• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

MrsB - jag gör med jämna mellanrum massor av reklam för Österlen här i tråden Jag älskar verkligen den landsändan! Vi ska dit på bröllop i slutet av augusti - ser fram emot detta!

• Lapinette

Själv har jag plöjt igenom hela boken om Portugal och ångrar att vi inte stannar ytterligare en hotelnatt i Alentejo. Många vingårdar jag skulle vilja besöka där. I övrigt så bokade vi ju inte denna resa för att fara runt på vingårdar men ligger någon i vår färdväg så lär det nog bli ett besök.

• kängu

Piggelin- Jag var på Grill Al Mundo för en vecka sen men var inte imponerad. Tyckte maten kändes lite för "enkel" även om det var gott. Dock kan mitt omdöme vara färgat av den extremt kassa servitrisen som jobbade då vi var där. Ska testa nån mer gång för det är ju himla mysigt där.

• kängu

Åh jag älskar också Österlen och vill gärna åka dit en gång till i sommar (var där och vandrade i juni).

• muggles

Nu kommer jag in med en fråga till - ursäkta om ni redan avhandlat detta (jag har ju inte hängt här tidigare):
    - ge mig ett tips på ett schysst hotell för att äta frukost/brunch el afternoon tea i Stockholm! Vi ska köpa ett presentkort till ett brudpar vars bröllop vi inte kan gå på men bruden är en gammal vän till mig så vi vill skicka en (mindre dyr) present ändå. Vi kollade Grand hotell såklart men deras frukost ligger på 245/pers och det var aningen dyrt. Andra tips???

Förresten kan jag klart rekommendera Östangård i Österlen!!! Helt underbart ställe - vackra individuella rum, otroligt trevlig personal och underbar mat!!! De har en meny i restaurangen och hela menyn gick på drygt 400 pix om man bodde där (495 annars tror jag). Menyn var aptitretare (sagolik skaldjursrisotto), pizza med chevre och spickeskinka, kummel Borguione (hur fan stavar man det?! hoppas ni förstod ändå, jag kan inte ett ord franska), vaniljpannacotta med färska sommarbär och glass, plus kaffe med smågodis som det hette (i själva verket en massa hemmagjorda praliner). Vi tog bara huvudrätten och då ingick aptitretaren. Dessutom bjöd de oss på kaffet med "smågodiset". Huvudrätten var då ugnsbakad kummel (perfekt lagad - vi är ändå kräsna med fisken här på Västkusten) och ett härligt potatismos med en sås på rödvin och smålökar, champinjoner och några späda morötter. Låter kanske inte så märkvärdigt men såå gott!!! Matorgasm helt klart. Vi kom fram till att den måltiden faktiskt låg på 5 i topp någonsin. Det talade vi om för dem - kanske därför de bjöd på kaffet?! Vet ni vad vi betalade för denna underbara måltid??? 195 pix. Oslagbart. Åk dit. Bo och ät. Må gott!

• Lapinette

muggles - brunsch i Stockholm så skulle jag tipsa om Berns. Var dock där för flera år sedan så jag ska nog kika om den fortfarande existerar men den var ENORM. Det fanns verkligen ALLT så vi stod oss resten av dagen.

• Tooticki

Ah, jag har glömt att tipsa alla er österlenälskare! Om ni kommer så högt upp som till Åhus så ligger där en underbar sommarkrog. De serverar underbar varmrökt lax, ål mm precis vid Helge å. De har 100 sittplatser, alla utomhus, och vissa dagar i veckan har de liveband som spelar. Det ligger i nära anslutning till en camping där det finns stugor för uthyrning.

www.sommarkrogen.se

• Lapinette

Tooticki - ser jättemysigt ut! Det finns många ställen även i Sverige som man vill/borde/ska besöka!

• Originalrosen

Tillbaka från några dagar i Köpenhamn - trevligt! Vi hittade en härlig japansk restaurang där vi åt två gånger. (Tro mig, jag är kräsen när det gäller just japansk mat eftersom jag är gruvligt bortskämd med toppenbra japanskt.) Jag rekommenderar varmt Koyoto som ligger inne på SAS Radisson Scandinavia (där man inte behöver bo, men det är en annan story).

Var en sväng på Tivoli också, mycket trevligt! Mera Köpenhamn åt mig och maken!! Vi ska på jobb till Jylland om en månad och idag bestämde vi att vi tar en sväng via Göteborg på vägen ned (varning Piggelin!) och en sväng via Köpenhamn på vägen hem.

Piggelin, jag är så himla avis på dig att du ska få åka till Venetien! Njuuut i långa banor och berätta sedan allt för oss när du kommer hem.

Muggles, afternoon tea på Diplomat Hotel i T-bar var häftigt när jag var där för några år sedan. Kanske kan vara något?

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit