Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Kängu - sol vecka 35 låter som precis vilket ställe som helst runt Medelhavet.
goddag i tråden!
ååå piggelin, flickorna lundgren! världen bästa vaniljhjärtan och fläderblomssaft. när jag var lite hade jag en kompis som hade sommarstuga på Skäret, med gångavstånd till cafét. gissa var vi spenderade våra veckopengar...
ang rusthållaregården så testade vi dem när vi letade restauranger till bröllopsfesten. blev tyvärr inte särskilt imponerade. framförallt min blivade (schweizare) blev bestört över att lammet serverades genomstekt. visst gör man det i allmänhet i sverige? jag tyckte väl maten var ok. sen föll det också på att lokalen kändes lite så där. personligen föredrar jag isf. Hotell Strand www.strand-arild.se/index_1.htm De har uterestaurang på sommaren.
I Swellendam bor vi här: www.schooneoordt.co.za/home.php
jag tycker överhuvudtaget det verkar finnas otroligt många lyxigare ställen... Utanför Franschoek hade vi ett väldigt lyxigt ställe på förslag, men eftersom två nätter kostade lika mycket som våra fyra i kapstaden (och inte ens de är särskilt billiga) så bytte vi ner oss. Visst, man åker bara på bröllopsresa en gång (är det tänkt iaf..) men nä, där gick gränsen.
ang. townshiptours så har det ju som du säger varit en del oroligheter. vad jag förstått har det dock varit mest i Johannesburg, men det har väl förmodligen gjort läget ganska spänt över lag kan jag tänka mig. vi får se hur vi gör. men det var kul att höra att du fick en bra upplevelse. det är precis de sakerna du beskriver som jag vill åt.
jag försöker vara lite spontan, men det är ju som piggelin säger, risken är ju att alla andra är upptagna. jag har dock ett par vänninor som det alltid är omöjligt att hitta lediga tider med. sen upptäckte vi att det var mycket enklare att ringa spontant. eller nja, halvspontant så där ett par dagar innan
dessutom är det lite svårt att vara spontat med en sambo som jobbar mycket helg och måste ansöka om lediga helger långt i förväg..
kängu- garanterad sol har jag inget recept på. men en sista minuten till Lanzarote kanske? kan varmt rekommenderas
hbgbrud- tack för tipset, men sista minuten är oftast en vecka långa och så länge kan vi inte vara borta...
Lappis: Du har rätt Bara jag som har beslutångest som vanligt.
Har kollat på Sterling, verkar som dom har billiga flygbiljetter då till Nice och Alicante. Sen finns ju alltid min favoritstad Barcelona, men det är inte riktigt den sortens semester jag är sugen på... I och för sig kan man ju ta sig till ett annat favoritställe, Cadaques, därifrån.
Nej nu måste jag slita mig från datorn. Ska iväg till frissan!
Kängu - du har ju också Ryanair och Norweigan (vet inte om de flyger från Göteborg).
Piggelin, vi har ett foto hemma där min man sitter på Husaren och just ska smälla i sig en kanelbulle och den är som en pizza i storleken! Nja, nu överdriver jag kanske liiiite, men den är groteskt stor, jag blir mätt bara av att titta på fotot.
Flickorna Lundgren står med på önskelistan. Fatta att jag aldrig har varit i Skåne (har bara åkt igen) och inte på Gotland, jag skäms!
Kängu, Rivieran kan ju aldrig vara fel.
Tillbringat en del tid i Torekov på somrarna o då blev det utflykt till Flickorna.
Det som är bäst med Husarens kanelbullar är storleken, de är inte så himla goda.
om ni är på väg till Göteborg vill jag gärna ge följande sommartips
fika
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=426802
skaldjur och havsutsikt
www.tullhuset.se/
Telis - ja fy skäms! Älskar både Gotland och Skåne men ska villigt erkänna att det har gått några år sen jag senast var där.
Gotland... blev alldeles kär när jag var där. Men oj... det är nog 6 år sen senast. Visby var så vackert, rosorna blommade verkligen överallt.
Piggelin: tack för Österlentips (vi har bokat en natt på Östangård)! Och tips på restaurang - vi ska ju till Hagabadet imorgon och utnyttja vårt presentkort som vi fick när vi gifte oss. Efter det ska vi ut och äta så då passar That's amore perfekt! Om de har bord... Jag lovar att återkomma om hur det var
Ab fab: Donsö gillar jag skarpt - alltid minst ett besök där varje sommar - och Tullhuset var vi på i våras första gången - vilken utsikt! Wedding-worthy...
Herregud vad ni skriver i denna tråden också - hade fullt sjå att läsa ikapp sedan mitt senaste inlägg. Har lite mkt på jobbet nu... sista dagarna innan semestern så vissa grejer behöver avslutas.
Instämmer förresten ang Chamonix, det är ofta långa liftköer i Chamonix också. Jag gillar i så fall Argentiere bättre - då slipper man bussåkandet. Men Val Thorens är en annan offpistfavvo och super om man är ute efter bra skidåkning och korta liftköer pga det enorma systemet.
Har varit i Serre Chevalier en gång men jag tyckte att backarna där är ngt flacka för min smak och som du skrev Lappis så är det ju ganska varmt. Man får nog åka tidigt på säsongen i så fall. Men de har många soldagar! Vill man ha en mysigare by än Val Thorens så kan man åka till Val d'Isere, också ett stort system ihopbyggt med Tigne. Dock blir det lite mkt transportsträckor i det systemet tycker jag men bra offpist (fast då ska man ha guide)!
Oj, stoppa mig - nu kom jag in på skidåkning!