• Frejis

Ännu en tur med barnkarusellen

Brudsommar - värdena var väl lika dåliga förut eller något förhöjda får vi säga. Ingen läkare förutom Sophiahemmet har kommenterat dem, intressant. Men som jag säger systemet är väl förkalkat

Jag får väl göra några ivf:er innan jag får se något plus igen.

• Frejis

Lappis - ja, det är vår andra landstingsbetalda. Jag tror att vi går vidare privat med i alla fall en till, men det får vi nästan se då. Sedan så tror jag inte att tvåan kommer att fungera heller. Vill bara få det gjort.

• Frejis

Visst finns det en gräns, men jag har inte bestämt när vi ska sluta. Jag menar, varje månad som går är ju ett slags försök oavsett om man vill det eller inte. Som det känns idag kan jag tänka mig att göra tre fyra ivf:er till så länge de inte påverkar hälsan, ekonomin, etc. alltför mycket; den första var inte så jobbig som jag trodde rent fysiskt. Får ta en sak i taget och se hur det känns eftersom känslorna förändras före, under och efter processen.
    Sedan tror jag väldigt mycket på det här med ett vanligt liv under ivf. Att man fortsätter mer eller mindre som vanligt, det skulle annars kännas som ett straff men jag ska kanske dricka liiite mindre vin nästa gång.

Har ni bestämt att ni slutar helt efter tre eller kan du tänka dig att göra ännu ett försök?

• Frejis

Men det låter ju som en bra plan tycker jag. Ni har ju några ägg i frysen, vilket gör att försöken blir fler. Rent statistiskt så borde ni lyckas någon gång, särskilt när det inte är några fel på någon av er.

Hm, nu börjar även jag låta som en ekonom... säkert påverkad av maken

• Frejis

Har inte bestämt det ännu, men ska ta upp det med maken. Känner jag mig själv rätt så kommer jag i alla fall behöva en paus efter nr 2, vilket innebär att vi inte kommer att starta med fler försök förrän januari 09. Sophiahemmet kan vara en bra idé, men de har så förfärligt många restriktioner. Kanske St Göran?... det beror nog vad som faller mig in just då och var jag känner för.

Landstinget känns ganska effektiva eller så beror det på läkaren i Södertälje som vi har träffat, han känns som den bästa och mest engagerade läkaren hittils. Får se om vi går genom honom, han samarbetar ju med Falun och CvL.

• Frejis

Sebastiana - det låter som ett svårt läge, men jag blir fundersam när du skriver att din sambo vill att han och pojkarna ska bli en familj igen. Men du då? Hoppas att du förstår hur jag menar.
    Det låter också att du får ge upp en hel del för att vara tillsammans. En lägenhet, ett jobb, säkert många vänner... det kan bli rätt mycket rent praktiskt. Barn är ju också en så pass central fråga i en relation att det kan vara svårt att komma överens om, det blir ju till slut en antingen eller fråga. Det beror nog hur viktig denna fråga är för dig ocm om du kan leva med hans nej resten av livet.

Cicci och Junileijon - grattis på bröllopsdagen!

• Frejis

Hej Page!
    Det stämmer som Lappis skriver att jag också har kört den långa metoden med nedreglering, men den har inte fungerat på mig. Jag tål inte heller p-piller och har i princip aldrig kunnat använda dem. Jag mådde bra under nedregleringen som egentligen fungerade som "uppreglering" för mig - hade samma hormonvärden som andra kvinnor har när de injicerar, till och med bättre Min kropp vill med andra ord inte vara med om någon nedreglering så att det bara är det korta metoden som återstår.
    Enkelt eller hur?

Om du när det nu blir dags inte vill köra den långa metoden är det egentligen bara säga till läkaren att du föredrar den korta varianten. Det borde de gå med på.

• Frejis

En hälsning från andra sidan av havet Det är onekligen en sak som är bättre i Stockholm just nu och det är vädret, här har det regnat hela helgen, mulet och trist. Nåja, kan alltid passa på att äta upp mig ännu mer, goda korv varierat med underbara bakelser är inte så dumt

Mamma Mia - tänkte spontant att ni pratar om mvc på Karlaplan, men det handlar ju musikalen och filmen. Kunde intala mig att jag gillar musikalen, kanske för att det alltid är trevligt att gå ut och äta middag innan, lyssna på musik som man känner igen, ja, ni vet Kommer nog inte att gå på filmen eftersom risken är stor att jag kommer att känna som Telis...

Lappis - bra att ni redan är igång med processen som verkar vara en långvarig historia. Ska bli intressant att höra vilken information ni får från soc *funderar på vad det är som man kan informera om under en så lång tid* Måste säga att jag redan nu väntar på en rapport.
    Här är det status quo. Maken tyckte igår att vi faktiskt kan ställa oss i kön utan att göra någonting konkret åt saken och det är nog en god idé. Märkte att vi tenderar att analysera sönder saker, inget bra när man är två om det.

Telis - hur ser det ut för dig, när ska du göra nästa ivf?

Nenne - en stor kram till dig! Håller fortfarande tummarna och ring den här doktorn!

Liten - det här kursen som du gick verkar ha varit väldigt bra. Imponerande att det har börjat fungera så bra med Mindres sömn och mat.

Cicci - håller tummarna! *kanske med tanke på den senaste tidens incidenter, men hoppas att det ordnar sig på bästa sätt* Det blir i alla fall klart till tråddejten om det blir plus eller bom. Vi behöver iofs plus i tråden

MrsB och Brudsommar - hade faktiskt ingen aning om att det finns "dagisbarn". Intressant att läsa diskussionerna även om man själv befinner sig åtminstone ett par år ifrån dem.

Nu ska jag gå ut med taxen. Kram!

• Frejis

Och så röstar jag JA till tråddejt 6-7 september. Heller på söndag än på lördag för min del.

• Frejis

Grattis till Moa på födelsedagen!

Izzie - förlossningen måste ge dig en journalkopia om du begär det, allt annat är ett lagbrott. De måste ge dig den på stående fot om du så vill ha det, det enda som de kan göra är att be dig att betala för kopieringsutgifterna

Nenne - stor kram! Måste du gå till den här doktorn eller går det att byta till någon annan? Kan vara bra att få veta om ni står i ivf-kön eftersom tid verkar vara en viktig faktor i det här sammanhanget.
    Och en resa till Ecuador - avis! Håller själv på att försöka hitta en resa över jul med hemgång i januari, men märker att priserna fördubblas om man reser iväg typ den 20 december. Nåja, ska titta vidare

Telis - det låter skönt med en jobbresa till USA, kan vara bra att få annat att tänka på. Bra med äggdonation, du kan ju fråga dem vad som händer ifall du fyller 39 och det är tre månader kvar till behandlingen ska börja. KS har ju släppt fram folk i den vanliga ivf-kön när de började bli för "gamla", vilket jag just då tyckte var så otroligt irriterande. Men de gör kanske någonting liknande igen, särskilt om man är en så kallad besvärlig patient.

Lappis - det låter som om adoptionsansökan blir en form av "befielse". Skumt att CvL gjorde ISCI utan att informera er. Ganska slarvigt, måste jag säga.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen