• Mumriks blivande fru

Ni med "budgetbröllop"!?

Läser om flera som ska ha s.k. "budgetbröllop" och lyckas bjuda in typ 300 pers på en budget av 20 000:- (ok, överdriver lite). Vi ska ha 81 gäster och budget är redan uppåt 140 000:- trots att vi ska vara i lokal, inte restaurant, ha egen alkohol och catering. Inget direkt extravagant och ändå drar det iväg.

Några tips?

• Svar på tråden Ni med "budgetbröllop"!?
  • chamor

Obs dekoraion och småplock typ 3000

• SweetSun

vi ska inte åka på nån resa, därför är ingen sån inplanerad i budgeten
    Jag förstår om man vill lägga pengar på ringar, men det är inte viktigt för oss, och putsar bara upp dem och jag ska ha en släkring omgjord.

Jag tror endå att en ring för 3000kr håller lika länge som en för 15000kr..

Sen så kan man låta bli att hyra ett slott för 30.000kr som vissa gör, och sen vill ha ett "budgetbröllop". men då går ju inte det.

• chamor

Det jag funderar mycket på.. Är ringen. Jag vill ha en enkel ring och när jag kollar igenom typ vigselbutiken, guldgruvan finns ingen jag tycker mer om. Men när man hänger här så känns den "futtig". Men jag vill ha en smal ring även om den här känns nästan lite för smal Tycker min förlovningsring är så bred och mina fingrar små.. Men det är så lätt att man rycks med att man ska ha specialdesignad m.m. men som sagt så tror jag också

SweetSun skrev 2008-07-21 13:11:21 följande:
    Jag tror endå att en ring för 3000kr håller lika länge som en för 15000kr..
    Hade dock gärna varit på en närliggande herrgård för vårt bröllop men då hade vi fått bjuda typ 30 gäster isället för 90...
  • Mumriks blivande fru

Chamor - hrm... håller med dig egentligen. Varför måste man ha en buss? Vi skulle spara 5000:- redan där. Maten kanske man också skulle ta sig en titt på... det verkar som vi kan spara där med.

Tack för alla tips allihop! Ska gå hem och kolla igenom budgeten igen och försöka bli lite mer ekonomisk.

Ringarna går dock inte att spara på - har hittat mina drömringar! Finns i mitt galleri. Ska ha två diamantband och enstensringen i u-fattning. Är helt förälskad i konceptet :))

• DrömmenSomBlevSann

Är väl också så att det beror på var i landet man bor. Vi ska ha trerätters från catering och det kostar inte mer än 12120 för 60 gäster.
    Bor man i storstäder drar ju priserna lätt iväg.

Fördel att bo i småhålor ibland Men nackdelen är ju att det inte finns hur mycket som helst att välja på. Men än så länge har det gått bra

• chamor

Det du kan göra, kolla med en lokal guldsmed vad han skulle ta för att göra samma ringar som på bilden. Där kan man pressa en hel del! Speciellt om ni sedan innan har guld!

• Lillsnufflan

Mumriks blivande fru skrev 2008-07-21 13:16:12 följande:

Ringarna går dock inte att spara på - har hittat mina drömringar! Finns i mitt galleri. Ska ha två diamantband och enstensringen i u-fattning. Är helt förälskad i konceptet :))
    Ringarna var det vi från början inte hade tänkt spara på heller. Jag hade gammalt guld liggande och tänkte få det omgjort hos en lokal guldsmed. Det hade gått på 6000:- om jag hade köpt den diamant jag tänkt på internet.

Men när pengarna försvann på annat så var det det som var lättast att spara på. Men jag har ju i alla fall blivit lovad av min älskling att jag ska få min ring på ettårsdagen istället. Vem vet, jag kanske kan tigga till mig en ännu större diamant då...
  • Kärlek ger näring åt själen

Jag har hittat min drömring och den kosta 1600 Så det går att spara in på ringarna med hihi...

Vi har konstigt nog legat under den egentliga budgeten..
    skorna räkna vi på 300 kr var men de gick på 300 tillsammans... lika så när det gäller dekorationer så har jag fyndat på reor, mat o dyl gör vi hälften själva så det blir billigare

• Soon and very soon

Vi tar catreing för 165/person till 40 pers sedan gör vi västerbotten paj, potatis gratäng, potatis sallad o dyl själva. istället för bröllopstårta har vi olika efterrätter, pajer kakor glass mm
    Klänning 3000 mamma betalar
    ring 4000 mamma betalar
    mat/dryck 14000 men tar 10 kr för drickat efter middagen
    frisör 700 kompis
    sedan har vi spritt ut kostnaderna och gör eget kort som ett tryckeri trycker upp ca 3kr st
    vi räknar med att bjuda ca 50st

• Joeline

Oj, speciellt att få vigselringen av sin mamma?? Ingen kritik alltså, trodde bara det var enda "måstet" att m2b betalar...

Svar på tråden Ni med "budgetbröllop"!?