Ännu en tur med barnkarusellen
Vickan, bra att det inte gör så ont längre. Zozo skällde lite på dig igår för att du inte sökt läkare. Jag har ju varit i din situation själv och vet att sjukvårsrådgivningen inte tycker att man ska det. Men det kan vara tryggt för din del att göra en undersökning om någon tid även om det slutar blöda så att du vet att allt är ok. Får du minsta lilla feber den närmaste tiden så bums in och kolla, även om tror att bara är en fökylning.
Med det sagt, tidiga MF är väldigt vanliga men så otroligt sorgliga för de som är drabbas. Du kan inte ha utlöst det själv. Som Oms och Cicci sagt beror det oftast på att något blev fel med embryot.
Muggles nämnde progesteron. I vissa fall kan man som tjej producera för lite progesteron vilket skulle kunna leda till tidigt MF i onödan. Jag fick det efter två supertidga MF och ett utomkvedshavandeskap. Om det var det som gjorde susen eller en annan kur jag tog (liten dos acitylsalicylsyra mot eventuella miniblodproppar som kan störa) vågra jag inte svara på. En eventuell nästa gång tror jag att jag kör den kombon för att vara säker, men kanske är det mest psykologi för min del.
Det är ofarligt med progesteron, men man måste får det utskrivet.
Kram!