• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • lottentotten

Tack Ab fab, ska kolla länkarna

• muggles

Piggelin: jag lovade ju att återkomma om That's amore. Mkt hyfsade priser (tex stort glas mousserande 59 kr, blandad sallad 29 kr osv) men inga smaksensationer. Utom pastan! Oj, vilken tomatsås och gorgonzolasås!!! MMMMMMMmmmmmmmmmmmm.... Men å andra sidan satt det 3 yngre singeltjejer (av ngn anledning fick jag intrycket att de var singel) vid bordet bredvid och tyckte inte att pastan var ngt märkvärdigt. Man uppskattar helt klart olika saker Maken var helt fascinerad av tomatsåsen och undrade hur den kunde vara så smakrik utan att bli "tung", nästan så han ville fråga kocken hur man gör Ngt förvirrade servitris som dock pratade flytande italienska. Men ett tag funderade vi på om hon inte var på lyset? Sammanfattningsvis så var kvaliten lite för ojämn och jag tror inte att de kommer att klara sig med de priserna de har (de kan inte tjäna nästan ngt alls). Men vi hade en supertrevlig kväll!

• Tooticki

Godmorgon alla finsmakare! Ännu en fredag i detta underbara liv!

Någon sade till mig att allt är så billigt i Argentina, kollade övernattning i Mendoza: 325 USD/natt för ett dubbelrum. Hmpf...

• Lapinette

Godmorgon!

Sitter här med min frukost, en kopp te + en alvedon. Det blev lite väl mycket alkohol igår och vi kom nog endast hem innan 02.00 pga att Gondolen stängde vid 01-tiden. Så en kväll på stan som började på Pontus by the sea och en flaska champagne i baren. Jazzkväll på torsdagar vilket var trevligt men lite väl svårt att prata. Sen hade jag bokat bord till 20.00. Satt ute på verandan och tittade när skärgårdsbåtarna kom in för kvällen. Det blev ju en riktigt fin kväll ! Och som sagt, sen kom min briljanta maken med idén om att fortsätta till Gondolens bar där vi han med två cocktails innan vi lullade hem. Aj, aj.. idag mår inte kroppen så bra.

• Lapinette

Tooticki - nej, det lät inte billigt! Är det lyxhotell du tittar på?

• Piggelin1

God förmiddag på er!

Ajaj, Lappis ? jobbigt att vara bakis Men det lät iaf som en kul kväll!! När är det nu igen som ni åker till Portugal? Om ett par veckor?

Som vanligt kommer mina inlägg i klump, så innan jag är klar med detta, så är det nog ganska låååångt?!
    Borde egentligen packa eftersom vi ska till mannens syster med familj i Sala över helgen, åker redan strax efter lunch - men just packa är såååå urbota trist, så jag drar alltid på det i det längsta?

Lite mer ang Flickorna Lundgren ? EN sak hade de faktist ändrat på nu när vi var där! De hade inte längre Rörstrands Grön Anna-porslin, som de haft i alla tider, utan bytt ut till en annan Rörstrandsservis, som jag faktist inte sett innan. Fin sådan iaf & kaffet/saften/vaniljhjärtana etc smakade precis lika gott som alltid! Min pappa är för rolig ? han kan aldrig bestämma sig för vilket som är godast, så det blir alltid ett vaniljhärta, en toscatårta & en kaka ?med grönt i? ? ni som varit där vet säkert vilka sorter jag menar 

Hbgbrud ? håller med om att Rusthållargården känns aningen ?gammalt?. Jag tänkte faktist tanken när vi var där, tex toaletterna ser rätt gamla ut ? en modernisering hade inte skadat liksom. Personalen var supertrevlig, maten god (åt spätta med nypotatis) ? men för all del kanske inte så nytänkande - & dottern min fick sin barnmat serverad tjusigt värre i djup tallrik med servett & UNDERtallrik Tyckte det var lite charmigt!
    Länken till Strand ? tack för den ? såg jättefint ut! Mer modernt/up to date helt klart!

Hbgbrud igen ? ang oroligheterna ? just det, stämmer nog att det var mest i Jo?burg ? vi var ju i Soweto, så jag tänkte mest utifrån hur det var där! Har för mig att jag läst om oroligheter ngn annan provins också (mot Durban till tror jag), men nere i Kapregionen är det nog lugnt.
    Så om det skulle funka ? satsa på det, verkligen intressant & lärorikt!

Tack för länken till stället i Swellendam också! Vi bodde fyrstjärnigt hela resan igenom, men stället utanför Swellendam borde nog egentligen rankas som femstjärnigt & var även det dyraste stället vi bodde (men ändå helt ok med svenska mått mätt). Just helhetsupplevelsen var så grym där! Värdparet/Ägarna som var med & pratade med oss till fördrinken innan middagen (supertrevligt & intressant par i 55-60-årsåldern), middagen som var ngt i hästväg liksom vinerna (de hade egen vinkällare) & så detta att de körde mkt inriktning mot ?slow food?, närodlat osv. Just totalupplevelsen & mottagandet ? har aldrig upplevt ngn liknande! Minns att jag läste på ett tidningsklipp som de satt upp att en brittisk tidning utsett dem till att tillhöra världens fem bästa B&B! Vilket vi inte visste när vi bokade, eller rättare sagt så var det Bickley House i Kapstaden som bokade det åt oss.
    Ska ni köra till Franschoek efter Swellendam sen? I så fall ska jag tipsa er om en väg att köra som är väldigt vacker ? behöver dock kolla upp det först i så fall. Det finns en snabbare väg via en tunnel, men värdparet på ovan nämnda ställe tipsade oss om den fina vägen & vi följde deras tips!

• Piggelin1

Lite mer fika-snack - ang Husaren. Telis, bullarna ÄR verkligen nästan lika stora som en pizza! Håller med om att stället egentligen kanske inte är världens roligaste, men när man har en 16- & en 18-åring på besök i stan, som annars bor långt ut i de jämtländska skogarna - då är detta en given succé

Gotland - har bara varit där en enda gång - familjesemester som 11-åring! Gotland ligger liksom lite avigt till för oss på västkusten, det är så mkt enklare & snabbare för er Sthlm:are att ta er dit!

Ab Fab - har absolut inte glömt att jag ska maila dig tipsen, men det känns som om min fil är lite rörig & skulle behöva snyggas till lite först Började med tips från brorsan, sen fyllde jag på efter första NYC-resan 2004, sen fortsatte jag efter förra sommaren & sen dessutom lite andra tips från en tjej här på BT som bor där. Men jag ska kika på den & se om den går att skicka som den är

Ab Fab & Snäckan - det finns en del tips om såväl Boston som NYC i min mastodontlånga reseberättelse som jag skrev förra sommaren (den som tog så himla låååång tid innan jag kom till skott ). Kanske kan vara ngt att börja med?!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440-1.html

Ab Fab igen - läste om fiket på Donsö jag med för ett tag sedan - är det nytt eller? Verkar himla mysigt!
    ...och vilka ifna bilder från Argentina!

Muggles - tack för recensionen från That's Amore! Tror att vi ska passa på att testa det nu på semestern.

Nenne - coolt med Venezuela! Har en väninna som bodde i Caracas i tre-fyra år med sin familj. Numera bor de i Jo'burg i SA, men nu är det nog snart dags för dem att flytta igen. Hoppas att det blir ngt bra ställe där vi kan hälsa på dem

• Piggelin1

Tooticki - det stället ser kanonfint ut!

Nu måste jag nog slita mig & packa en stund. Dottern min sover fortfarande, så jag fick skriva allt detta ostört = LYX!!

• Piggelin1

Ab Fab igen - en kompis till mig var i jobbet i NYC i september & när hon & kollegan traskade runt i SoHo, så lyckades de springa rätt in i inspelningen av SATC-filmen - alla fyra tjejerna var med! "Nu har jag sett dem, nu kan jag dö!" som hon uttryckte det!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit