• didis

Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?

Min mamma meddelade idag att de vill sponsra vårt bröllop med 10.000:-. Hennes mamma stack alltid till henne pengar (innan mormor blev senil och avled i våras) och nu vill hon göra likadant med mig.

Jag känner mig kluven och vet inte om jag vill ta emot pengarna. Betalar man själv känner man sig också friare att utforma festen precis som vi vill ha den.

Mina svärföräldrar har deklarerat att vi tjänar pengar så det räcker och att de skulle bidragit om vi hade haft ont om pengar men inte i dagsläget.

Hur gör ni? Tar emot bidrag av föräldrar/svärföräldrar eller känner ni som jag att det inte riktigt blir er egen fest då?

• Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?
  • Ayeree

Kan du inte be dem att ge pengarna som bidrag till bröllopsresan istället? Din mamma får fortfarande sticka åt dig pengar men ni har full kontroll på festen.

• Kärlek ger näring åt själen

Hmm okej. Jag förstår dig fullt ut. Men acceptera dem som pengar till vinet...men känner ni att ni har kontroll över det ändå så spara pengarna till smekmånaden.. för det spelar ju egentligen inte någon större roll När/Var ni använder dem om du förstår mig rätt

didis skrev 2008-08-10 14:26:38 följande:
    Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-08-10 14:20:32 följande:
    Jag blev totalt överrumplad när hon meddelade det igår kväll. Förut har hon bara sagt att vi lägger ut pengar på något helt onödigt och att hon inte förstår vitsen med att ordna så stor fest. Herregud, vi är vuxna och tjänar pengar och behöver inte bidraget egentligen men det känns också knepigt att vägra ta emot dem av principskäl. Hon sa att det var till vinet och det känns konstigt nog lättare att acceptera än om det var ett allmänt bidrag.
  • lbmarbrg

Jag skulle själv aldrig ha kunnat ta emot en sån gåva. Vi är vuxna, tjänar hyfsat och kan med egna medel bjuda på bröllopsfest med allt vad det innebär. För mig hade det känts konstigt och att festen helt plötsligt blev mindre vår och mer deras fest i och med att de pengarna förmodligen hade hamnat i bröllopsbudgeten. Känns mer okej att få deras bidrag som bröllopspresent istället. Däremot hade jag aldrig nämt för någon annan gäst vad gåva innehöll, då jag inte vill att någon ska känna sig obekväma.

• aikidoaasa

Jag skulle ta emot de pengarna, det kan ju vara hennes bröllopsgåva isåfall.
    Jag ser inget fel med det och det är ju ändå er fest.

• didis
    lbmarbrg skrev 2008-08-10 17:13:33 följande:
    Jag skulle själv aldrig ha kunnat ta emot en sån gåva. Vi är vuxna, tjänar hyfsat och kan med egna medel bjuda på bröllopsfest med allt vad det innebär. För mig hade det känts konstigt och att festen helt plötsligt blev mindre vår och mer deras fest i och med att de pengarna förmodligen hade hamnat i bröllopsbudgeten. Känns mer okej att få deras bidrag som bröllopspresent istället. Däremot hade jag aldrig nämt för någon annan gäst vad gåva innehöll, då jag inte vill att någon ska känna sig obekväma.
    Precis så känner jag också! Vi tjänar dessutom betydligt mer än vad mina föräldrar gör (vi har förvissa betydligt fler utgifter också) så det gör att det känns ännu konstigare.

Men att vägra ta emot någons gåva är ju inte heller vidare trevligt så jag vet faktiskt inte vad jag skall göra.
  • Jenny står brud 090801

Mina föräldrar har alltid sagt att den dag jag gifter mig vill de betala bröllopet. (De är uppväxta på det sättet, min mormor och morfar betalde för mina föräldras bröllop). Men eftersom vi vill att det skall kännas som vår fest har vi bestämt oss för att vi gör upp en sådan budget som vi själva kan stå för. Kanske blir så att vi betalar hälften av kostnaden var. Jag tycker att detta känns bra eftersom vi har en mycket stor släkt och det kommer bli en stor fest som vi troligen inte hade kunnat ha annars utan att ta alla våra sparade pengar.

• Tx2

Förstår precis hur du känner. Min mamma pratade lite om ett litet bidrag till bröllopet senast jag träffade henne. Först blev jag superglad då det är en jäkla massa pengar vi lägger på en dag, men sedan så insåg jag att jag inte vill ta emot pengar från dem då vi har betydligt mer pengar än vad mina föräldrar har, speciellt nu när min pappa har varit sjuk under en längre tid, och det är vi som har valt att ha det här kalaset.

Kan du inte säga att det räcker med en mindre gåva/summa och att hon kan ge det som bröllopspresent? OCh förklara hur du känner/ser på det.

didis skrev 2008-08-10 21:29:36 följande:
    Precis så känner jag också! Vi tjänar dessutom betydligt mer än vad mina föräldrar gör (vi har förvissa betydligt fler utgifter också) så det gör att det känns ännu konstigare.Men att vägra ta emot någons gåva är ju inte heller vidare trevligt så jag vet faktiskt inte vad jag skall göra.
  • didis
    Tx2 skrev 2008-08-10 21:49:36 följande:
    Förstår precis hur du känner. Min mamma pratade lite om ett litet bidrag till bröllopet senast jag träffade henne. Först blev jag superglad då det är en jäkla massa pengar vi lägger på en dag, men sedan så insåg jag att jag inte vill ta emot pengar från dem då vi har betydligt mer pengar än vad mina föräldrar har, speciellt nu när min pappa har varit sjuk under en längre tid, och det är vi som har valt att ha det här kalaset. Kan du inte säga att det räcker med en mindre gåva/summa och att hon kan ge det som bröllopspresent? OCh förklara hur du känner/ser på det.
    Jo, jag tror jag skall göra det, det känns inte rätt att ta emot deras pengar.

Antagligen känner hon att hon vill göra något för mig av pengarna hon fick efter mormor, jag var en av de i släkten som stod mormor närmast.
  • Lillsnufflan

Prata med henne. Mina föräldrar betalar maten på vårt bröllop och resan får vi av mina svärföräldrar. Först försökte vi tacka nej men vi insåg snabbt att de bara blev ledsna när vi försökte tacka nej. Det var så viktigt för dem att få hjälpa till men alla är olika. Som sagt, ta ett snack med henne.

• Myrmor

Jag skulle ta emot bidraget, om det inte kom med krav om hur bröllopet ska genomföras. Det gör din mamma glad, och prestige gällande pengar är oftast överflödig. Vuxen eller inte, du är ändå din mammas dotter, och hon vill säkert känna sig delaktig på mer sätt än som bara en gäst i denna stora händelse i ditt liv. Dn mormor skulle säkert velat att du tog emot dem, eller?

Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?