Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Duchess skrev 2008-09-26 10:17:26 följande:
    Tillägg:Det finns vissa "före detta" kyrkor som går bra att använda för borgerlig vigsel. Här i Umeå har vi t ex den avsakraliserade Helena Elisabet-kyrkan på Gammliaområdet. Där genomförs både borgerliga och kyrkliga vigslar.
    ... och tydligen går det bra i kyrkoruiner också, var det nu finns sådana...
  • Kjell Präst
    didis skrev 2008-09-26 16:43:41 följande:
    Aldrig varit på Gotland...? ;)Kjell Präst skrev 2008-09-26 10:18:54 följande:... och tydligen går det bra i kyrkoruiner också, var det nu finns sådana...
    Näpp!
  • Kjell Präst

Enligt gammal etikett ska bara axlar i kyrkan undvikas eftersom man ska visa respekt för det heliga rummet. Tror dock att det är rätt svårt att hitta församlingar som "förbjuder" bara axlar. Tiderna förändras och jag kan inte se att Gud skulle ta anstöt av lite hud. Jag tror att de flesta resonerar som jag (alltså inte bara "ett fåtal"). Om man frågar etikettsgurun Magdalena Ribbing (och det är det många som gör) så menar hon dock att det inte spelar någon roll vad kyrka och präst anser i frågan, bara axlar i kyrkan är fel oavsett deras åsikter.
    Självklart gäller det ovan sagda såväl gäster som brudpar.

• Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-09-28 00:40:45 följande:
    Behöver man betala något om man gifter sig i en annan församling än sin hemförsamling? Och sen om vi vill ha präst och organist från en tredje församling, kostar det?
    Ursäkta, missade din fråga bland alla axelbandslösa klänningar
    Kyrkorna har ett s.k. clearingsystem som innebär att församlingarna klarar av detta sinsemellan. Det kostar alltså normalt ingenting. Jag har hört att det på vissa ställen finns undantag från detta, men var det i så fall skulle vara vet jag inte.

Beträffande präst och organist från en tredje församling så blir det lite annorlunda. Det ska inte kosta något (åtminstone inte för prästen, vad gäller organist är jag ärligt talat inte så insatt), men det är förstås helt upp till den aktuella prästen om han/hon vill ställa upp eller inte. Prästen får inte sälja kyrkans tjänster, får alltså inte ta betalt för en vigsel. Det innebär att han/hon för att kunna viga er i en annan kyrka antingen måste för göra det med sin kyrkoherdes tillstånd eller göra det på fritiden - och i så fall gratis.
  • Kjell Präst

MulleNuh: Nix, man måste inte ha en klassisk "Bröllopsmarsch". Det som sätter gränserna är bara 1)Vad som är passande i en kyrka 2)Vad organisten kan och vill spela

nni:Psalmerna ska sjungas av församlingen tillsammans, däremot kan de förstås ackompanjeras på stråkinstrument.

• Kjell Präst
    emma08 skrev 2008-09-28 13:28:05 följande:
    Vad ska den blivande maken ha för färg på slipsen?Och vår son?
    Vilka färger gillar ni Det finns från kyrkans sida inga regler för detta.
  • Kjell Präst

En del församlingar tillåter CD, andra inte. Som nämnts blir det ju alltid sämre med skiva än om man har levande musik i kyrkan (orgel, piano eller andra instrument). Så är det också, som Duchess säger, gudstjänstaspekten. Man använder inte heller inspelade predikningar i en gudstjänst Men, som sagt, vissa tillåter CD-skivor. Fråga den aktuella församlingen.

Psalmer ska självklart sjungas av församlingen gemensamt, precis som i alla andra gudstjänster. Något annat har jag aldrig varit med om. Men visst kan man välja att byta ut orgelackompanjemanget mot stråkackompanjemang - eller ha både-och.

• Kjell Präst
    nni skrev 2008-09-28 14:41:31 följande:
    Tack Kjell! Hade som sagt ingen vidare koll innan...men nu så!
    Varsågod, det var så lite så
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-09-28 14:50:33 följande:
    Ok tack.. Men finns det inte någon "cd-spelare" med högtalare?Kanske också är olika från kyrka till kyrka?Kjell Präst skrev 2008-09-28 12:15:14 följande:
    Se exempelvis inlägg 334
Svar på tråden Fråga prästerna 5