Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Som sagt - de kommer i klump/flock mina inlägg! OM jag inte hinner in mer innan vi drar iväg - ha en underbar helg allihopa!
Hmm, Korsika, Sicilien o Sardinien har vi pratat om ibland - men aldrig kommit iväg till. Jag vet var jag ska fråga när det blir dags!
Har nog inte sagt mina bästa resor - får nämna 2 favvo-resmål istället - Kairo och Istanbul står högst på min lista alla kategorier...
Vill åka till - ja, jag har varit i Indien men vill gärna visa maken det. Allt i Mellanöstern ligger alltid högt på min önskelista.
Men utöver det: Malaysia, Italien (har varit i Rom men det är länge sen, skulle gärna åka tillbaka med maken o se mer av landet också), Berlin, kanske och New York, nån gång. Tillbaka till London. Barcelona har vi pratat om men aldrig prioriterat - det är väl dags nån gång. Kina. Vietnam, har jag varit men inte maken, vore kul att göra ihop med sol o bad o shopping.
Sardinien gillar jag skarpt! Goda lokala viner har de också: www.sellaemosca.com/sitoengl/home.htm
Alghero är jättefint med en gammal stadskärna med tjock medeltidsmur där restaurangerna har uteserveringar och man kan se solnedgången samtidigt som man äter en underbar pasta med skaldjur! Mest italienare som åker dit på semester så man slipper känslan av turistfälla (även om det givetvis är ett turistmål fast för italienarna). Trånga gränder med tvättlinor(!) - hur romantiskt som helst. Och grymma stränder. Tydligen bra dykning också (jag dyker inte själv). Vi hyrde bil och åkte runt lite, bla till den sk Smaragdkusten. En favvo: maten, vinet, klimatet, atmosfären!
Maken pratar om Berlin men jag har aldrig känt suget trots att jag kan tyska...
Såg förresten ett matprogram om Sicilien på BBC Food och blev klart sugen!
Piggelin: så du blev inte avskräckt då? Caféet på Donsö har nog funnits i åtminstone 1-2 år, ligger vid gästhamnen, inget man ser när man kliver av skärgårdsbåten. Men vi har ju seglat dit några ggr. Såg det uppdukat till bröllop där en gång - fin utsikt!
Lappis förresten: du har aldrig funderat på att ta en helg i Norge med din man? Det är inte så höga berg men hyfsad åkning ändå. Vi göteborgare åker av naturliga skäl ofta till Norge på långhelg.
Vaddå inlägg i stim - förstår inte alls vad ni pratar om...
Europa är jag dålig på och skidåkning ännu sämre... - inte mycket att komma med där. Men vill man ha riktigt exotiska skidorter så finns det norr om Teheran. I Turkiet finns det ett par ställen långt österut också dit en del riktiga fans åkte (Erciyes ganska mitt i Turkiet och Erzerum bra långt österut). Men hur åkningen är kan jag inte recensera...
Annars finns ju alltid Ski Dubai - inomhusbacken i öknen och enligt rykte något liknande i Singapore.
Har inte förstått det där med att åka skidor inomhus då hälften av upplevelsen är just att vara ute och få frisk luft men, men har man långt till ett berg så kanske det tilltalar.
Om du behöver tips på Sicilien så har jag varit där massor då mitt ex bodde i Palermo. Älskar den ön och ska en vacker dag återvända.
Själv har jag varit massor i Italien men aldrig i Rom. Så Rom står på min topp 3-lista över städer att besöka. En avverkade jag i vintras, Barcelona. Åker gärna dit igen!
Muggles - nej har faktiskt inte funderat på Norge då vi, om vi åkt iväg en weekend, åkt till Österrike och våra kompisar som bor där. Två flugor på en smäll så att säga.