Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Vin!
Constantia
- Klein Constantia
- Buitenvervachting
- Constantia Uitsig (där ligger restaurang La Colombe)
Dessa vingårdar besökte vi med bas Kapstaden.
Stellenbosch
- Ernie Els (Här bara MÅSTE ni prova deras ostbricka. Sitta på den stora terrassen, dricka deras vin, äta ost och se ut över dalen)
- Meerlust
Dessa vingårdar besökte vi faktiskt också från Kapstaden men kan med fördel besökas om man bor i Franschoek eller sjävlfallet i Stellenbosch.
Stellenbosch
- Jordan
- Spiers (har för mig att det är där de har restaurang med afrikansk mat, afrikansk dans etc och man blir målad med henna i ansiktet)
- Thelema
- Kanonkop - att av våra favoritviner under resan
Dessa vingårdar besökte vi när vi bodde i Franschoek.
Åh, Sydafrika! *drömmer mig bort en stund*
Är så himla trött nu, ska gå och lägga mig efter en lååååång dags arbete men kikar in senare och skriver lite.
Lägger till några vingårdar som jag kommer på i en hast - toppenbra besök.
Tokara - bra restaurant också!
Fairview - härliga ostar, passa på att köpa med er till picnic.
Mitt i allt Sydafrikaskrivandet måste jag inlägga - TUSEN TACK för boktipset Piggelin! Hämtade ut boken igår kväll på vägen till några vänner som bjudit oss på middag. Kunde inte låta bli att öppna den när jag var där för att tjuvkika lite och trots att vi var hemma rätt sen låg jag och lästa de första kapitlerna i sängen tills ögonen inte ville hålla sig öppna längre. Rent spontant känner jag att vi skulle ha stannat ytterligare ett par nätter i Portugal för att hinna med alla sevärdheter, vingårdar och restauranger. Det tipsas även om hotell i boken... så om någon av er ska åka till Portugal i framtiden. Köp boken innan ni lägger upp er resrutt... fast jag tror ändå att vi har gjort bra val och åker otroligt nog igenom några av de bästa distrikten på vår väg.
Pling!
Länge sedan jag skrev nåt i den här tråden och dess föregångare, men nu är det snart dags för semester. Jag har fått Sardinien på hjärnan - nån som har nån erfarenhet/åsikt om denna italienska ö?!?!
Vickan - dåligt med svar här inne, verkar som alla har dragit på semester. Själv är jag fortfarande kvar men har tyvärr inget att tillföra gällande Sardinien mer än att jag också vill åka dit (och till tusen andra ställen ).
Själv har jag börjat titta på en roadtripp i Kalifornien. I know för någon vecka sedan var det Egypten över nyår och nu en roadtrip i vår men som sagt jag kollar runt lite, läser på om ställena som man bör besöka, bildar mig en uppfattning, samlar info och blir inte resan av nu så har jag ju en bunt info sparad tills den blir av.
Precis hemkommen från en tur i Danmark. Vi har varit på norra Själland.
Vi började turen i Helsingör.Pilsner på torget och en tur förbi de fantasistiska blommorna. Sen for vi norrut. Badhotellet i Gilleleje var vårt första stopp. Ett underbart sekelskifteshotell i klassisk badhotellstil (www.gillelejebadehotel.dk/). Marint och enkelt, en kvarts promenad in tillbyn. Levande fiskehamn, skaldjur i massor. En och annan kall hof slank också ner. Solade på långa härliga sandstränder, fyndade på loppisar och njöt av varierade väder- regn, åska, sol.
Vi avslutade i Hornbeak. Fantastiska hus, lite mer design o yta, men Ilse Jacobsens outlet, underbart bed and breakfast och även här småbåtshamn. Hemresa igår, fikastopp på Särdals kvarn mellan Falkenberg o Varberg rundade av på ett prefekt sätt (www.sardalskvarn.se/). Perfekt väninnetur- god mat, vackra hotell, shopping o inredning.
Nu väntar sommarstugebesök hos svärföräldrarna, bröllop på slott i Sörmland o två veckor av oorganiserad vällevnad
Hej igen godingar!
Jag har inte heller gått på semester (blir först i oktober för min del). Har börjat klura på om 1-åriga bröllopsdagen ska firas i New York. Boende och flygresa har jag koll på men det jag undrar är om någon här inne varit på Rainbow Grill och/eller Aquavit och ätit? Eller har ni andra tips på fräscha/spännande/lyxiga/kulinariska upplevelser i NY?
Låter jättehärligt fab. Hur många dagar totalt i Danmark?
Ab fab - vilken härlig helg!!! Blir sugen på att göra ngt liknande - hmmm, kanske nästa års tjejresa?! Ska helt klart lobba för det lite!
Har förresten precis mailat NYC-filen till dig!
Lappis - vad kul att boken var bra!!!