Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Taha skrev 2008-10-16 13:16:41 följande:
    Hej Kjell Präst!Vi har stött på ett litet problem. Tanken har hela tiden varit att min blivande mans pappa ska viga oss eftersom han är präst.Vad vi förstår nu är att han inte verkar ha vigselrätt i Sverige. Vi förstår inte detta eftersom han varit präst i en kyrka utomlands som varit samarbetspartner med EFS.Dessutom har han varit aktiv här i många många år.Vad betyder detta? Är vigselrätten uppdelad per land/ kyrka? Hur kan vi gå tillväga?Det är otroligt viktigt för oss att han håller i vigselakten.
    Jag kan inte svara på det juridiska i detta - det är samfund, inte enskilda präster, som har vigselrätt i Sverige. Kanske tillhör han inte ett samfund som har vigselrätt i Sverige? Men jag är ute på svag is nu, känner jag. kanske någon annan präst här känner till detta bättre?
    Hursomhelst, en variant är ju att din blivande makes pappa håller i allt i vigselgudstjänsten utom själva det juridiska. man kan då låta någon med vigselrätt hålla i den delen medan din svärfar gör allt annat, håller vigseltalet, ber bönerna etc.
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2008-10-16 13:45:59 följande:
    Kjell Präst, har du själv eller känner du någon kollega som utfört en cermoni där ett par förnyar sina löften? Hur går en sådan cermoni till?Jag tänker att man efter ett antal år som gifta, t.ex 10, stannar upp lite extra och tänker efter och tackar varandra och Gud för de år man levt tillsammans hittills samtidigt som man ber om välsignelse för kommande år.
    Jag har inte varit med om det själv, men flera av mina kolleger har haft sådana ceremonier. Det finns inget färdigt ritual i vår handbok för den typen av gudstjänst, men säkert finns det "icke-officiella" ritual att tillgå. Tala med den församling där du har tänkt förnya löftena.
  • Kjell Präst

anna 72 skrev 2008-10-19 21:50:53 följande:

Hej...får man gifta sig vilken tid som helst i kyrkan....skulle vilja gifta oss tidigt en morgon(06.30) för att hinna med planet...
    Normalt finns det speciella vigseltider som man följer. Jag tror dock att vissa församlingar kan tänka sig att rucka på detta - tveksamt dock om någon vill viga er så tidigt som 6.30, men försöka duger!
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2008-10-20 14:15:24 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-10-20 04:01:14 följande:
    Med tanke på hur tidigt på morgonen du är vaken Kjell, kanske det kan gå att hitta en till morgonpigg Präst... Jag är förresten också vaken vid 4, men det hjälper ju inte något giftassuget par förstås...annat än med blommor då...
    Hehe, ja, själv skulle jag gärna ställa upp på en vigsel både 6.30 och tidigare, tror det skulle kunna bli väldigt trevligt. Men att också få dit en vaktmästare och en organist låter besvärligt...
  • Kjell Präst
    Småland09 skrev 2008-10-22 19:37:00 följande:
    När har man vigselsamtal? Vi planerar bröllop på annan ort och därför är det lite krångligt att ta sig dit, går det att ha det på helgen :-SVad är annars det som "ska" vara med enligt svenska kyrkan? 2 psalmer har jag förstått, men vad mer?
    Det varierar när man har vigselsamtal, jag brukar kontakta brudparet ungefär en månad före vigseln och bestämma tid för samtal, en del andra präster har samtalen bara någon vecka före vigseln. Omöjligt är det väl inte att ha samtalet en helg, om prästen till exempel har gudstjänst på söndagen eller dop på lördagen så kanske han/hon kan träffa er i samband med det.

Här kan du läsa vad som ingår i en vigsel enligt Svenska kyrkans ordning www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
    Tyvärr finns bara den gamla översättningen av bönen Vår Fader med i ritualet på den länken, men i övrigt är den korrekt.
    Vigselritualet hittar du även i psalmboken.
  • Kjell Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-23 18:09:52 följande:
    Vad ska jag säga när jag ringer?Hur ska jag börja för att inte röra ihop det??Hur ställer jag frågan om ev arvode? Det är så att han jobbar för att annat stift och kommer (om han går med på det) viga oss när han e ledig..
    Börja med att presentera dig, berätta att han döpt dig och fråga om han har lust att viga er. Svårare än så behöver det inte vara. Något arvode ska prästen inte ha, han väljer själv om han vill göra detta eller inte och vi har inte rätt att sälja kyrkliga tjänster. Däremot kan du ju erbjuda dig att betala eventuella resekostnader.
  • Kjell Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-24 16:44:25 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-10-23 19:07:53 följande:
    Ingen präst här inne som känner ngn som kan viga i Brunneby Kyrka 11 juli 2009....(helst kl 15 lr senare)...//Elin..
    Lite långt bort från mig tyvärr, annars hade jag kommit
  • Kjell Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-26 17:28:34 följande:
    Puffar lite för mitt inlägg 496
    Kan inte det som Duchess föreslår i inlägg 495 vara något?
  • Kjell Präst
    smilez skrev 2008-10-27 12:21:43 följande:
    Hur fungerar det om man vill att det ska komma en präst från en annan församling i närheten och viga oss? Vi vill inte ha någon av dom som redan finns i församlingen
    Man får kontakta den präst man vill ha som vigselpräst och fråga om den personen vill hålla vigseln (isåfall blir det som regel gratis, på hans/hennes fritid). Det är sedan upp till honom/henne att säga ja eller nej. Precis som "En till präst" skriver så är det väl vanligast om man har en personlig relation till brudparet. Annars finns det ju utmärkta och kompetenta präster i varje församling som gärna viger
  • Kjell Präst

Mlle M skrev 2008-10-27 17:37:58 följande:

Hej alla praster,Jag har varit har inne pa traden tidigare och fatt lite svar; nu kommer nasta fundering. Vi planerar att vigas i Sverige i svenska kyrkan ( jag ar medlem) min blivande man ar katolik. Nu undrar jag huruvida det skulle vara mojligt for en katolsk prast att delta i gudstjansten dvs kanske lasa nagon bon eller ge en valsignelse? Skulle svenska kyrkan motsatta sig detta? Jag kommer sjalvklart att ta upp det med var vigselprast nar det nalkas for samtal samt kanske innan men vill bara hora efter om jag ar helt ute och cyklar om detta skulle kunna vara en mojlig losning. Min blivande man tycker kanske inte att det ar jatteviktigt men han har uttalat att det skulle absolut vara en bonus samt jag tror att hans foraldrar skulle uppskatta det da dom ar katoliker ( - nyss hemkomna fran audiens hos paven sa det kanns lite dalig tidpunkt att deklarera att brollopet blir 100% protestantiskt )
    Jag tror inte att Svenska kyrkan skulle motsätta sig det, vigslar med inslag från olika trossamfund är inte ovanliga. Däremot lär det vara så att katolska kyrkan inte anser en protestantisk vigsel giltig - rent religiöst, alltså.
Svar på tråden Fråga prästerna 5