Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Den är suverän! Har suttit en stund på balkongen och läst om de olika druvsorterna samt börja sätta små posterlappar på de vingårdar och restauranger som verkar vara i vår smak .
Visste ni att 95 % av alla druvor som odlas i Portugal är unika. Över 500 olika druvsorter som bara finns i Portugal. Helt galet!
Hmmmm, Sydafrika - precis som Lappis & Rosen kan jag ju hålla på hur länge som helst, men har inte rikitgt tiden just nu. Men ett par snabba tips förutom de du redan fått:
Vingården Boschendal mellan Franschoek & Stellenbosch. Vi njöt av en helt gudomlig picnic där! Dock måste man boka dagen före, det går inte att komma dit samma dag & beställa. Men vi ringde & det funkade hur bra som helst.
I Kapstaden åt vi en (av alla) grymmemiddagar på restauranten Beluga (finns med i Håkan Larssons bok). Indiska Bukhara var också suveränt bra, ligger i centrum & alltså inte nere i Waterfront. På Bascule Bar på Cape Grace har de mängder med olika sorters whisky & även viner på glas - bra ställe det med. Sen var vi på ett coolt ställe i Green Point, låg precis vid havet & hade en suverän uteservering några trappor upp med "loungemöbler".
Har några komplement till restauranterna i Franschoek, men har glömt namnen nu. Kan leta upp mer om du vill mer input.
OM ni åker så att ni kan se valarna (maj-okt) så är Hermanus ett hett tips & där bodde vi på ett supergulligt B&B med suverän service. Tipsar gärna om det med. Åt även en suverän middag i den staden - mmmm!
Vad kul med Portugal - jag blir mer & mer sugen på att kopiera er resa
Tooticki, har inte testat Aqvavit eller Rainbow Room, överlag har vi inte ätit supertjusigt när vi varit i NYC. Jättebra - ja absolut, men inte sådär superlyxigt.
På tal om lyxigt förresten, i helgen när vi var hos mannens syster i Sala, så var även mannens halvsyrra & hennes sambo med. De hade varit i Sthlm en sväng & besökt en lyxkrog i Gamla stan ngnstans, Lilla Nygatan tror jag den låg på & hette ngt med två efternamn. De hade lyxat till det ordentligt & njutit av deras 20(!)-rättersmeny! Hennes sambo är kock & de hade fotat alla tjugo rätterna, så vi fick se bilderna - vilka små konstverk! Inte konstigt att det kostade en rejäl slant...
Frantzén/Lindberg heter restaurangen och ska vara en upplevelse. Hittade deras blogg: frantzen-lindeberg.blogspot.com/
Själv har jag en väninna som under många år varit ensamstående med 3 barn dvs aldrig haft några pengar över till sig själv. Nu när hennes yngsta tog studenten som kock så ville hon bjuda honom på en upplevelse. Hon frågade oss lite om råd och skämtade om att "ja, han får väl ta menyn medan jag ber om vatten och bröd". Fick i helgen veta att hon bjudit sin son på Mathias Dahlgren! De hade båda ätit avsmakningsmenyerna med vin och när hon talat om att han precis tagit examen så kom både kvällens kock samt Mathias Dahlgren himself ut och hälsade. Det blev en otrolig upplevelse för sonen och den dyraste middagen i mannaminne för mamman .
Här har vi hemsidan för Frantzén/Lindberg.
www.frantzen-lindeberg.com/
Och de har liksom många andra restauranger i stan sommarstängt! Fattar inte detta otyg. Vart ska man gå och äta på sommaren när halva stan stänger samt nästan varenda lunchställe?
Ja just det, så hette den!
Japp, håller med, konstigt det där med sommarstängt - minns att svägerskan berättade att stället stängde typ dagen efter de varit där eller så.
Ok, om de finaste korgarna stänger för att kundunderlaget sviker i juli när alla har semester, men lunchställena??!
Speciellt i Sthlm tycker jag det är skumt - ni har ju mängder med turister!! Ska alla gå på McDonalds eller?!
hej hej!
Tooticki, vi ska ju fira vår 2-årsdag i NYC, nu i oktober, så jag letar också efter någon lagom lyxig restaurang. När skulle ni i så fall åka? Rätt snart, eller? Vi får väl utbyta erfarenheter, den av oss som åker dit först. Just nu har jag mest kollat in en massa coola diners för att käka lunch på!
Jag förstår inte heller. Redan för två veckor sedan hade alla utom ett lunchställe runt om där jag jobbat stängt för sommaren. Trist för turisterna då så många restaurnager stänger.