• Lapinette

Ännu en tur med barnkarusellen

Fast det beror ju på hur du räknar ... om du räknar vår ålder från "prova göra barn start" .

• Lapinette

Ahhhh Frejis vad glad jag blir! Så klart jag är med! Har ju väntat på min IVF i evigheter känns det som. Antar att du ligger en vecka innan mig, typ vecka 48? Så det finns både FET och en ny IVF i din nya plan. Inte illa! Det här blir vår sista IVF, sen hoppas jag på 2-3 FET (eller rättare sagt jag hoppas jag slipper dem) under våren men nästa sommar får faaaaaaaaan i mig den här karusellen vara "over and done".

• Lapinette

Vet inte om någon av er läste DN imorse? Det stod - Adoptioner från Vietnam stoppas.

Regeringen har beslutat att inte förnya adoptionsavtalet på grund av rapporter om att det förekommer handel med de berörda barnen. Hemskt att sånt händer, handel med barn men detta leder även till att köerna kommer att bli ändå längre.

"Antalet utländska barn som adopteras till Sverige har sjunkit kraftigt de senaste åren. Det beror främst på att antalet barn som adoperas i världen är konstant medan intresset från västvärlden har ökat stadigt. Enligt siffror från Mia (Mynd. för internationella adoptioner) kom 1 083 utländska adoptivbarn till Sverige 2005. År 2006 sjönk siffran till 879 och 2007 var det 800 barn. I år blir antalet troligen inte över 600."

Känns jäkligt jobbigt faktiskt!

• Lapinette

Page - hoppas han blir frisk och kry snart! Du verkar jäkla stark som orkar med alla upp och nedgångar. Ibland stannar jag upp (mitt i allt det här barnjagandet) och funderar på om jag faktiskt inte ska vara glad över det jag har istället för ledsen för det jag inte kan få.

BS - kan omöjligt råda i er situation. Vet ju inte hur jobbigt det kan vara att ha barn men själv är jag i en sits där jag enbart räknar med att få ett barn (och kommer att bli överlycklig över det). Om ni vill ha syskon till Iris så skulle jag nog inte vänta. Om ni inte vet ... så vet jag inte.

Telis - hur går det för dig? Har du eller ska du testa medicinen?

• Lapinette

Har ju vänner som har adopterat och de förstår inte när vi säger att köerna är 3-4 år. De fick ju hem sin lilla tjej för 3 år sedan och då var kön inte så lång och sen pratar de om sina vänner som det tog 6 månader för (från det att utredning var klar). Tja ha, skoj för dem men tittar man på siffrorna ovan så är det lätt att räkna ut att köerna bara blir längre och längre om det är färre och färre barn som kommer hit.

• Lapinette

Telis - japp, Vietnam är en av de få länder som tillåter singlar att adoptera och det land jag främst skulle vilja adoptera från men insåg för ett tag sen att köerna dit var löjligt långa. 4-5 år!!! var har du hört det ifrån? Det jag har läst/hört är 3-4 år. Själv tycker jag att 2 år är en rimlig gräns ... .

• Lapinette

Man skulle ju helt klart ha önskat sig en kö-lapp hos Adoptionscentrum i bröllopspresent. Snacka om en superbra gåva. Då hade vi redan avverkat 2,5 år i kön.

• Lapinette

Telis - vad är det för medicin du ska testa och hur länge? Har ingen aning om hur det funkar vid ÄD (nyfiken).

• Lapinette

Undrar vad tabletten ska göra för nytta ... det där med vagitorerna förstår jag (been there, done that).

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen