• muggles

Ännu en tur med barnkarusellen

Lappis: jag har en jobbarkompis som är träningsnarkoman och hon blev gravid (oönskat) så jag är skeptisk till dessa teorier. Men det skadar väl inte att försöka?!

Har bara läst denna sida - så: har ni sett att galleriet har försvunnit?! Kodak har tagit bort alltihop, trots att jag beställde ett album. Iofs beställde jag försent men då låg ju albumen kvar så jag trodde det var lugnt... Surt.

Tinga: kul att höra av dig igen! Skönt att du kunnat amma såhär länge - du har verkligen kämpat! En ev nästa gång kommer jag inte att kämpa lika hårt som jag gjorde med Moa - jag kommer att ge ersättning med gott samvete

• muggles

AM förresten: Langley var jättebra! Och stället på Korsika dit vi åkte var super för en lugn semester. Iofs fanns det ju massor av aktiviteter om man orkade röra på sig i värmen (tennis, segling, cykling, mm). Det finns ju en klar poäng med att åka till ett "barnhotell" när man har barn... De andra föräldrarna är socialt utåtriktade och barnen leker ihop - har aldrig pratat så mkt med mina medresenärer som denna resa.

• muggles

Bara för att förtydliga: jag är inte skeptisk mot akupunktur i sig. Men ni har nog rätt, vissa kan alltid bli gravida trots allt. Så ge det ett försök tycker jag!

• muggles

Cicci: asch, var det tanten ändå? Skit också...

Jag vande Moa vid bitar i maten genom att ge henne färsk frukt som inte var så väldigt noga passerad. Frukt är ju gott så det kan vara bra att börja med det. Tex skrapa kiwi med sked och strunta i att det blir lite "bitigt".

Jag trivs väldigt bra på jobbet! Man är lite nostalgisk när ngt tar slut men det var ändå väldigt skönt att återgå till det "normala" livet (förstå mig rätt).

• muggles

Nu har jag lite mer tid att gå in här och har läst ikapp...

koko: hur kan jag hitta bilderna igen? på Friend's albums står det 0 hos mig...?

Kan ni andra fortfarande se bilderna på kodakgallery?

Oms: hur går det för din stora tjej nu för tiden och det där grälet med hennes kompisar?

Cicci: vilken skum mens! Nog bäst att ta ett test ändå? Skönt att du och maken fick prata lite.
    Jag är lite kritisk till Louise Hallin för en del andra saker också. Tittade ofta på det när jag var mammaledig. Hon förordar tex att barn ska sova hos föräldrarna. Tex har det varit några ggr som mammor ringer in och säger i stil med "min dotter är 8 mån och vi vaknar hela tiden på nätterna och stör varandra så nu funderar vi på att flytta henne till egen säng för att kunna sova bättre alla tre - hur ska vi göra?" Och svaret de får är typ "det tycker jag inte ni ska göra alls, låt henne sova hos er för hon behöver trygghet bla bla, det signalerar hon genom att vakna hela tiden". Och så hör man hur besvikna de blir... Och jag har lust att ropa "läs Anna Wahlgren!!!" till tv:n...
    Kommer inte ihåg vem som sa det men jag har def hört att "bröstmjölk ska inte stoppas någon annanstans än i munnen" (även om AM gillar Knattetimmens tips om bröstmjölk på röda stjärtar).

Vänner: kul att du hann göra ett inlägg igen!

AM: herregud, har det redan gått ett år?! Känns som igår när du gifte dig...

Liten: hur går det med Mindres sovning - håller förbättringen i sig?

Telis: ang att hålla reda på snabba småttingar - tricket är att ligga ett steg före hela tiden. Tex flytta undan en tallrik INNAN de får tag i den. Annars kan man förvånat bli stående och titta på när de river ner den och man hinner inte stoppa dem TROTS att man är alldeles bredvid.
    Man lär sig med tiden vad de förmodligen kommer att inrikta sig på... Moa har fått väldigt "långa" armar på senaste och jag märker att tex mormor som bara är hos oss varannan vecka inte hänger med...

Nenne: håller helt med dig ang mejl - suveränt kommunikationsmedel!!! Synd att inte alla (generationer och organisationer tex vården) har upptäckt det bara...

Grattis MSW!!! Hoppas att allt gick bra!

Maken ringde imorse när jag satt på båten påväg till jobbet. "Moa stod mot skåpen vid diskbänken och sedan gick hon tvärs över köket fram till besticklådorna - helt själv!" Han blev så paff att han var tvungen att ringa mig direkt Tidigare har hon gått 4-5 steg mot en öppen famn men att våga släppa och gå tvärs över en öppen yta var nytt...

Zozo: nä klart man känner sig stor och trött på slutet, inget ovanligt alls. Det är väl snarare i mitten av grav (andra trisemestern) som man är harmoniskt och glad - då är man ännu inte så stor och har oftast inte så mkt krämpor ännu. På slutet sover man ju inget vidare heller så klart man är lite off.

• muggles

Izzie: jag hade precis som du. Fick mens ca 4 mån efter att jag slutat amma, fick den en gång. SEdan kom den inte, jag testade minus. Då kom den. Sedan kom den inte igen, testade minus, så kom den. I mitt fall berodde det nog på de minipiller jag åt då. Min mens var prick 28 dgr väldigt regelbunden när jag åt Desolett (innan jag blev gravid). Men nu har jag spiral och nu hade jag senast 25 dgr emellan så den verkar mer regelbunden nu än i våras iaf.

AM: jag håller helt med dig om att även AW är väl rabiat ibland. Och jag tycker faktiskt också att LH har bra grejer att komma med ibland. Men jag tycker att hon ger för onyanserade råd ang sömn. Om ngn ringer för att få tips på hur de bäst kan få sina barn att sova i egen säng (av olika skäl) så tycker jag att hon ska ge sina bästa tips för det och inte pådyvla dem sin åsikt att barnen absolut ska fortsätta sova i föräldrasängen. Det där med att barnen sover i föräldrarnas säng passar absolut inte alla (bla inte oss) och eg tycker jag inte det känns så säkert heller (potentiellt kan väl barnet krypa ur sängen när föräldern sover?). Men jag håller heller inte med AW om att barnet MÅSTE sova i egen säng - funkar det för ngn annan så visst fine, kör på. Jag tycker bara att det är superskönt att slippa smyga in i sovrummet och lägga sig för att inte störa.

• muggles

Ang smörgås så har jag kört med det sedan Moa var ca 6 mån tror jag - hon har alltid älskat det. Leverpastej, mjukost och messmör har vi varierat mellan. Såg ett utskick från ngn barnmatsleverantör där de rekommenderade hackat kokt ägg eller hackad gurka också som variation, har inte provat det dock. Ett annat mellanmål som de tycker om och som de kan äta själva är plättar. Maken gjorde enl recept ur Mosboken vanliga plättar (utan salt) med fullkornsmjöl (mer mättande), kanel och banan. Väldigt goda! Man kan göra en sats på ett ägg och frysa de som inte går åt, väldigt lätt att ta med sig när man fikar ute på stan. Och populära!!!

• muggles

Liten: men måste du sluta amma nu då? Du kan väl fortsätta amma 1-2 ggr per dag så länge du vill? Kul att förbättringen efter sömnkursen håller i sig!

Ang bröstmjölk - jag tror att det kan vara fettet i det som gör att ett sår läker fortare(?). De där Bepanthen mfl är ju feta de också och de är ju för småsår. Så visst kan det funka men ngt undermedel är det väl knappast. Jag hade ju så lite mjölk så jag ville ju inte slösa den på sår så jag testade aldrig

• muggles

Jag är nog en konstig prick för jag har inte varken gråtit el haft speciellt svårt att gå till jobbet. Däremot skyndar jag nog på stegen lite extra när jag är på väg hem Det är härligt att se Moa komma krypandes i hallen när hon hör nyckeln i låset Men jag har ju haft full rulle på jobbet sedan jag började och knappt tid att tänka på ngt annat.

Jag var ju förresten också lätt deprimerad efter förlossningen (fast jag har skämtsamt kallat det för amningsdepression) men det förstod jag först långt senare. Jag trodde ju att jag var deppig för att jag sov så lite. Efter 4-5 mån vände det och sedan dess har det bara blivit bättre och roligare för varje dag.

Jag är ingen "bebis-morsa", har aldrig varit intresserad av bebisar förut och mitt intresse för dem är marginellt större nu när jag haft en egen. De kan ju inte göra någonting intressant! Betydligt roligare med krypbarn som interagerar, ljudar, kryper, skrattar, pillar och har mer personlighet. Sedan har vi ju 1,5-2-åringar - DE är roliga små djur!

• muggles

Förresten vägde Moa 10,9 kg vid 1-årskontrollen - mer än Victor alltså! Fast hon är inte så knubbig längre, hon har börjat smalna av faktiskt. Tydligen var hon lagom knubbig enl barnläkaren, dvs har lite att ta av vid sjukdomar.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen