• didis

Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?

Min mamma meddelade idag att de vill sponsra vårt bröllop med 10.000:-. Hennes mamma stack alltid till henne pengar (innan mormor blev senil och avled i våras) och nu vill hon göra likadant med mig.

Jag känner mig kluven och vet inte om jag vill ta emot pengarna. Betalar man själv känner man sig också friare att utforma festen precis som vi vill ha den.

Mina svärföräldrar har deklarerat att vi tjänar pengar så det räcker och att de skulle bidragit om vi hade haft ont om pengar men inte i dagsläget.

Hur gör ni? Tar emot bidrag av föräldrar/svärföräldrar eller känner ni som jag att det inte riktigt blir er egen fest då?

• Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?
  • ingenjörsbruden

Höstbrud-07 skrev 2008-08-10 23:05:58 följande:

Jag förstår inte varför det skulle vara svårt att ta emot pengar som är givna med glädje och uppriktighet. De vill stödja ert bröllop, tacka och var glad.Vi fick en rejäl summa av mina föräldrar, det var inte oväntat då min bror fått bidrag ett antal år tidigare, men vi visste inga summor osv och jag hade aldrig någonsin bett om pengar till bröllopet utan vi hade en budget utifrån vad vi hade råd med. Mina föräldrar sa samtidigt att de inte skulle ha några som helst synpunkter på vad pengarna användes till. Vi var bara tacksamma och glada för att de ville stödja vår stora dag på olika sätt. De kan väl få glädjen att känna sig delaktiga, det kan man väl unna sina föräldrar?
    Så är det för oss med....vi får pengar från bådas föräldrar men från mina så kan vi använda kr till vad vi vill....ska förhoppningsvis snart bygga hus!!!
    Men när det gäller kr fr svärföräldrarna så var det kr till festen.

Men hela bröllopet är planerat kring att vi skulle kunna betala allt själva o så helt plötsligt så kommer vi att stå med för mkt kr.....snacka om I-landsproblem!!!
    Dessutom så hade jag vägrat låta andra planera VÅRT bröllop.... o tydligen så har det framgått..... så det kommer försiktiga frågor ibland om hur det går med planerna men inget ifrågasättande eller dissande!!

Neka dem/henne inte glädjen att kunna ge kr.....men du kan ju höra för säkerhets skull så att du får lov att använda kr hur du vill.....kanske starta ett sparande till barnen?
    ibland har folk svårt för att vissa sitt stöd eller vet inte hur de kan hjälpa till o vill då gärna ge kr istället.

Varför inte ta kr o fixa fina wedding favors?!
  • lycklig78

Vi fick en rejäl slant av min pappa. Det fanns varken i min eller hans värld att han skulle vara med och planera bröllopet eller utforma festen för det.

Det var ju en gåva.

• Goaste

Min sambos föräldrar ger varje barn ca 5.000kr när de gifter sig. De har tre barn och en har hitintills gift sig.
    Jag har ingen aning om mina föräldrar skulle skjuta till oss något "bröllopsbidrag". Kan tänka mig att farmor kanske skulle det men är osäker.
    Grejen är den att jag och min mor lätt kommer i luven lite på varann. Ta mina två söners dop t ex. Då var hon med och "disskuterade" vad vi skulle äta, vad vi skulle ha på borden osv. De blev lite trassligt, jag vart lite över körd,men allt vart bra till slut.
    Men nu när jag ska gifta mig så vill jag och min sambo göra det på vårat sätt. Så den dagen min mor får veta att vi ska gifta oss så ska 95% vara fixat, spikat, klart. Låter sjukt. Missförstå mig rätt jag tar gärna hjälp och råd från min mor men i slutändan är det mitt ord som ska gälla. Shit jag låter ju som en bridezilla, det är jag inte! Gud förbjude att jag blir det!
    Jag kan kompromisa med henne. Istället för att hon ska fixa massa saker så kan de få betala t ex maten eller kanske fotografen.
    Och en sak till... jag behandlar inte min svärmor bättre. my wedding - my way!

• Flodis Hjärtat

Kan förstå TS då hennes mamma aldrig velat hjälpa tidigare, då de hade knapert, men nu minsann går det bra! Vad vill hon säga? Förlåt för att jag inte hjälpte er tidigare?!!

Vad är skillnaden egentligen att hon är med ocg bidrar till bröllopet eller om det är en gåva? För mig är det samma. Mina föräldrar bidrog till mitt förra bröllop och pengarna användes delvis till bröllopsresan. Detta var deras present till oss. Vi blev väldigt glada. Skulle aldrig förvänta mig en present efter det. De la sig inte i planeringen överhuvudtaget!

Vi fick ingen hjälp av mannens föräldrar.

• skille

Vi får 25000 av m2bs foreldre og 25000 av min mamma. Vi sparer 70000 selv. Vi hadde ikke forventet å få noe som helst, vi fikk først av m2bs foreldre, så spurte mamma om jeg viste om de kom til å bidra økonomisk med bryllupet, og hun ville bidra med det samme.
    Våre foreldre vet godt at dette er vårt bryllup og legger seg ikke i planleggingen om vi ikke vill, eller spør om råd ol.

• kalize

Jag förstår TS fullt ut. Är själv bara 20 år, men har bott hemifrån sen jag var 15, och har av olika anledningar inte fått ekonomisk hjälp av varken min mamma eller min pappa. Jag skulle känna mig MYCKET obekväm med att helt plötsligt få en stor summa pengar, bara på grund av vårt bröllop. Oavsett om dom lägger sig i planeringen eller inte.

Jag röstar för att du förklarar för din mamma att du inte vill såra henne, men att du inte känner dig bekväm med pengarna. Sen får du ju se vad hon säger, om hon blir förkrossad får du kanske omvärdera hur viktigt det är för dig kontra henne.

Och till alla ni som fått pengar av föräldrar och svärföräldrar; Kul för er. Men tänk på att alla kanske inte är lika bekväma med att få så mycket pengar. Pengar är en stor grej, som man inte ska ta lättsinnigt på. tycker jag iaf! :)

• Alla goda ting är tre

Jag sa till mamma att de hellre får bjuda oss på finmiddag nån gång istället :) Känns kul att få möjlighet att stå för allt själv.

• Fenixx

vill ni inte ta emot större bidrag så varför inte nån mindre grej, kanske att din mamma betalar din bukett eller nåt sånt symboliskt?

• didis

Hon ville sponsra vinet som vi räknar med kostar ca 10.000 (ja alltså all dricka!).

Vi har inte diskuterat det vidare så kankse rinner det bara ut i sanden.

Min mamma är om möjligt mer oromantisk än vad jag är, hon förstår inte vitsen med att gifta sig alls, trots att vi har barn tillsammans så att symboliskt sponsra bukett vill hon nog inte.

Fenixx skrev 2008-10-02 20:07:23 följande:
    vill ni inte ta emot större bidrag så varför inte nån mindre grej, kanske att din mamma betalar din bukett eller nåt sånt symboliskt?
  • passionsblomman

Efter att ha mötts här och där i olika trådar-ett nöje, från min sida...
    måste jag bara inflika att : om din mamma skulle ha missat att du är en i allra högsta grad självständig person så måste det vara något allvarligt fel på henne

Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka köra med dig!!!

Ta för tusan emot pengarna om de dyker upp. De ger dig kanske utrymme att ge vidare i något helt annat sammanhang?
    ( Typ Förtappade Tanters Kväll hihi)
    Nej allvarligt talat nu; jag flyttade också hemifrån 17 år gammal och har skött mitt utan ekonomisk hjälp. Har själv lärt mig en del senaste åren om att inte vra så förbaskat stolt jämt, det kan vara ganska oklädsamt och det är för vissa av oss betydligt svårare att ta emot än att ge....

För oss blir det till att rätta sig efter den egna matsäcken, och det är väl helt ok( synd bara att den känns lite mager iblnd picknicken...)men skulle någon vilja bidra hoppas jag att jag skulle tacka och ta emot.

• didis

Ja ibland sätter stoltheten käppar i livets hjul i onödan...

Man har så mycket bagage med från barndomen, ibland är det enklare med svärföräldrarna, en gåva från DEM hade nämligen inte varit något problem!

Ofta när du skriver i ett ämne tänker jag - SÅ skulle jag ha skrivit, det är ju så jag menar. Mycket trevlig att ha fått göra din bekanskap, passionblomman!
    passionsblomman skrev 2008-10-03 19:17:11 följande:
    Efter att ha mötts här och där i olika trådar-ett nöje, från min sida...måste jag bara inflika att : om din mamma skulle ha missat att du är en i allra högsta grad självständig person så måste det vara något allvarligt fel på henne Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka köra med dig!!! Ta för tusan emot pengarna om de dyker upp. De ger dig kanske utrymme att ge vidare i något helt annat sammanhang?( Typ Förtappade Tanters Kväll hihi)Nej allvarligt talat nu; jag flyttade också hemifrån 17 år gammal och har skött mitt utan ekonomisk hjälp. Har själv lärt mig en del senaste åren om att inte vra så förbaskat stolt jämt, det kan vara ganska oklädsamt och det är för vissa av oss betydligt svårare att ta emot än att ge....För oss blir det till att rätta sig efter den egna matsäcken, och det är väl helt ok( synd bara att den känns lite mager iblnd picknicken...)men skulle någon vilja bidra hoppas jag att jag skulle tacka och ta emot.
  • hjartan

Vi fick bidrag från båda föräldraparen. Det ena bidraget gick till en mycket lyxigare bröllopsresa än vi unnat oss annars och det andra till att sätta extra guldkant på bröllopet.

• Fru snart

Vi får bidrag från både mina föräldrar och min sambos , men det är deras bröllopsgåva och de lägger sig inte i vår planering.

Hade de gjort det hade jag bestämt men vänligt tackat nej till bidrag, vi vill utforma vårat bröllops på vårt sätt och i en gåva ska det inte finnas en hållhake enligt min mening.

• Taha

Svårt det där men endå enkelt.

Det beror på relationen med föräldrarna.
    De kanske känner sig delaktiga om de får vara med och finansiera och på så sätt gör man dem "glad" genom att tacka och ta emot.
    Problemet med att ta emot pengar är om man har föräldrar som då anser sig ha rätten att styra och ställa.

Vi kommer att betala allt själv och kommer att bestämma själva (fast man bör inse att man aldrig bestämmer till 100% ;o) )

Man kan ju involvera dem på annat sätt. Förslaget att ni tar pengarna som present lät bra. Ni kan ju föreslå att de bidrar till smekmånaden eller annat.
    Men kom ihåg, det är era föräldrar, de vill hjälpa till.

Svar på tråden Larvigt neka föräldrar bidra ekonomiskt?