• casandra

Vilken är den bästa utlandsresa ni gjort?

Vilken resa har varit den bästa och mest minnesvärd för dig/er?
    Vår bästa resa är Mexico! Vita ständer,härligt vatten, trevliga människor, mycket att se och god mat!!

• Svar på tråden Vilken är den bästa utlandsresa ni gjort?
  • Lapinette

BÄSTA - Sydafrika med Kapstaden, safari, Plettenberg, Franschoek. Varför? Jo för underbar mat, vingårdar, otroligt vacker natur med berg och hav, djuren! och de underbara bed and breakfast ställena vi bodde på.

NÄST BÄSTA - rundresa i norra Italien i början av juni m a o innan turistsäsong. Först några dagar vid Gardasjön följt av en vecka i ett stenhus med utsikt över Speziabukten. Därifrån gjorde vi dagsutflykter till Cinque terre, Portofino, Lucca, Pisa och Porto Venere. Sen blev det en natt i Florens och en sista i Bergamo innan hemresa.

TREDJE BÄSTA - alla de gånger jag varit på Sicilien. Gömda vikar med klarblått vatten, underbar mat under bar himmel, fara runt på natten bak på motorcykeln i Palermo... *SUCK*.

• 080830

Oj vad svårt! Tror inte jag kan välja någon för alla har varit bra och speciella på sitt sätt.
    Men något som var helt fantastiskt var faktiskt Svalbard. Jag var där på sommaren och då var det ca +7 grader, inte så varmt och skönt med andra ord men otroligt vackert och ljust dygnet runt. Jag skulle gärna åka tillbaks men utflykter är dyrt så det gäller att spara ihop mycket pengar innan.
    Jag kanske ska tillägga att jag verkligen inte är en friluftsmänniska i vanliga fall men det här var underbart.

• chamor

Sydafrika.. Naturen var inte av den här världen!

• 20080802

De två resor jag spontant tänker på är:

GUATEMALA: 4 veckor med spanskstudier tillsammans med en god vän. Blev helt förälskad i landet, naturen, människorna, språket...

Nice m. omgivningar: 5 dagar m min älskade. Det var våran "istället för smekmånad" ogifta men gravida i sjunde månaden. Underbart boende på olivgård, små utflykter, inga planer, god mat och full uppassning från min sambo.

Totalt olika och bägge så minnesvärda!! För bröllopsresa kan jag dock tänka mig att Seychellerna skulle vara drömmen för många. Värmen, nästan öde stränder, fantastiskt djurliv, dykning... Verkligen exotiskt!

• tolonta

Av de ställen jag varit på så är det Nya Zeeland som jag absolut ska åka tillbaka till. Så det var väl på sätt och vis bäst, kanske...

Men alla resor är minnesvärda på ett eller annat sätt...
    T.ex. minns jag födelsedagssång på en Kroatisk pub, öl på en balkong i Guatemala vid solnedgång, med en nyfunnen vän från Australien, spela biljard med en Nya Zeeländsk forsränningsguide (i NZ), helt ensamma på Preikestolen utanför Stavanger, genomblöta i Ösregnet... Salsalektion med isländsk instruktör i Reykjavik, 21-årsfest med nakenbad i Sydney... Det som man minns bäst från en resa är oftast inte de storslagna grejerna, utan mer det som bryter av totalt från förväntningarna.

• LLJÖ

Vi åker tillbaka till NZ på bröllopsresan i januari, det blir dryga två veckor runtkuskande i en hyrbil och boende på vingårdar, B&B och några hotels. Kommer att bli supermysigt. Dessutom har vi aningens bättre budget denna gång än när vi back-packade...

• TEB08

Kina/Japan var nog basta resan, aven om jag alskar Rwanda och Kenya (svart att sla bergsgorillor och savannen med alla dess innevanare....)

• Lapinette

Oj, jag la inte in mina 3,5 veckor i Japan på min topp tre lista. Det säger ganska mycket om att jag värdesätter trevligt sällskap på resan (var i Japan med pappa... inte riktigt samma sak som men god vän eller pojkvän).

• casandra

Vill också passa på att rekommendera Rom! Vi är nästan precis hemkomna därifrån efter en fantastisk vecka med mycket intryck och god mat! Och alla affärer...

• Roccosgirl

Vi åkte till Mauritius och gifte oss där vid stranden, det var helt underbart, verkligen paradiset.
    Människorna var supertrevliga och våran strand precis vid hotellet var underbar!
    Kan varmt rekomendera Mauritius!

Svar på tråden Vilken är den bästa utlandsresa ni gjort?