• didis

Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?

Min mamma meddelade idag att de vill sponsra vårt bröllop med 10.000:-. Hennes mamma stack alltid till henne pengar (innan mormor blev senil och avled i våras) och nu vill hon göra likadant med mig.

Jag känner mig kluven och vet inte om jag vill ta emot pengarna. Betalar man själv känner man sig också friare att utforma festen precis som vi vill ha den.

Mina svärföräldrar har deklarerat att vi tjänar pengar så det räcker och att de skulle bidragit om vi hade haft ont om pengar men inte i dagsläget.

Hur gör ni? Tar emot bidrag av föräldrar/svärföräldrar eller känner ni som jag att det inte riktigt blir er egen fest då?

• Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?
  • Tx2

Hon kanske kan ge små bidrag/gåvor vid flera tillfällen? Så känns kanske inte summan så stor o fel. Tex säg/hinta att hon kan få bidra med lite till något speciellt som ni har valt och så kan hon få ge resten i present.

• Cross

Vi utformade vår fest efter den budgeten som vi visste att vi själva kunde lägga. Våra föräldrar ville sedan sponsra oss med lite pengar, något som vi tacksamt tog emot men också kollade av så att det inte fanns några förhoppningar om motprestation eller krav från deras sida.

Ta emot pengarna och lägg stålarna på det som känns bra för er. En ny soffa kanske :)

• Lajsan

Jag har inte alls kännt så som ni beskriver ovan, vi har fått en lite större summa än ni, som hjälp till bröllopskostnaderna av svärföräldrarna och jag är mer än tacksam för detta. Dom gav detta när deras dotter gifte sig för 4 år sen och nu ville dom ge sin son detsamma. Dom kanske tar mer illa vid sig att man tackar nej?

• Lajsan

Jag har inte alls kännt så som ni beskriver ovan, vi har fått en lite större summa än ni, som hjälp till bröllopskostnaderna av svärföräldrarna och jag är mer än tacksam för detta. Dom gav detta när deras dotter gifte sig för 4 år sen och nu ville dom ge sin son detsamma. Dom kanske tar mer illa vid sig att man tackar nej?

• Lajsan

sorry datorn hängde sej.......

• Höstbrud-07

Jag förstår inte varför det skulle vara svårt att ta emot pengar som är givna med glädje och uppriktighet. De vill stödja ert bröllop, tacka och var glad.

Vi fick en rejäl summa av mina föräldrar, det var inte oväntat då min bror fått bidrag ett antal år tidigare, men vi visste inga summor osv och jag hade aldrig någonsin bett om pengar till bröllopet utan vi hade en budget utifrån vad vi hade råd med. Mina föräldrar sa samtidigt att de inte skulle ha några som helst synpunkter på vad pengarna användes till. Vi var bara tacksamma och glada för att de ville stödja vår stora dag på olika sätt.
    De kan väl få glädjen att känna sig delaktiga, det kan man väl unna sina föräldrar?

• Brenda

jag skulle bli jätte glad om mina föräldrar ger oss bidrag... men det händer inte, så jag är glad ändå, dessutom tjänar vi hyffsat....ta emot dem du (som bröllopsgåva)

• didis

Ja visst är det ett lyxproblem!?

När jag flyttade hemifrån för 20 år sedan var inte mamma så glad (jag var bara 17) och sa att då fick jag minsann försörja mig själv och jag kunde inte vänta mig att får pengar från henne.

Så det har varit en princip för mig att klara mig själv och inte ta hjälp av föräldrarna, inte ens när vi studerade när barnen var små och av olika skäl hade 2500 under existensminumum.

Nu tjänar jag betydligt mer pengar än vad hon gör (vilket jag får höra ibland) och det är ännu en anledning till varför det känns fel att ta emot pengarna nu. När vi BEHÖVDE pengar fick vi inga men helt plötsligt nu...

• PennyJenny

Vi sa till att vi inte ville ha bidrag från våra föräldrar när vi gifte oss, de var välkomna att ge oss bidrag till resan som alla andra om de nu promt ville ge något, men vårt bröllop betalade vi för själva. Vilket de utan knorr accepterade.

Däremot kom mina svärföräldrar dagen innan och sa att de gjort en överföring till oss, utöver bidraget till resan. Svärmor förklarade för mig att de ville ge oss det (fick 25 000 av dem!!! höll på att svimma) som en gåva till oss som nygifta men att de inte ville lägga det till resepengarna. De pengarna betalades in på pappas konto så vi bara fick en lista med namn och svärföräldrarna ville inte visa för mina föräldrar att de gav oss det här vilket jag respekterar, det har inte mina föräldrar med att göra.

Nu tyckte jag iofs att det var en väldig massa pengar, men jag vet också att de gavs till oss helt utan några baktankar eller så. Och eftersom de gjorde så att de inte sa något till oss fören dagen innan så var det verkligen inte ett bidrag till bröllopet som vi ville betala själva.

• lillP

när vi berättade för mina föräldrar att vi skulle gifta oss visade det sig att min pappa var mer traditionell än jag (och mamma) visste. Han ville att han och mamma (de är skilda) skulle bidra till bröllopet, men både jag och mamma sa blankt nej. Jag vill inte att någon ska bidra till vårt bröllop. Eftersom vi dessutom har en ganska stor budget skulle det kännas väldigt märkligt att få bidrag till det.

Däremot kan jag inte avgöra vad vi får i present, vill han ge pengarna då i stället är det upp till honom. Vi har sagt att vi inte vill ha några presenter utan hellre vill att de skänker pengarna till välgörenhet i så fall. Vi får väl se hur det blir...

Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?