• älskarlivet

Fler tjejer som friat/tänker fria?

Ja, som rubriken lyder? Har ni tjejer friat eller tänker fria? Hur gjorde ni?
    Hade ni pratat om det tidigare?

• Svar på tråden Fler tjejer som friat/tänker fria?
  • feministbrud

Men tjejer, varför ska inte vi kunna fria när vi vill? Varför är det bara mannen som ska kunna göra det? Varför gå och vänta på att han ska få tummen ur? Nej, fram för jämlikhet och sluta med det där tjafset om skottår!

• Tx2

Håller med feministbrud. Går att fria precis när man vill.

Efter att ha frågat i ett halvår om han inte skulle fria till mig snart så passade jag på på vår semesterresa i usa. Hade skaffat tillfälliga ringar (hans en rea-ring från hm för fem kronor...) och pratat med dem vi skulle besöka att jag funderade på att fria vid grand canyon. Men efter en hel dag i mojaveöknen på vägen till Las Vegas så tyckte jag att det var helt perfekt uppe på en utsiktsplats där vi satt för oss själva bakom en klippa. Där tog jag fram det lilla paketet och när han öppnade det så frågade jag om han ville gifta sig med mig. Han blev nog lite förvånad och ville att jag skulle fråga en gång till. Sedan fick jag mitt ja och ett jätteleende och en massa pussar. Helt underbart med en massa lyckorus där uppe med den fantastiska utsikten. Efter en nervös fortsatt resa till las vegas, då vi inte hade så mycket bensin kvar o ingen motagning på mobilen, kom vi fram o drack champagne på våra vänners hotellrum för att fira att vi var i Las vegas (plus vår förlovning, men det visste dem inte om då). Tur att jag friade där för vi orkade inte med resan till gran canyon.

• älskarlivet

Jag är bara så traditionell! Och min sambo med, det är därför jag tvekar på om jag vill fria, eller vänta på att han ska göra det!

feministbrud skrev 2008-07-15 10:15:17 följande:
    Men tjejer, varför ska inte vi kunna fria när vi vill? Varför är det bara mannen som ska kunna göra det? Varför gå och vänta på att han ska få tummen ur? Nej, fram för jämlikhet och sluta med det där tjafset om skottår!
  • h a

Jag friade (alltså frågade om vi skulle förlova oss på nyårsafton)
    Och häromdagen frågade jag ang. bröllop.
    Vi har varit ihop i 10 år, och "frierit" var helt okonstlat. Jag har hela tiden sagt att jag INTE vill bli överraskad med en ring i maten på fina krogen. osv. Ville bestämma och avgöra tid själv.

Hursomhelst.
    Det var ändå väldigt fint och rörande.
    Klart man inte behöver vänta på killens fråga.
    Lycka till

• älskarlivet

FAst frieri är för mig att man bestämmer ett bröllopsdatum också.. Jag vill inte vara förlovad utan att man också bestämt att man ska gifta sig ett visst datum (eller ja, viss månad).

Min sambo verkar lite hemlighetsfull när jag pratade om vad vi ska göra på vår ett-årsdag, kanske han också tänkt på något sådant här..

h a skrev 2008-07-15 12:31:02 följande:

Jag friade (alltså frågade om vi skulle förlova oss på nyårsafton)Och häromdagen frågade jag ang. bröllop. Vi har varit ihop i 10 år, och "frierit" var helt okonstlat. Jag har hela tiden sagt att jag INTE vill bli överraskad med en ring i maten på fina krogen. osv. Ville bestämma och avgöra tid själv. Hursomhelst.Det var ändå väldigt fint och rörande. Klart man inte behöver vänta på killens fråga. Lycka till
  • h a

Ja vem vet?
    Det kan ju vara det han har i kikaren:)

Vi förlovade oss inte med den traditionella tanken... om ett år gifter vi oss.
    Utan snarare, vi älskar varandra, vi gifter oss.
    Sedan kommer det vara 1.5 år mellan förlovning och giftemål, så det blev ju inom ramen ändå, typ.
    Det kan ju bero på att vi har varit tillsammans i 10 år och att detta var ändå givet.

• älskarlivet

ok, för mig är det så att jag vill gifta mig inom ett år efter förlovningen.. Jag har redan varit förlovad en gång tidigare där det inte var giftermål med i tankarna och så vill jag inte ha det en gång till.

Dessutom vill jag inte starta babyverkstaden förrän vi är gifta.. Så traditionell är jag..

h a skrev 2008-07-15 12:49:21 följande:

Ja vem vet?Det kan ju vara det han har i kikaren:) Vi förlovade oss inte med den traditionella tanken... om ett år gifter vi oss. Utan snarare, vi älskar varandra, vi gifter oss.Sedan kommer det vara 1.5 år mellan förlovning och giftemål, så det blev ju inom ramen ändå, typ.Det kan ju bero på att vi har varit tillsammans i 10 år och att detta var ändå givet.
  • aikidoaasa

älskarlivet, du verkar vara precis på samma sätt som mig... vill ha ett traditionellt med frieri och bröllop i takt med det (gärna att killen friar), sen barn.
    Enda skillnaden är väl att jag fått vänta lite längre. ;) Men så länge kommer nog inte du att behöva vänta med tanke på hur hemlighetsfull han är inför er ettårs dag. ;) Själv har han inte kommit ihåg att fira våran en enda gång... *skickar honom en huvudsmäll i tanken... hehehe...*

• älskarlivet

Hur länge har du fått vänta?
    Jag vill gärna inte vänta för länge heller, det är därför jag funderar på att fria själv, men tänk om vi båda gör det på vår ett års dag?

Några vänner har börjat att fråga min sambo när det är dags och så.. Han trodde det var jag som tutat i dem en massa, men jag hade inte sagt något!

aikidoaasa skrev 2008-07-15 17:43:58 följande:
    älskarlivet, du verkar vara precis på samma sätt som mig... vill ha ett traditionellt med frieri och bröllop i takt med det (gärna att killen friar), sen barn.Enda skillnaden är väl att jag fått vänta lite längre. ;) Men så länge kommer nog inte du att behöva vänta med tanke på hur hemlighetsfull han är inför er ettårs dag. ;) Själv har han inte kommit ihåg att fira våran en enda gång... *skickar honom en huvudsmäll i tanken... hehehe...*
Svar på tråden Fler tjejer som friat/tänker fria?