Inlägg från: SaraPayam |Visa alla inlägg
  • SaraPayam

Hur får man ihop 150.000?

Hej!! Jag håller med tjejerna som har skrivit innan. Jag kan ju bara kolla på hur jag & min m2b har gjort, vi har det första ett sparande sen innan & vi kommer att kunna spara under ett helt år till. Jag lägger undan MINST 3 000 i månaden & jag studerar (men jag lägger däremot inte pengar på onödiga kostnader)& vi lever väl lite mer ekonomiskt just nu, men unnar oss ändå vissa saker :)
    Vi kommer inte att få några/något bidrag i från våra föräldrar (vill inte att de ska belastas för att vi ska gifta oss).
    Vår budget kommer att ligga på ca 250 000 & då kommer vi ha 70 gäster. (Så jag hör ju egentligen inte hit heller) :)
    Jag tror att allt är möljigt, om man bara planerar & tänker sig för. Sen behöver man ju självklart inte hyra ett slott mm så som vi ha gjort :)

• SaraPayam

Tooticki: 3000 x 12 = 36 000 kr så det förklarar ju inte hur ni kommer upp i 250 000 kr.

Jag skrev aldrig att vi inte kommer upp i det, utan att vi kommer att göra det enligt våra beräkningar, med tanke på att vi ha sparat sen tidigare. 3000, Det är vad JAG sparar MINST varje månad, så som denna månaden har jag sparat 7 000. Min m2b lägger ca 10000 på sparkontot varje månade så vi kommer lätt upp till det sparandet!

• SaraPayam

Ok, om jag skriver så här då:
    10 000 x 12 = 120000
    Jag brukar i snitt spara 4500 x 12 = 54000
    (MINST 3000 x 12 = 36000)
    Extra sparande finns sen tidigare. SÅ på så sätt kommer vi upp i det.

MilosMamma: Tack, jag hoppas att det blir fint i alla fall :)

Vårt boende kostnade skiljer sig en lite ifrån eran, vi ligger ju på 8-10 000 per månad & det i sig gör ju ganska mycket.
    Sen är det ju svårt att spara när man har barn/studerar.

Jag förstår ditt tänkande om att ha med barn på bröllopet, jag tror att även jag skulle se annorlunda på det om jag själv hade haft barn, självklart skulle man vilja att ens egna barn är med :)
    Vi kommer väl att ha med ett par barn, med tanke på att vi har släktingar som kommer ifrån Iran, Tyskland & Frankrike så går det ju inte att lämna barnen hemma ;)

• SaraPayam

Valkyriana: Självklart ska man inte "slösa" & inte sätta sig i skiten för att man ska gifta sig, det anser inte jag heller. Men alla prioriterar vi olika & vill ha olika saker olika mycket :)

Tror att det kan bli ett lika fint bröllop om man så lägger 150000 eller 250000 kronor på ett bröllop :)

• SaraPayam

Valkyriana: Jag måste säga att jag är imponerad att du lyckas lägga undan 3000-7000 i månaden som student! Hur lyckas du med det? Har du ett jobb också då? Enbart nyfiken

Jag är tjänsteledig ifrån mitt jobb men jag går in & jobbar cirka 1 helgen per månad. Och om jag inte jobbar något extra kan jag spara 3000 kronor. Och nu när man har jobbat i sommar så har jag fortfarande levt som student, vilket gör att sparandet har ökat en del :)

• SaraPayam

Aha, jo så är det ju. Man kommer ju ha sån ångest den dagen man ska betala allt :)

• SaraPayam

Ja visst tar jag det :) Annars hade man ju inte kunnat ha ett sparande under tiden :)

• SaraPayam

Nä det ligger mycket i det :) Men jag resonerar att även om jag studerar så vill jag kunna unna mig, spara & resa. Hade jag inte tagir studielån hade jag inte kunna spara till bröllopet, jo visst hade jag kunnat lägga undan det jag tjänar när jag jobbar extra, men det hade inte blivit samma summa. Och vi hade inte kunna åka till Turkiet som vi gör nu i augusti.
    Och jag vill verkligen inte leva på m2b, kan verkligen inte tänka mig det.
    Ser bara fördelar med att ta lån. Jag hade ju aldrig blivit så ekonomisk annars :)

• SaraPayam

Tooticki: Jo men man studerar ju för att bland annat kunna få högre inkomst. Jag ser inte lånet som en negativ sak, utan det ger mig möjlighet till den framtid som jag vill ha.
    Sen skulle jag aldrig få för mig att ha gemensam ekonomi, jag vill kunna ha mina egna pengar & jag vet att m2b resonerar likadant :)Sen har vi ju gemensama konton med, men det är ju skillnad :)

Milosmamma: Nä men visst är det så, har man kontakter så blir det ju billigare. Men jag är tyvärr sån som inte vill blanda ihop affärer & vänner. Jag har en kompis som är frisör, men jag låter inte henne göra mitt hår (ut i fall att man skulle bli missnöjd) Eller min pappa är jätteduktig på att fotografera, men jag vill inte att han ska fotografera mitt bröllop, vill ju att han ska vara med på korten tillsammans med mig :) Vilken gör att det hela blir lite dyrare, men vill inte att mina gäster ska behöva jobba den dagen :)

• SaraPayam

Chamor: Hahaha det är ju skrattretande. Jag tar ju inte studielån för jag att ska kunna gifta mig! Utan för att jag ska kunna bli det jag vill bli. Sen är det bara positivt att det räcker till att kunna spara, det hade man ju inte räknat med ifrån början. Hade jag jobbat & sparat de pengarna så hade det inte varit någon som hade reagerat. Vi alla gör olika här i livet ;) Och skulle aldrigt få för mig att ta lån till ett bröllop!!

Det va ju bra att det va något som är bra ;) *ler*

Milosmamma: Jo så är det ju :) Det hade varit toppen bra om man hade varit duktig på frisyrer, binda buketter mm, men är inte alls duktigt på sånt dessvärre :)
    Men att be någon sy klänning tycker jag med är ok, för det gör de ju inte på bröllopsdagen.
    Jag vet ju att min pappa kommer att fotografera & då kommer han göra det för sin skull, inte för min :)

Va på bröllop i våras, hos en släkting. Hon hade bett min pappa & sen pappa att fotografera sitt bröllop både innan bröllopet, under bröllopet & under festen.....hennes pappa & min pappa finna med på ett kort & då är det på när de fotograferar, tycker att det är lite tragiskt.
    Men självklart gör vi alla som vi själva vill :)

Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?