• muggles

Ännu en tur med barnkarusellen

Oj, såg att jag och koko hade lite olika åsikt där ang maten. Återigen gör jag kanske misstaget att döma alla barn efter Moa men hon har verkligen ätit det hon behöver och sedan plötsligt tar det stopp, hon visar jättetydligt att hon är mätt och inte vill ha mer. Och hon har aldrig varit överviktig om än lite knubbig. Hon har ju haft rejäla veck på låren men de håller på att försvinna mer och mer nu när hon rör på sig mer och börjat gå lite. Nåja, i vanlig ordning så får man göra som man tycker men jag tycker inte man behöver begränsa själva mängden per mål. Däremot håller jag med om att sunda matvanor är viktigt, tex inget småätande utan bestämda mål.

• muggles

Ang gåvagnar så köpte vi en på Ikea - billigt och minst lika bra som Brios. I början tejpade vi fast 2 Ramlösa-PET-flaskor som extra tyngd plus att hjulen gick att skruva åt så att de rullade trögt. Kommer ihåg att Vänners prins hade ett lock öl på sin vagn - lite coolare

• muggles

HAHAHAAAAAAAAAAAAaa - rövskägg som brinner!!! Tack för det goda skrattet så här på morgonen!!! Underbart...

Synd att man missade tjötet igår (och dig Vänner)! Gjorde samma reflektion som du - va? ringde prinsen upp Nenne?!

Sweet: jag kan sälla mig till din klubb. Har känt lite som du, att man nog är jättekonstig om man inte har svårt att lämna sitt barn och gå till jobbet. Men ni skrev väldigt kloka saker allihop sedan så nu känns det bättre Jag tror däremot inte att det har att göra med hur länge man varit hemma med sitt barn, jag var ju hemma 9 mån med Moa och det är ju inte jättekort tid. Det positiva med att jobba är att jag orkar engagera mig till 100% med henne nu när jag kommer hem från jobbet. När man var hemma med henne hela dagarna så är det ju oundvikligen så att vissa saker behöver göras och hon kan inte få uppmärksamhet och stimulans hela tiden. Moa är inget "lugnt" barn som nöjer sig själv när man står och plockar med diskmaskinen utan hon röjer runt rätt bra. Det märks på öppna förskolan också - maken har börjat kalla henne "ångvälten"
    Jag tror att hon kommer att trivas kanon på dagis, hon älskar andra barn. Det gäller att hitta ett bra ställe bara så man känner sig trygg med det. Man ska ju inte glömma bort i dagisdebatten att det faktiskt _finns_ bra dagis här i Sverige också. Ibland tycker jag att alla är så negativa till dagis men det finns ju jättemycket positiva saker med det också.

Apropå att folk har fördomar så hade vi en gång en diskussion på jobbfikat om syskon och vilken roll man får beroende på var i syskonskaran man befann sig (lillasyster etc). När kollegan fick reda på att jag är sk "ensambarn" så sa hon "då tycker jag synd om dig!". Jag bara "varför då?". Jo för hon tyckte att barn som inte har några syskon inte lär sig hänsynstagande och att man får vänta på sin tur etc, utan de blir med automatik väldigt bortskämda. JAg bara gapade - så paff blev jag. Till saken hör att min mamma varit ganska sträng med uppfostran så bortskämd är jag nog inte... (hoppas jag). Jag säger som Nenne: vad är det MED folk?! Så kan man väl inte bara säga...??? Det var ju ganska taskigt sagt tycker jag.

Igår kom det ett nytt ord igen - "dää!" = "där". Som svar på "var är lampan?" Och så har hon börjat visa en vilja av stål (jag undrar såå var den kommer ifrån? ). Får hon inte som hon vill så blir hon skitförbannad men än så länge går det över fort...

Jag tänkte väl att nu blir inte Piggelin glad över att bli kallad ingenJör! Och snart har väl alla listat ut vad företaget heter där hon jobbar också - kan vi inte ha en tävling???

fnisss fniss - brinnande rövskägg... Kom bara på det igen

Förresten - den där menskoppen - ska den tömmas då eller? Uäck!

• muggles

Glömde slutföra mitt resonemang. JAg har visserligen inte haft syskon (bara halvsyskon som jag inte bott ihop med) men jag har dock gått på dagis och där - om någonstans - får man väl vänta på sin tur och ta hänsyn...? Så, nu är jag klar.

• muggles

Det där med syskon och vilken ordning man är i syskonskaran och hur det påverkar - jag tror inte det är så enkelt som att "jag är lillasyster, alltså är jag lite mer rebellisk" el vad nu folk tror. Jag tror självklart att det påverkar litegrann men man har ju olika personlighet också och det måste vävas in det med. Precis som att man har olika egenskaper och talanger som man är född med och sedan beror det mkt på miljön hur de accentueras el inte. Så visst kan man kanske se att ngn är ett "typiskt ensambarn" men samtidigt så tror jag att många ggr så stämmer det inte (precis som ni har konstaterat redan så var det rätt många undantag där ).

Det kan ju också vara så att beroende på ens personlighet så påverkas man mer el mindre av var i syskonskaran man befinner sig? *flum flum*

Telis: vilken TUR att du kunde få det på högkostnadsskyddet!

• muggles

Nenne: fint hus! Fast jag skulle ha velat göra om kök och badrum och måla tak

Liten: vi häller fortfarande i rapsolja till Moa fast hon inte är trög i magen längre. Vår Bvc-tant påstår att det ger dem "energi att sova hela natten" - vi vågar inte sluta Jag tror vi snarare tar en femkrona än en 50-öring men vi kör på känsla så det är ingen exakt vetenskap. Och denna mängd till 200 ml välling. Tar man för mkt så smakar det nog lite blä. Men det är sant som Piggelin säger att de behöver mkt fett när de är såhär små och rapsolja är ju "bra" fett. Vi köpte en extra fin kallpressad (svindyr) när vi var i Österlen - allt för lilla gumman

• muggles

Nenne: *antecknar* Förresten tycker jag att du har rapporterat dåligt ang hur din man sover och äter nu för tiden

Liten: hann inte skriva det - vilken söt liten tjej ni har!!!

Cicci: har du inte fått din nya dator snart?

Shit det är snart fika!!!

Jag har gjort "chefs-uppgifter" idag: sammanställt alla projekt vi har under hösten och räknat på resurser som behövs inom mitt produktområde (är produktchef och måste kanske begära mer resurser). Faktiskt lite kul - man kanske skulle satsa på att bli chef så småningom?

Nenne igen: vi betalar nog i häraden 13-14000 kr/mån för vår lägenhet (4:a, 96 kvm, helt nytt, centralt) och då har vi lånat allt. Maken hade ångest för att vi skulle låna strax under 2 mille men jag sa att tänker man som så att vi har ca 1 mille i lån per man så är det inte så mkt. Man får ju inte ens en 2:a (vilket är det minsta man vill ha om man bor själv) i den här stan för en 1 miljon. Så på det sättet går man ju plus ändå... Ang hus tycker jag ni ska satsa på det även om du tillfälligt är arb.lös för det kommer du ju inte att vara jämt el hur? Och om ni nu avvaktar med hus och du sedan får ett jobb - då får ni ju börja söka igen. Nä, kör på!

• muggles

Fick just bilder från Piggelins M2B på Moa och Amanda - ett par av dem skulle man ju haft lust att lägga upp i galleriet
    Moa har en ganska rolig frisyr för tillfället - jag kallar den tysk hockeyfrilla: långt i nacken och på sidan men inget (el kort) på skulten. Hmmm... Hoppas det börjar växa ovanpå också snart!

• muggles

Lappis: jag vet, det är mkt dyrare i Sthlm. Där skulle vi inte ha kunnat bo lika centralt, trots 2 bra "privata" löner. Men vi skrev ju på 2005, och flyttade in 2007 så vi kunde få banken att omvärdera lgh vilket gjorde att vi slapp topplånsräntan. Allting hade ju stigit med några 100 000 kr medan vi väntade på att de skulle bygga färdigt.

Igår tränade jag ett tungt intensivpass - så himla härligt att komma igång igen! Endorfinkickar är härliga - när det är grymt bra musik och man bara har hur mkt energi som helst. Jag fattar inte varför inte alla tränar??? Och så är det härligt nu efter en graviditet känna att man har full kontroll på kroppen igen och kan pressa den utan betänkligheter. Jag hade ju pga karpaltunnelsyndromet (som inte gick över förrän ca 4 mån efter förlossningen) lite svårt med tex armhävningar. Och bäckenet är ju inte helt stabilt heller precis efter förlossningen och man ska dessutom vara försiktig med stretching pga senor blir "överrörliga" el hur man beskriver det. Men nu har jag inga känningar alls.

• muggles

Nenne: tack för updaten ang din make! Han verkar duktig på mat också den jäkeln!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen