Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

1700tal skrev 2008-09-16 00:01:24 följande:
    Jag undrar om man kan ha en psalm som in- och utgångsmusik? Är väldigt förtjust i nr 333 och det skulle kännas speciellt att "höra änglarna sjunga" med detta glada och lite spralliga stycke.Sen vill jag fråga hur vanligt det är att man efterfrågar församlingens (som man gifter sig i) kör att medverka vid psalmerna och kanske ytterligare sång av kören istället för solosång. Och om man har en kör med, brukar det innefatta någon sorts ekonomisk ersättning eller tack på annat sätt.
    Visst kan man ha en psalm som in -och utgångsmusik. Och varför inte den härliga psalm 333!
    När det gäller körmedverkan så har jag själv aldrig varit med om det, men frågan är ju fri. Jag vet att detta har diskuterats tidigare här på BT men eftersom jag är en orimligt gammal man så minns jag inte vad man då kom fram till
    Fråga i din församling, helt enkelt. Det finns inget givet svar.
  • Kjell Präst

T3ZZ: Hur lång tid? Menar du i förberedelsearbetet eller precis inför vigseln? Man brukar ju ha ett vigselsamtal, men när det är gjort så är det ju egentligen bara vigseltalet som ska förberedas. Och på själva vigseldagen brukar jag vara där en timme innan vigseln börjar, om det var det du menade. Kort sagt: Det tar inte lång tid för en präst att förbereda sig inför en vigsel, oavsett hur du menade med din fråga.

Ja,kyrkan kan stå för vittnen om man inte har några gäster närvarande. Jag har haft vigslar där musiker och vaktmästare varit vittnen.

I Svenska kyrkan tror jag att det är oerhört ovanligt att man gifter sig i en vanlig högmässa/gudstjänst - men helt omöjligt är det kanske inte? Detta kan nog din vigselförsamling bäst svara på.

Om någon i brudparet är medlem i Svenska kyrkan så kan ni, normalt, kostnadsfritt gifta er i vilken FÖRSAMLING ni vill i hela Sverige. Däremot kan det vara så att vissa KYRKOR inte hör till någon församling och då kan det vara förenat med en kostnad.

• Kjell Präst
    GoS09 skrev 2008-09-16 21:11:07 följande:
    Visst finns det väl ngn överensstämmelse (Borgå-avtalet?) som säger att vi då får gifta oss i svenska kyrkan (Jukkasjärvi församling(iskyrkan))?
    Jag kan tyvärr inte svara på detta. Någon annan präst?
  • Kjell Präst
    MissMijah skrev 2008-09-17 11:50:26 följande:
    Nu undrar jag bara, varför är det egentligen så många som är emot detta? Jag förstår inte riktigt varför man gör en så stor sak av det.
    Jag vill inte att den här tråden ska bli ännu en i raden av "brudöverlämningstrådar", därav mitt uttalande i trådstarten. Jag svarar därför bara rätt kort på din fråga och kommenterar sedan inte detta ytterligare i den här tråden.

Skälen till att många, inklusive jag själv, är emot brudöverlämning, är flera. Exempelvis: Den är en rest från ett samhälle där en kvinna måste höra till en man, och saknade egenvärde. Många menar därför, lite tillspetsat, att brudöverlämning symboliserar att fadern ger sin ägodel till dess nya ägare. Ett annat skäl är ju att fokus kan anses förskjutas från att handla om brudparet till att handla om bruden. Det är inte ofta man ser bruden andäktigt stå vid altaret och vänta på den uppsnofsade brudgummen som kommer in tillsammans med sin mamma
    Detta är ett par skäl till att frågan är kontroversiell.
  • Kjell Präst

Madam Mim: Som Burre säger, det är inte alla präster som vill hålla vigslar utomhus. Det kan vara det som komplicerar det i ert fall.

• Kjell Präst
    GoS09 skrev 2008-09-17 18:53:19 följande:
    Ursäkta om ni blir kränkta/provorerade.Har hört att man inte får ha löften som säger i evighet utan "endast" till döden skiljer oss åt. Stämmer det?
    Ingen fara, vi är inte så lättkränkta

Ja, det stämmer att man inte får säga "i evighet" eftersom den kristna tron säger att livet på jorden tar slut. Att älska någon i evighet låter sig alltså inte göras. Däremot går det bra att säga "hela livet" istället för "tills döden skiljer oss åt" om man nu är rädd för att använda ordet "döden"
  • Kjell Präst
    GoS09 skrev 2008-09-17 19:25:57 följande:
    Jag kan accepterar "hela livet". Jag vill inte att äktenskapet skall definieras som slut om den andre dör. Även om man kan gå vidare i livet och ev hitta ny kärlek isf men.. jag vill inte att döden skall få välja äktenskapet slut. Förstår ni hur jag menar? Jag tror på ett liv efter detta liv.. inte för att jag tror på att jag kommer vara exakt samma person och likaså med sambon och att vi kommer bli gifta då, men ja.. vet inte hur jag ska förklarar riktigt... Jag tror inte livet är helt över när man dör.. flummigt va? :)
    Jag tror inte heller att livet är slut när man dör, den kristna tron lär att det finns något efter döden - men vad, det vet vi inte. Och Jesus säger att vi i alla fall inte gifter oss i ett kommande liv utan "är som änglar i himlen". Exempelvis reinkarnation finns inte i kristendomen.
  • Kjell Präst

Tja, säg det. Men jag har aldrig träffat en gift ängel - om man undantar min egen fru förstås

• Kjell Präst

Madam Mim skrev 2008-09-18 08:45:18 följande:

Tack för att ni försöker hjälpa min förvirrade lilla skalle. Men jag blir ännu mer förvirrad.. Jag har egen präst. Det var han som sa att han måste kolla upp med församlingen om det var okej. Han nämnde också några församling där det inte var helt självklart att få ha vigseln utomhus. Är detta helt nytt för er präster som finns här? Kan det då vara så att detta är en gammal förhållningsregel som spökar i mindre byar? Jag försöker bara förstå..
    Gammal kutym säger att en präst som kommer till en annan församling för en kyrklig handling (dop, vigsel, begravning) ska höra av sig till kyrkoherden i "förrättningsförsamlingen" för att så att säga få hans/hennes formella "godkännande". Kan det vara det er präst far efter?
Svar på tråden Fråga prästerna 5