• Mumriks blivande fru

Ni med "budgetbröllop"!?

Läser om flera som ska ha s.k. "budgetbröllop" och lyckas bjuda in typ 300 pers på en budget av 20 000:- (ok, överdriver lite). Vi ska ha 81 gäster och budget är redan uppåt 140 000:- trots att vi ska vara i lokal, inte restaurant, ha egen alkohol och catering. Inget direkt extravagant och ändå drar det iväg.

Några tips?

• Svar på tråden Ni med "budgetbröllop"!?
  • Mumriks blivande fru

Yessa76 - ja vi funderade också på det där med bussen. Måste man verkligen stå för det. Det flesta bröllop jag varit på har vi själva fått ta oss hem ifrån trots att det legat lång ut.

Vi vill gärna ha en kyrkokör. Hur går man tillväga för att boka en?

• Tx2

Finns mängder man kan spara in på. Handlar om vad man prioriterar.

För många är ring viktigt, men det går att hitta finna ringar som inte kostar 25000, men är dem viktiga för en och man tycker att det är ok så betalar man 25000 för dem.

Vill ni stå för transport för era gäster så betalar ni det osv.

• skille

Det skal sies at vi ikke skal leie bil fra kirken, men ha pappa sin. Samt at vi ikke skal ha DJ eller band. Vi legger opp sangene vi vil ha på ipoden og setter på play. Ringene kjøpte vi før det ble noen budsjett så det har vi ikke regnet med. bryllupsnatten har vi utsatt når det kommer til hotel, og tar den hjemme. Kjolen kom på 3000 under budsjett, fotografen 2500 under budsjett, Så lenge virker det som vi kommer under budsjett....

• Krokodill

Jag tror att många som beräknar budget kring 20.000 (däribland mig själv) inte tar med bröllopsresan i budgeten. Så även om det är samma pengar så minskar ju eran budget där ;)

• Lillsnufflan

Allt är ju en prioteringsfråga. Vi hade en budget på 20 000 för ett bröllop med 65 gäster (fast nu har vi bara 15 000 kvar bland annat pga. en begravning utomlands och en saftig elräkning ). Men då lagar vi maten själva och har betalbar (till självkostnadspris). Jag syr min egen klännig (om jag inte kommer i min mammas gamla, den är jättesöt), min m2bs SiR-kostym kostade 450kr på Vingåkers Factory Outlet och vi hyr en billig lokal. Vi har använt gamla släktringar (men jag kanske får en ny på vår ettårsdag). Jag tillverkar alla inbjudningar och program själv och min m2bs barndomsvännina är lägligt nog en fantastisk sångerska, dans får vi klara till CD-skivor.

Men både kyrkan och lokalen är fantastiskt vackra och min m2b fick precis en sådan kostym han ville ha (och ett par jättesköna skor från samma outlet 650kr) och jag är fri att skapa precis sådan klänning jag vill ha. Vackra dekorationer kan man ju också göra relativt billigt. Så jag är säker på att vi kommer att få precis en så vacker och stämningsfull vigsel som vi ville ha, fast vi får lägga ner lite mer tid!

• Lillsnufflan

Nej, vi räknar ju inte heller med någon bröllopsresa. Vi kommer att få den i present av min m2bs föräldrar och hans morföräldrar.

Krokodill skrev 2008-07-21 12:50:40 följande:
    Jag tror att många som beräknar budget kring 20.000 (däribland mig själv) inte tar med bröllopsresan i budgeten. Så även om det är samma pengar så minskar ju eran budget där ;)
  • Mumriks blivande fru

Lillsnufflan - väldigt kreativt! Jag önskar att jag kunde sy :(

Jag funderar också på att göra inbjudningar etc. själv, men av någon anledning så blir det ganska dyrt ändå. Får leta billigare papper :)

• Lillsnufflan

Jag vet, jag håller på en del med scrapbooking och använder till så stor del som möjligt "gammla slattar". Jag hade tack och lov en del lila (temafärg) liggande. Så alla inbjudningskort blir lite olika, fast alla i lila.

Mumriks blivande fru skrev 2008-07-21 13:00:08 följande:

Lillsnufflan - väldigt kreativt! Jag önskar att jag kunde sy :(Jag funderar också på att göra inbjudningar etc. själv, men av någon anledning så blir det ganska dyrt ändå. Får leta billigare papper :)
  • gustafmatilda

Vår fest med lokal, dekoration, mat (catering & buffé), vigsel gick på ca 30 000. Sendan tillkom våra kläder, bukett och smycken med knappt 10 000. Det kom 90 gäster (92 anmälda) varav två småtjejer på 1 år. Resten var vuxna och eller tonåringar. Vi serverade ingen alkohol just för att få ner kostnade, så det är ju ett tips. Ett annat är att se över era utgifter, om det är rimligt att lägga si och så mycket på en viss avdelning, hur viktigt är det för er EGENTLIGEN? Skulle ni vara lika glada för ett billigare alternativ? Det är bra att jämföra en massa med olika ställen, så att ni hittar så billigt som möjligt, men utan att ni blir missnöjda.

Sen hade vi pajbuffé istället för bröllopstårta. Våra mammor bakade en massa underbara pajer. Det var populärt!

• chamor

Vi har en budget men förhoppningsvis kommer det inte bli "budgetbröllop"... 93 gäster inkl barn

Flera av våra poster är ganska lika
    Bukett 2000
    Kostym 1900
    Klänning

Där vi tjänar in pengar är maten. 8000
    Ingen alkohol
    Solisterna är vänner så de ger vi bara en symbolisk present
    Alla tar sig mellan vigsel och fest själva. Aldrig varit med om något annat på mina typ 15 bröllop...
    Dekoration och diversesmåplock
    Tårta 1500
    Ring 3000 (enkel kommer troligen sätta in några fler diamanter på vår ett års dag)
    Bröllopsnatt 1400
    Trycksaker 3000
    Övriga blommor 1000

Resa 30000

Svar på tråden Ni med "budgetbröllop"!?