Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Vill nu skrev 2008-11-14 18:00:18 följande:

Hade heller aldrig hört den nya "på riktigt" förrän för ca 3 år sedan... Är också enda gången. När jag konfirmerades för sisådär en 10 år sen, och när min yngsta bror konfirmerades för 4 år sen bads den gamla versionen. Ska jag vara ärlig trodde jag att den nya översättningen var "nyare" än från 1981!
    Den första versionen kom 1981, sedan dess har några ord ändrats - men i stort är det samma översättning som gällt sedan dess.
  • Kjell Präst
    Heloise skrev 2008-11-15 15:48:01 följande:
    Jag skulle vilja fråga er präster ett par saker, men det har egentligen inte med bröllop att göra eller jo men inte med själva vigsel ceremonin. Kan jag fråga här eller vill ni hellre att jag inboxar? Jag är bara intresserad av att se hur just den Svenska kyrkan ser på detta. tack på förhand
    Gör som du vill - jag svarar gärna både här och via inboxen
  • Kjell Präst
    Evamarianna skrev 2008-11-15 17:04:59 följande:
    Hej,vi ska gifta oss den 25 april, och kyrkan är bokad. När vi bokade kyrkan lade vi fram ett önskemål om en särskild präst, som vi tycker väldigt mycket om. Då fick vi reda på att vi inte kommer att få veta vilken präst som kommer att viga oss förrän tre veckor innan vigseln. Det låter väldigt sent, tycker vi. Vi skulle gärna vilja träffa prästen långt i förväg och prata igenom hur det kommer att vara under vigseln och kanske diskutera val av musik osv. Vår fråga är: brukar det vara såhär, eller kan vi kontakta pastorsexpeditionen igen och be att få träffa prästen med lite längre framförhållning, utan att verka allt för framfusiga och "jobbiga"?
    Nog brukar man väl få veta vilken präst man ska ha tidigare är tre veckor före vigseln. Själv brukar jag kontakta brudparen ungefär en månad före vigseln (men jag vet att vissa präster ringer avsevärt senare än så). Men visst kan ni väl prova igen med expeditionen, försöka duger. Men det kan ju hända (fast det låter mysko)att de inte har bättre framförhållning än så.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-15 17:27:50 följande:
    Ja detta är jag lite nervig för!!! Man har ju vigselsamtal ett par veckor innan vigseln, men vi ska gifta oss 100 mil bort.. Kommer bara vara där ca 4 månader innan och sen är det bara dagen innan vigseln. Kommer det bli svårt att få ett sådant samtal då?? Eller går det ibland att ha det så pass tidigt som 4 månader i förväg??
    Jag har aldrig hört talas om att man har samtal så tidigt som fyra månader före vigseln, det är inte ens säkert att man vet vilken präst som tjänstgör då. Men detta kan säkert variera. I värsta fall kan man ju ta samtalet på telefon men det är rätt värdelöst. Kanske en första kontakt per telefon och sedan eventuellt en träff dagen före vigseln (om prästen har möjlighet)?
  • Kjell Präst

Heloise: Alls ingen korkad eller dum fråga, den debatten pågår som bäst(värst) i SvK just nu - och problemet är just att det inte tycks gå att nå konsensus kring denna fråga (minns att ett antal -korkade - präster fortfarande inte accepterar kvinnliga präster femtio år efter att beslutet om prästvigning av kvinnor togs). Ofta är det bibelställen man hänvisar till när man menar att homosexualitet är synd. Det finns ett par-tre stycken som kan tolkas på det sättet - men inget av dem är glasklart.
    Oavsett kyrkans skijande från staten är det alltså tro man hävdar som skäl när man vill hindra homosexuella kyrkovigslar.

För min egen del är jag absolut övertygad om att Gud inte skiljer på homo - och heterosexuell kärlek . Jag skulle gärna både välsigna och viga homosexuella. Jag är av åsikten att SvK inte frivilligt ska avsäga sig vigselrätten, men kanske är det enda chansen att komma ur detta dilemma.

Precis som du skriver har samhället förändrats rejält sedan Bibeln skrevs, och många av de gamla reglerna tillämpas inte längre. Vi stenar inte våra fiender till exempel. Självklart bör all kärlek mellan två jämbördiga människor jämställas.

• Kjell Präst
    Heloise skrev 2008-11-15 18:25:32 följande:
    Tack så hemskt mkt för svaret kjell präst: när du säger frivilligt avsäga sig vigselrätten så innebär det att alla vigslar blir borgliga och sedan kan man få en kyrkilig välsignelse? Är det inte flera länder som anv sig av det; dvs först borglig vigsel sedan en kyrklig välsignelse?
    Ja, och jo
  • Kjell Präst

GrisRosa: Precis som "En till präst" så har jag erfarenheten att kyrkan inte alls känns tom och ödslig om man placerar gästerna -om inte i koret så i alla fall i de främsta bänkarna. Vid intåget BEHÖVER man ju inte tåga uppför hela altargången om man inte vill, kanse finns en sidogång eller man kan starta i mitten av kyrkan - om man tycker det känns konstigt att tåga förbi tomma bänkrader, alltså.

Goaste: Det är ganska vanligt med ovanlig musik Gränserna sätts egentligen bara på två ställen: Vad organisten vill och kan spela samt vad som är lämpligt i ett kyrkorum.

• Kjell Präst
    capu skrev 2008-11-16 10:48:02 följande:
    Hej!Såg att detta stod på stockholmstads hemsida:Du som tillhör Svenska kyrkan har rätt att gifta dig i den församling som du eller din blivande make/maka tillhör. I regel kan ni även - mot en avgift - gifta er i en annan församling.Vi kommer inte att gifta oss i vår församling, vad kostar det då att vara någon annanstans?
    Detta är fel. Det kostar ingenting att vara i en annan församling. Församlingarna clearar detta sinsemellan.
  • Kjell Präst
    Esonda skrev 2008-11-16 10:53:04 följande:
    hur tusan gör man med musiken om man gifter sig utomhus då?? :S
    Det kan variera. Jag har haft en vigsel där jag själv spelade gitarr till psalmerna... En bandspelare kan ju också fungera.
  • Kjell Präst
    SM09 skrev 2008-11-17 00:45:50 följande:
    Jag har en liten fundering, vilka psalmer är vanliga på ett vårbröllop, vi ska gifta oss 2 maj och jag tycker att det känns lite tidigt med sommarpsalmerna (även fast jag tycker dom är finast). Psalm 84 är ju helt OK, men jag skulle vilja ha någon "lättsam" och fin också.
    Varför inte till exempel 197 "Den blida vår är inne" eller 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd" om du nu vill ha vårtema - dessa två kan dessutom alla sjunga med i eftersom den första sjungs på samma melodi som "Den blomstertid nu kommer" och den andra på samma melodi som "I denna ljuva sommartid"

Om inte vårtemat är så viktigt, varför inte ta den svängiga 333 "Änglarna sjunger i himlen"? Den är både lättsam och fin (lät jag inte lite som Baloo i Djungelboken nu)
  • Kjell Präst
    Vi2iJuli skrev 2008-11-17 15:55:37 följande:
    Nu när ni ändå är inne på psalmer... vilka förutom "Den blomstertid nu kommer" och "Nu grönskar det" är vanligast på sommarbröllopen? Skulle vilja ha en av dom möjligtvis och sen någon annan psalm som många ändå känner igen men som är "somrig".
    "Nu grönskar det" är ingen psalm och följaktligen inte alls vanlig Däremot "I denna ljuva sommartid" och "En vänlig grönskas rika dräkt". Personligen slår jag gärna ett slag för nr 752 "Över berg och dal". Kanske inte så känd men lättsjungen, väldigt vacker och mycket somrig!
  • Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-17 15:05:29 följande:
    Hej, jag har en liten fundering.. Hur vanligt är det att prästen är med på middagen efteråt ? Är det ngt man som präst förväntar sig att vara ?
    Väldigt ovanligt, tror jag, om man inte känner brudparet. Jag själv går aldrig med. Man sätter sig inte gärna frivilligt flera timmar på en fest med okända människor
  • Kjell Präst
    chokladflingan skrev 2008-11-17 15:20:32 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-11-15 18:05:01 följande:
    Allvarligt talat. För det första så har väl kvinnoprästfrågan ingenting att göra med hur länge det funnits kvinnliga präster? Tycker man så så tycker man så!För det andra; så tycker jag det är ganska respktlöst av dig att kalla dessa präster för korkade. har du träffat dem alla tro? Dessa präster är i de flesta fall helt vanliga människor med ,tydligen, mycket provocerande åsikter som de är modiga nog att stå för. En hel del av dem är dessutom riktigt trevliga och några av de snällaste människor jag känner.För det tredje; även om man är emot homovigslar och kvinnliga präster så behöver inte det betyda att man är varken är homofob eller kvinnohatare. Detta är ett mycket vanligt missförstånd.varför är det så konstigt att man tar bibeln som stöd för sina åsikter om man är kristen?! Det är ju faktiskt den som det mesta av kristendomen baseras på!Vill tilläga att jag faktiskt är ganska neutral i kvinnoprästfrågan, vet inte riktigt vad jag tycker. MEN jag tycker man ska visa respekt för att andra tycker annorlunda än en själv!
    Har inte någon anledning att debattera detta med dig här. En präst som år 2008 tror att man kan förbjuda kvinnor att vara präster, när åtminstone i Stockholms stift ungefär hälften av prästerna är kvinnor, är ganska korkad, det tycker jag nog.
    Jag har förstås inte skrivit att någon är homofob, vilket du kanske ser om du läser igen.
Svar på tråden Fråga prästerna 5