• didis

Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?

Min mamma meddelade idag att de vill sponsra vårt bröllop med 10.000:-. Hennes mamma stack alltid till henne pengar (innan mormor blev senil och avled i våras) och nu vill hon göra likadant med mig.

Jag känner mig kluven och vet inte om jag vill ta emot pengarna. Betalar man själv känner man sig också friare att utforma festen precis som vi vill ha den.

Mina svärföräldrar har deklarerat att vi tjänar pengar så det räcker och att de skulle bidragit om vi hade haft ont om pengar men inte i dagsläget.

Hur gör ni? Tar emot bidrag av föräldrar/svärföräldrar eller känner ni som jag att det inte riktigt blir er egen fest då?

• Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?
  • Cuthalion

Jag skulle ha tackat och tagit emot och föreslagit att det blir istället för en present. Plötsligt har ni ju 10 000 extra att göra vad ni vill med .

Men det beror förstås på vilken relation man har till sina föräldrar och ifall man tror att det kan bli mycket gräl.

• pojomo

säg att ni önskar att få dom i present istället. Då har hon löst det "problemet"

• didis
    pojomo skrev 2008-08-10 14:09:52 följande:
    säg att ni önskar att få dom i present istället. Då har hon löst det "problemet"
    Men vi önskar oss inga presenter och ingen kommer ge oss något i den prisklassen så mina föräldrar blir helt ensamma om att ge dyrbara presenter!
  • MrsSeptember

Mina föräldrar vill bjuda på festen, alltså maten. Jag tycker det är ok. De tycker absolut att jag ska få som jag vill och de ger förslag och så.

Det blir ju så att de bjuder till fest för att fira att deras dotter gift sig ungefär.

• anne på grönkulla

Fast gör det nåt?
    Jag ser helt grejen med att inte ta emot bidrag, men ta emot en present om föräldrarna gärna vill ge är en annan sak. Presenter, när de är som bäst, glädjer både givaren och mottagaren!

didis skrev 2008-08-10 14:13:58 följande:
    Men vi önskar oss inga presenter och ingen kommer ge oss något i den prisklassen så mina föräldrar blir helt ensamma om att ge dyrbara presenter!
  • didis
    MrsSeptember skrev 2008-08-10 14:14:36 följande:
    Det blir ju så att de bjuder till fest för att fira att deras dotter gift sig ungefär.
    Men jag vill inte att DE skall bjuda till fest, det gör ju jag och maken! Larvigt av mig kanske?

Det är ju inte så att de har försörjt mig fram tills nu precis, jag flyttade hemifrån när jag var 17 och är nu snart 40...
  • Kärlek ger näring åt själen

ett trist råd kanske men gör det som känns rätt för er.

Jag personligen vill inte ha ngn hjälp med bröllopet överhuvudtaget. Även om våra föräldrar envist tjatat att de ville hjälpa till. Men vi har hela tiden sagt "det är vårt bröllop vi betalar". Sen är det upp till var och en att göra som de själva vill.

Angående att ta emot pengarna i present. Det är ju egentligen inte summan som spelar någon roll utan snarare tanken. Har du pratat med din mamma om hur du känner det?

• MrsSeptember
    didis skrev 2008-08-10 14:16:47 följande:
    Men jag vill inte att DE skall bjuda till fest, det gör ju jag och maken! Larvigt av mig kanske?Det är ju inte så att de har försörjt mig fram tills nu precis, jag flyttade hemifrån när jag var 17 och är nu snart 40...
    Lite skillnad då kanske. Jag är 23 och tycker inte att det känns konstigt att de vill vara traditionella. Hade jasg varit 40 och haft barn och så typ så hade det nog känts konstigt.

Men att acceptera summan som bröllopsgåva tycker jag är helt ok, även om ni tackat nej till gåvor. Det måste ju ändå kännas härligt på något vis att man vet att föräldrarna bryr sig och vill bidra till bröllopet - att de inte är emot det alltså!
  • didis

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-08-10 14:20:32 följande:

Det är ju egentligen inte summan som spelar någon roll utan snarare tanken. Har du pratat med din mamma om hur du känner det?
    Jag blev totalt överrumplad när hon meddelade det igår kväll. Förut har hon bara sagt att vi lägger ut pengar på något helt onödigt och att hon inte förstår vitsen med att ordna så stor fest.

Herregud, vi är vuxna och tjänar pengar och behöver inte bidraget egentligen men det känns också knepigt att vägra ta emot dem av principskäl.

Hon sa att det var till vinet och det känns konstigt nog lättare att acceptera än om det var ett allmänt bidrag.
  • anne på grönkulla

Om de ställe krav kopplade till bidraget skulle jag tacka nej. Är det som gåva ser jag inte problemet på samma sätt.

Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?