• Mumriks blivande fru

Ni med "budgetbröllop"!?

Läser om flera som ska ha s.k. "budgetbröllop" och lyckas bjuda in typ 300 pers på en budget av 20 000:- (ok, överdriver lite). Vi ska ha 81 gäster och budget är redan uppåt 140 000:- trots att vi ska vara i lokal, inte restaurant, ha egen alkohol och catering. Inget direkt extravagant och ändå drar det iväg.

Några tips?

• Svar på tråden Ni med "budgetbröllop"!?
  • Kärlek ger näring åt själen

Jag tycker det borde inte spela så stor roll vem som betalar ringen.. Huvudsaken är ju den att hon blir gift *skrattar* Och att hon är nöjd med att hon får en ring.

För min del så känner jag att det blir precis som krokodil skrev lite historia bakom också..

Kör på det som känns rätt helt enkelt

• Soon and very soon

Fan vad dåligt jag stavar!!

• Wicks

Vårat gick på 7000 för ca 40-50 gäster.
    Vi lånade en stuga på en udde, superfin.
    Hade medeltidsbröllop (vilket grog upp kostnaderna för kläder till kring 3-3500 sammanlagt).
    övrigt hade vi grillbuffe. blommor fick vi från svärföräldrarnas land. en mel potatis och annat med. bakade tårtor själv. Fickade helt kast det mesta själv eller med hjälp av familjen

• Heloise

nu har vi ju inte gift oss än så budgeten( 40 000kr) kanske spricker men vi kommer laga all mat själv eftersom vi kommer kunna köpa råvaror till inköpspris +moms, sen köpa alkohol i Tyskland, köpa en diamant på nätet och anv eget guld, får en ring för ca 6-7500 som kostar ca 21000 i affär med sämre sten kvalitet. Vi önskar oss presentkort på guldsmedsaffären i födelsedagspresent samt julklapp.
    Satsa på att hyra fina linnedukar och servetter och minska på alla dekorationer, vi kommer bara ha lite blommor och små ljus.
    Göra alla trycksaker själva osv.
    Jag tror egentligen att det handlar om 3 saker; tid, kontakter och prioriteringar (om man vill spara). Vi känner duktiga servetriser som vi litar på, får maten för hälften så mkt som den kostar ut, en kompis är jätteduktig på att ta kort.
    Sedan så vill vi inte ha ett stort prinsessbröllop; det är inte vi, tror det blir lite enklare och spara då .
    Men jag har inte räknat med smekmånaderna; först en sista minuten direkt efter bröllopet och sen en 3 v resa i USA i Jan-10. Räknar vi med dem så hamnar vi ju runt 110 000-120 000 kr vi oxå.

• agtiwi

Vårat bröllop kommer kosta 25000:- för 67 personer. Gästerna får ordna sin transport själva, vi gör egen mat, har en väninna som gör tårtan, har en väldigt liten brudbukett då blommor inte betyder så mycket för mig, hemmagjord 3-rätters, nattmat, vi bjuder på all alkohol, då vi har egen bil att transportera oss i behöver vi inte hyra någon, ska använda cd-skivor eller dator i stället för dj, vi köper alla kläder nya för det ville vi inte spara in på osv. Så kort kan man väl säga att vi sparat in på allt utom mat, kläder och dryck. Självklart är inte bröllopsresan inräknad i vår budget då vi kommer önska oss bidrag till den i present.

• Vitt guld

Vi har en väldigt liten budget...

* Min sömerskeutbildade syster syr min klänning.
    * Min m2b gifter sig i min pappas gamla bröllopskostym (den är faktiskt snygg än, mörkblå kritstrecksrandig).
    * Min frisörutbildade syster fixar håret.
    * Syrrorna sminkar och fixar mig.
    * Min pappa (duktig hobbyfotograf) fotar oss.
    * Vi lämnar in mitt och mammas gamla guld för att köpa nya ringar av.
    * Bukett binder jag själv, köper blommor nån eller ett par dagar innan.
    * Jag, mamma och svärmor lagar maten, en enkel buffé och en enkel efterrätt.
    * Vi håller till här hemma.

Så är planen just nu i alla fall.

• pandis81

jag hade ju aldrig betalat 25 000 för ringarna. Det tycker jag är påtok för mycket pengar.

Vi kommer ligga runt 45 000-50 000 för 50 gäster. Så det tycker jag verkar rimligt.

• MilosMamma

Vi ska ha 65 gäster o vi har räknat med 30 000

• feministbrud

Mumriks blivande fru skrev 2008-07-21 12:12:25 följande:

Läser om flera som ska ha s.k. "budgetbröllop" och lyckas bjuda in typ 300 pers på en budget av 20 000:- (ok, överdriver lite). Vi ska ha 81 gäster och budget är redan uppåt 140 000:- trots att vi ska vara i lokal, inte restaurant, ha egen alkohol och catering. Inget direkt extravagant och ändå drar det iväg.Några tips?
    Jag har inte läst hela tråden, men jag känner absolut igen mig! Vi hade inga presenter till gästerna, inga stolsöverdrag och tog med vår egen dricka. 95 pers blev över 100000, långt från vad vi hade budgeterat (och då är ändå många poster inte inräknade, såsom mitt smink och tyget till min brudklänning). Min brudbukett kostade 150 kr, bara blommor och sedan band tärnorna ihop den. Mamma sydde brudklänningen av et tyg jag köpt i Bangkok för ett år sedan och fick i födelsedagspresent av mina föräldrar. Min kompis sminkade mig. Ja, vad skulle jag sparat in på? Att ha festen utanför Stockholm antar jag är det enda svaret på den frågan...
  • JTN

För oss handlade det för det första om att vi inte ville lägga några enorma summor på ett bröllop. Vi tyckte att vi vill lägga dem på vårt liv och familj istället. Nätverket var oerhört viktigt och den hjälp vi kunde få där alltså inte rent ekonomiskt utan ex. att sambons syster kunde sjunga istället för hyra in solist. Där sparade vi ju pengar, men fick ändå det vi ville ha.

Vi la omkring 10-12.000 på vårt bröllop. Vi gifte oss borgerligt med familjen och vittnen. Hade lunch med efterrätt hemma hos oss (catering)för 12 vuxna och 4 barn. Vår fest var på kvällen dit vi hade 40 gäster. Den var planerad som en 30-års fest även catering där. Tårta gjorde vår svägerska vilket bidrog till att det blev billigare. Alkohol bjöd vi på till mat (vin,cider,öl) men det räckte hela kvällen dock hade en del gäster med sig eget också eftersom de inte räknat med bröllopsfest. Kläderna (mina och barnen) sydde sambons syster till billig peng. Sambon köpte vi ny skjorta och slips till men kostym hade han sedan innan. Blommor till oss gjordes av min moster som är florist som present. Lokalen hyrdes gratis via hyresgästföreningen. Hår gjorde jag hos frisören som jag gått till i många år fick en kanonpris. Smink och naglar gjorde jag själv, blev då som jag ville. Dekorering, i lokal etc fyndade jag på en butik som skulle slå igen och hade 40% rabatt (tur). Vi hade plasttallrikar etc i svart, lånade vita dukar.. med tanke på att det var en rätt tråkig lokal lyckades vi med enkla medel få den i fint skick. Musik/elektronik lånades av sambons syster (återigen) som äger PA-system. De sjöng även vår låt. Annars hade vi skivor under kvällen.

Så vår största kostnad var ringar, mat och alkohol. Jättenöjda med vår dag.

Men hade inte gått om vi inte hade haft svägerskan som syr och bakade, samt catering inom familjen, florist i släkten.

Så totalt 56 gäster under dagen ca: 10-12.000 kronor.

Svar på tråden Ni med "budgetbröllop"!?