Fråga prästerna 5
Vill nu skrev 2008-11-14 18:00:18 följande:
Vill nu skrev 2008-11-14 18:00:18 följande:
Heloise: Alls ingen korkad eller dum fråga, den debatten pågår som bäst(värst) i SvK just nu - och problemet är just att det inte tycks gå att nå konsensus kring denna fråga (minns att ett antal -korkade - präster fortfarande inte accepterar kvinnliga präster femtio år efter att beslutet om prästvigning av kvinnor togs). Ofta är det bibelställen man hänvisar till när man menar att homosexualitet är synd. Det finns ett par-tre stycken som kan tolkas på det sättet - men inget av dem är glasklart.
Oavsett kyrkans skijande från staten är det alltså tro man hävdar som skäl när man vill hindra homosexuella kyrkovigslar.
För min egen del är jag absolut övertygad om att Gud inte skiljer på homo - och heterosexuell kärlek . Jag skulle gärna både välsigna och viga homosexuella. Jag är av åsikten att SvK inte frivilligt ska avsäga sig vigselrätten, men kanske är det enda chansen att komma ur detta dilemma.
Precis som du skriver har samhället förändrats rejält sedan Bibeln skrevs, och många av de gamla reglerna tillämpas inte längre. Vi stenar inte våra fiender till exempel. Självklart bör all kärlek mellan två jämbördiga människor jämställas.
GrisRosa: Precis som "En till präst" så har jag erfarenheten att kyrkan inte alls känns tom och ödslig om man placerar gästerna -om inte i koret så i alla fall i de främsta bänkarna. Vid intåget BEHÖVER man ju inte tåga uppför hela altargången om man inte vill, kanse finns en sidogång eller man kan starta i mitten av kyrkan - om man tycker det känns konstigt att tåga förbi tomma bänkrader, alltså.
Goaste: Det är ganska vanligt med ovanlig musik Gränserna sätts egentligen bara på två ställen: Vad organisten vill och kan spela samt vad som är lämpligt i ett kyrkorum.
Jahapp, kära vänner, den här tråden stängs snart. Så kan vi väl inte ha det? Fortsätt fråga, vetja, i den nya tråden:
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html