inne i en sk dollarbutik, där man bara kunde handla med dollar. Men var även i polska butiker, som var så sorgligt grå med tunt sortiment & sjutton resor/varv innan man fick sina grejor som man ville köpa. Peka ut för en person, lapp från en annan, sen kassan, sen kvitto till ytterligare en som hämtade grejorna & till sist ngn som packade in det & lämnade ut det. Har faktist en kristallskål stående i köksskåpet som jag köpte då & som fortfarande hänger med

• Piggelin1

Kul med era resande mödrar!
    Min mamma är lite rolig - hon skulle aldrig resa ngnstans utan pappa. ...och ändå är hon absolut ingen mesig & tillbakadragen/försiktig person, men av ngn anledning så är det alltid de två tillsammans som reser. Ngt annat finns inte på kartan! Just nu är de i Madrid en vecka & senare i höst bilar de till brorsan i A'dam & syrran i Frankfurt - så visst rör de på sig. Fast inte till riktigt så exotiska resmål som era mödrar! Fast det var ju faktist i SA några månader efter oss, reste med TEMA-resor. Trodde jag faktist aldrig att de skulle, så där överraskade de mig!
    Men som sagt - alltid med pappa. Hmmm, jag får ju inte ens upp henne hit på egen hand till Gbg - tror det är bilkörningen i det fallet som hindrar. Gillar inte att köra i storstan. Men å´ andra sidan fyllde hon nyss 72, så man får ju respektera det & det där att lära gamla hundar sitta i det här fallet, det är nog rätt kört

• Telemarkgrrl

Åååh, vad härligt med Serre, Lappis!!

• E11a

Är lite sugen på en hösthelg hem till Sverige. Har hört gott om Smögens havsbad. Är det trevligt eller lite stort och opersonligt? Någon som har varit eler har något annat förslag? Ska vara lätt att ta sig till från en internationell flygplats, god mat och vacker natur.

• Piggelin1

Jag var där i somras på tjejhelg!
    Är på väg att hoppa i säng nu, men jag återkommer!

• Ab fab

hej
    var på Smögens havsbad i våras. Väldigt trevligt hotell, Smögen är ju en vacker liten ort men spa-delen var jag inte impad av. En pool, en jacuzzi... det var allt.

Jag har varit på Asia spa i Varberg .. Underbart! I Strömstad har jag inte varit men det ser himla fint ut

• Piggelin1

Kan bara hålla med Ab Fab! Trevligt hotell, åt en väldigt god middag, trevlig restaurantpersonal (dock förvirrad/handlingsförlamad dito i receptionen) & bra frukost. Strosa runt i Smögen är mysigt. Var heller inte superimpad av själva spa:et, efter våra halvtimmesbehandlingar låg vi mest ute på solsängarna i solen & babblade & drack medhavd champagne Vilket var HELT ok

• Lapinette

Piggelin - vi har jämnåriga mödrar ! Och intressant med Polen. Om och när vi åker dit vill jag absolut besöka Auschwitz. Säkerligen en tung upplevelse men en del av historien man bara inte får missa. Minns mitt besök på museet i Fredsparken i Hiroshima. Jag grät!

Telis - välkommen tillbaka! Berätta gärna lite mer om Dallas.

• Ab fab

framför allt Birkenau gick in i mitt hjärta. Jag har sett järnvägsperongen o porten i så många filmer och så inser man att den finns i verkligheten. Oerhört starkt och gripande

Jag var på Smögens havsbad med mamma (det var vår vårresa) och det var himla trevligt. God mat o vackert. Men vi höll på att skratta ihjäl oss när vi prövade vattengympa. Man tror ju att spainstruktörer skall vara inspirerande och peppande men vi fick en liten friskis och svettistant som kunde gjort sig som övereste i vilket tyskt regemente som helst. Här var ingen behaglig musik o snälla ord. Dansband och ordergivning - sträck o böj.

• Lapinette

Fab - jag skulle smälla av och gå upp ur bassängen om det hände mig.... typ dyka iväg från gruppen.

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit