• pluttefisa

Sambon rädd för att säga att barn inte är välkomna!!

Jag blir sa arg pa alla de som inte respekterar det faktum att vi vill ha ett barnfritt bröllop! Allra argast blir jag pa min sambo som trots att vi har kommit överens om det fran allra första början, nu börjar att vela lite. Hans systers barn är vana vid att sta i centrum 99% av tiden och det är en av anledningarna till att vi inte vill att de ska komma, vilket har varit klart fran början, men nu säger han att om de vägrar att lämna bort barnen utav nagon anledning sa kommer han att ha svart att säga att de 'maste' göra det! Halla, de har haft 4 manader pa sig att vänja sig vid tanken att inte ha med barnen och ordna en barnvakt, men ända är det fullt möjligt att hon pa bröllopsdagen kan säga detta. Till saken hör att även min sambos kusiner har bokat flygbiljett till sitt barn (äldre 10 ar), utan att höra med oss om det är ok (pa inbjudan star bara föräldrarnas namn) och nu vagar inte sambon säga att barnet inte är välkommet, trots att jag har sagt det till alla mina släktingar!!! Nagon som har nagra idéer??

• Svar på tråden Sambon rädd för att säga att barn inte är välkomna!!
  • Fenixx

suck vad jobbigt att folk inte vill respektera ens önskan på ens bröllopsdag!

vi ska också ha ett barnfritt bröllop av många anledningar. alla vill vi ju ha det olika. får faktiskt folk förstå tycker jag.

• 20080301

Nu vet inte jag om det framkom på er inbjudan mer tydligt än att ni bara skrivit föräldrarnas namn.... Men det kan ju vara så att de tar förgivet att barnen får vara med om det inte stått att det är barnfritt.
    Efter att ha läst mängder av trådar om just barn så har jag insett att man måste nästan vara övertydligt när det gäller den biten.
    Lycka till =)

• pluttefisa

Till 20080301, nej, vi läste alla 'vett och etikett' där det stod att om man bara skriver namnen pa de som är inbjudna sa räcker det för att folk ska första att barn inte är medbjudna... Guuud om jag vetat att det skulle vara sa jobbigt innan sa skulle vi skrivit det med stora bokstäver pa inbjudan för att folk skulle första.

• 20080301

Jo men jag vet att det är så tyvärr vet jag oxå av egen erfarenhet att andra inte vet att det är så...

pluttefisa skrev 2008-07-17 12:24:34 följande:
    Till 20080301, nej, vi läste alla 'vett och etikett' där det stod att om man bara skriver namnen pa de som är inbjudna sa räcker det för att folk ska första att barn inte är medbjudna... Guuud om jag vetat att det skulle vara sa jobbigt innan sa skulle vi skrivit det med stora bokstäver pa inbjudan för att folk skulle första.
  • Blondie77

Jag lider verkligen med dig!!! Men du, om nu sambon är så mesig att han inte vågar säga i från kan du väl ringa och prata med dom inblandade istället och förklara tydligt att det är ett barnfritt bröllop?

• 20080301

Fast samtidigt om ni inte vill ha med barn så måste ju din sambo fatta att det är hans sak att upplysa sin del av gästerna om det, du kan ju inte behöva ta allt. Som du säger hans syster har haft god tid på sig att hitta barnvakt.

• pluttefisa

Ja, men grejen är att jag redan sagt det relativt diplomatiskt, men klart och tydligt, och om jag insisterar sa blir jag ju den 'elaka' som inte tycker om barn etc. etc. fastän det sa klart inte är sa. Jag tycker att det är upp till min sambo att informera 'sina' gäster.

• Blondie77

Jag kom på en sak till.....på vissa bröllop jag varit på har man ett par veckor innan vigseln fått ett litet infoblad på posten med vägbeskrivning till kyrkan, påminnelse att komma till kyrkan minst en halvtimme innan vigseln mm....om ni ksickar ut ett infoblad kan i ju där understryka att det är ett barnfritt bröllop...man kanske t.o.m kan skicka med en liten vett och etikett lista och i den kan man ju ta med både allvarliga ettikettregler som vad det betyder när bara föräldrnas namn står på kuvertet men man kanske kan lägga in några andra lättsamma etikettregler så det inte uppfattas fel av gästerna.

Man kan ju för övrigt försöka använda en lättsam ton i infobladet....att skriva tex -Och tänk nu kära gäster på att till den här festen råder åldersgräns på 18 år, hoppas vi får en trevlig kväll

man behöver ju inte skriva exakt så men nått liknande :) När min sambo hade 30årsfest skrev vi äldersgräns:18 år på inbjudan eftersom många av hans kompisar drar med sig sina barn i tid och otid utan att fråga först, i bröllopsinbjudan skrev vi rätt och slätt, -Barnfritt

Lycka till

• Blondie77

nu spånar jag vilt här haha men det här är en grej som engarerar mig eftersom jag varit i liknande situationer,

jag kom på ett tips till:

Skicka vykort till barnfamiljerna som är inbjudna (ev bara till dom som du vet tänker ta med sig barnen)ingen behöver ju veta att alla inte fick samma vykort.

önska dom en trevlig sommar och och skriv nått lite lättsamt om att för att missförstånd ska undvikas så vill ni påminna om att ni vill ha en barnfri bröllopsfest.

På det sättet blir det ju lite "låtsas som det regnar" och dom kan inte gärna peka på dig som den "elaka"...där pekar man ju inte just DOM som de som tänkte ta med sig barnen utan dom får en chans att ändra den planen utan pinsamheter

• Yllo

Jag tycker att du ska ringa själv till din blivande svägerska och den där kusinen. Säg något i stil med "Kul att ni kommer, men var ska barnen vara under bröllopet? Det är ju 18-års åldersgräns och i kyrkan ser vi helst att det inte är småbarn som kan störa cermonin.

• Ystad 20070727
    pluttefisa skrev 2008-07-17 12:37:59 följande:
    Ja, men grejen är att jag redan sagt det relativt diplomatiskt, men klart och tydligt, och om jag insisterar sa blir jag ju den 'elaka' som inte tycker om barn etc. etc. fastän det sa klart inte är sa. Jag tycker att det är upp till min sambo att informera 'sina' gäster.
    Vi har en liknande situation. Även om min fästman backar upp vårt beslut om barnfritt till 100 % så tycker tydligen vissa släktingar att det är lämpligt att försöka tjata in ungarna...*suck* Jag har helt enkelt vant mig vid att vara "den elaka barnhataren". Jag har inga barn själv vilket naturligtvis gör mig till en ond människa som missunnar folk deras barn...men som sagt - jag väljer att hellre vara det - bara jag får ha ett barnfritt bröllop så fåt folk tycka vad de vill....det gör de ju ändå Mitt tips är att köra raka rör - säg till dem vänligt men bestämt när tillfälle ges att ni verkligen inte vill ha med några barn på er bröllopsdag - så enkelt är det med det. Lycka till!
  • lillamillan
    pluttefisa skrev 2008-07-17 12:24:34 följande:
    Till 20080301, nej, vi läste alla 'vett och etikett' där det stod att om man bara skriver namnen pa de som är inbjudna sa räcker det för att folk ska första att barn inte är medbjudna... .
    vi ska på min mans systers bröllop i sthlm (vi bor i umeå) nu i aug och fick inbjudan med bara mitt o min mans namn på.
    Jag blev snopen och undrade hur dom kunde tro att vi skulle kunna åka till sthlm på semestern utan vårat barn....
    vi har inte jätte mkt pengar och prioriterar en semester med famiiljen före ett bröllop där vårat barn inte är inbjuden.

Sen tyckte vi att det var konstigt att dom inget sagt tidigare...

Då det kom på tal blev dom jätte förvånade, självklart var även barn välkomna!
    Så...man kan inte allit lita på det som står (de som skrivit kanske nite kan alla vett o etikett)
    men man kan ju kolla med brudparet om man blir osäker.
    Jag trodde absolut att det skulle stå "familjen *******" om alla var bjudna.
  • yessa76

Men skicka vykort med typ " barn är en gudagåva men den här dagen/kvällen/på det här bröllopet/den här gången får dom vara hemma och sova /hemma med barnvakten och sova...." eller bara "vi vill påminna om att vårt bröllop är en vuxenfest" eller " Vårt bröllop är för vuxna"

Du kan nog inte förvänta dig att alla dina gäster "kan" vett och etikett så pass att dom alldelse självmant fattar att barnen inte är välkomna bara för att deras namn inte står på kuvertet/inbjudan!

• grisen81

vi ska ha ett barnfritt bröllop fast våra egna barn ska vara med + äldre barn. men kan inte tex min kusin ordna barnvakt så ser jag hellre att de kommer än inte kommer alls. barn kan ju inte förstöra ett bröllop. Det är ju föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn. TS: ser du hellre att dina gäster inte kommer alls om de absolut inte kan ordna barnvakt? Man kan inte räkna med att det är lätt att ordna barnpassning.

• Fanny och Theos mamma

Vi skall ha ett familjebröllop och vi var mycket tydliga i inbjudan med att barnen är lika välkomna som vuxna. Alla inbjudningar var märkta med familjens namn. Vi har två egna barn och vill med vårt bröllop hylla familjen. Nästan alla bröllop jag tidigare varit på har varit barnfria och herregud, har man inga barn själva och vill parta hela natten så är det väl självklart att man inte vill ha trötta och griniga ungar på festen. Vi har aldrig tagit illa upp.. Säg till din blivande man att nu får han skärpa sig. Inte skall din lycka grumlas på bröllopsdagen för att du skall känna dig som en barnhatare.
    PS ett annat tips jag läste om var att man kunde ordna små presentpåsar och skicka med hem till barnen, då blir visst både barn och föräldrar nöjda..
    Lycka till och ha en härlig bröllopsdag! Det tänker jag ha med mitt barntema :)

• Dsy04

visst står det i vett o etikett men det är inte alla som tar det som självklart

om jag hade fått kanske hade inte jag forstått.

men samtidig tycker jag att ni ska vara tidliga reda nu till de som verkar inte ha förstått så att de hinner att planera om

för det är viktig att ni får ert dag så som ni har planerat. det är eran bröllop.

• Brenda

vi skrev "gällande barn, så har vi inte bjudit dessa, men om Ni av någon annledningen måste ha med dem, så får ni självklart det, det viktigaste är att Ni kommer.

Vi har själv en dotter som vi inte ska lämna bort... men inga barn kommer..

Svar på tråden Sambon rädd för att säga att barn inte är välkomna!!