Bröllop utan frieri...
Jag och min fästman planerar bröllop ihop, men han har inte friat.
är detta normalt egentligen?!
Jag och min fästman planerar bröllop ihop, men han har inte friat.
är detta normalt egentligen?!
Går det med. Finns inga lagar eller regler som säjer att man måste vara förlovade för att gifta sig.
Vi är fölovade, och har pratat om att skaffa barn, men jag skulle vilja göra allt i "rätt" ordning..känns det som.
Förlovningen gjorde vi tillsammans, det kom från oss båda. Och det lutar åt det här nu också med bröllopsplanerna..
Vi har ju tom bestämt datum och pratat med präst och bestämt festlokal..
Så man kan säga att vi har kommit en bit..
Alltså, förlovningen är ju tiden mellan att man har bestämt att gifta sig och själva bröllopet. Att fria är att fråga om den andra vill gifta sig. Antagligen har antingen han eller du tagit upp det, annars kunde ni ju inte bestämma att gifta er (= förlova er).
Ingen av oss "friade" i traditionell mening heller. Vi har velat gifta oss i flera år och pratat löst (och ibland mer seriöst) om det. När min m2b fick fast jobb och vi kunde köpa hus kände vi båda att det var dags så vi började bara planera utan att någon behövde fråga den andre.
Nej, skulle jag vänta på frieri skulle jag aldrig bli varken förlovad eller gift, den saken är klar. Jag har nämligen råkat hitta den mest oromantiska mannen i sverige. (men det gör inget )
Jag frågade helt apropå i bilen på väg hem från nånstans:
"Ska vi inte ta och förlova oss?"
"Jovisst", svarar han
"Ska vi kanske gifta oss året efter?"
"Ja, det kan vi väl"
SÅ romantska var vi, men det var lite mysigt ändå, mitt i natten, det snöade ute och jag blev så sprittande glad!
Sen förlovningen ja, en historia för sigsjälv.
VI skulle förlova oss 8/8-07. i New York.
Det var plan A. Men jag blev gravid och ville inte flyga så pass sent i graviditeten så det blev inte av.
Plan B var att vi skulle växla ringar i sommarstugan. Men eftersom 8/8 var en onsdag och min sambo råkade få nytt jobb precis den veckan så gick inte det heller. Inte läge att söka ledigt från ett nytt jobb första veckan!
Så plan C blev då att växla ringar i badet hemma i lägenheten och sen gå ut och äta. Så blev det.
Ja det blev långt, men rätt roligt för oss så här i efterhand.
Nu gifter vi oss 080808, så det är nära!
Vi har gjort så, inget konstigt för mig. Vi förlovade oss men bestämde aldrig datum och nu för ett år sen bestämde vi oss för att gifta oss i aug och jag fick iofs ändå ett frieri men långt efter att vi bestämt oiss så det var mest en romantisk gest!
Vi förlova oss förra året. Ingen tanke på bröllop. Men den 18 juli friande ja eftersom ja vill va gift innan ja skaffar familj.
Så man kan ju fria fast man e förlovad å tjejen kan ju görat.
Ja har som många andra en väldigt oromatisk m2b.
Jag är lite äldre (45) och mest van att tänka som förr att förlovning = att man bestämt sig för att gifta sig. Ett separat storslaget frieri är ju en kul gest men inget nödvändigt. Äh, sååå traditionell är jag inte, det var jag som friade. Helt spontant hemma i soffan en vanlig dag. För mig är det ändå ett enormt fint minne för stämningen blev så romantisk bara av hans reaktion. Sedan visade det sig att vi var helt eniga om hur vi ville ha det och gifte oss efter 1,5 månad.
nä så kan man väl inte göra??½
Klart ngn MÅSTE fria!!!
Nä..jag skojar bara....förstår inte denna hysteri och alla regler hur det SKA vara.
Klart man kan gifta sig om man suttit ner och sagt "ska vi gifta oss det där datumet" och sen kommer överens med om det.
Kan inte se att det skulle vara onormalt alls!?!?