Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst
    VivviM skrev 2008-10-07 19:41:03 följande:
    Hjälp, måste få lite råd igen. Vi gifter oss den 25e och har fortfarande inte hört nåt från prästen. När vi bokade sa de att han skulle höra av sig nån månad innan och nu är det snart bara två veckor kvar. Är det ofint att ringa och fråga? Vi har fått bokningsbekräftelse (i augusti) så det borde vara bokat i a f....
    Ring! Såhär sent ska inte prästen höra av sig! Det är visserligen olika från präst till präst hur tidigt man hör av sig, men den 25:e är ju snart! Själv brukar jag ringa ungefär en månad före vigseln.
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:05:20 följande:
    Hur många psalmer brukar man ha på ett bröllop? får man välja lite själv i dom? är det ens psalmer i ett bröllop?
    Det finns ju speciella vigselpsalmer, men man kan också välja andra vackra psalmer. Det finns sisådär 700-800 att välja bland
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:13:00 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:10:05 följande:
    Ah men då, då blir det ju jättesvårt, mycket enklare med dop psalmer.Jag ska fråga prellen om man bara kan ha 2 psalmer då vi kommer ha ganska mycket sång, hur många låtar får man ha?En pastor får inte viga i kyrkan va?
    Det räcker som sagt med två psalmer enligt kyrkohandboken. Det finns ingen bestämd gräns för hur många sånger man får ha, men som någon annan präst skrev i den här tråden tidigare: Vigseln bör ju inte förvandlas till konsert. Två-tre solosånger är i alla fall inte ovanligt.

En "svenskkyrklig" kyrka får inte med självklarhet lånas ut till vigsel i ett annat samfunds ordning, vilket det väl torde bli om en pastor viger er.
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:26:40 följande:
    för vi tänkte ha så ist för att försöka läsa några fina löften till varandra så vill vi förmedla våra känslort med en sång som en solist ska sjunga, Jag ska välja ut en låt till min blivande man o han en till mej osom vi inte vet om innan.Kan man ta dom 2 och sen räcker det eller ska man ha 1 till, Jagmenar de blir massor annars då både in o utmarsch kommer bli livesång av solist då vi nu valt bort cd skiva.
    Löften måste ni ju ha i alla fall, det tillhör den juridiska delen. men du menar kanske egenskrivna löften?
    Men två sånger räcker förstås, de flesta vigslar jag har haft har helt saknat solosånger, och bara haft två psalmer. Eller missförstår jag din fråga?
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:30:55 följande:
    Ja löften förstår ja, men jag menade egenskrivna som sagt.Jag tänkte om man skulle ta "kärleksförklaringslåtarna" på festen efteråt, fast samtidigt känns dom mer aktuella under vigseln, jag tänkte om det blir föör mycket med 2 sololåtar 2 psalmer o sen ska Åsa sjunga vid in o utmarsch det blir ju som 6 låtar...
    Aha! Jag tror nog inte det blir för mycket. Musik vid in - och utgång har man ju alltid, och två solosånger utöver det blir nog inte för mycket.
  • Kjell Präst
    MilosMamma skrev 2008-10-09 08:35:38 följande:
    En fråga till om prellen tillåter att min pappa går med mej in.Jag ska ha 3 tärnor o min blivande ska ha en bestman o 2 marhalker (stavas?) Kan tärnorna gå in till typ en låt men bara pianomusik och sen när jag går in att man kör om den och sjunger samtidigt?och sen ska mannens kompisar gå in med tärnorna eller ska dom stå där framme tillsammans med mannen?Såp himla bra med en sådan här tråd, Kan inte du viga oss? ;)
    Det finns inga regler för hur brudöverlämning ska gå till eftersom det inte är en svenskkyrklig tradition. Ni får rådgöra med er vigselpräst.
    Av princip viger jag inte folk som kallar präster "prellar"
  • Kjell Präst

MulleNuh:Det är ju prästen som avgör om det tillåts eller inte, därför kan inte expeditionen säga ja. Däremot finns det vissa församlingar där det generellt inte är tillåtet med brudöverlämning, och då kan ju expeditionen säga "nej" så fort brudparet ringer. Ganska praktiskt istället för att överlåta på den enskilda/e prästen

MilosMamma: Det finns många skäl till att många av oss (till exempel jag)är emot det. Det kan upplevas som kvinnoförnedrande, det är en amerikansk sed och inte en svensk, det sätter bruden, inte brudparet, för mycket i fokus är några av skälen...

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-10-09 10:51:22 följande:
    hahaha.. Nä det är väl samma som att kalla en frisör för Frissa!Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:56:21 följande:
    Eller en polis för "snut"...
Svar på tråden Fråga prästerna 5