Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 5

MulleNuh skrev 2008-10-31 16:16:31 följande:
    haha tror folk det?? Kjell Präst skrev 2008-10-31 14:57:46 följande:
    Jäpp!
  • Kjell Präst
    Pidis skrev 2008-11-03 08:54:42 följande:
    HejVi träffade en underbar präst som tillhör en annan församling än den vi ska gifta oss i.Vi frågade om hon ville viga oss och det vill hon gärna. MEN honn är inte i tjänst den dagen vi ska vigas. SÅ hon sa att hon inte får göra det då.Om vi vill ha henne, måste vi betala då???
    Alltså, hon FÅR göra det, men inte i sin tjänst. Hon måste alltså göra det på sin fritid. Hon har inte rätt att ta betalt för att genomgöra vigseln, ska hon medverka måste hon göra det gratis - och det är kanske det hon inte vill?
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-03 09:21:14 följande:
    Men om en präst utför en vigsel på sin fritid så FÅR han/hon alltså inte ta betalat?Gäller det även om paret verkligen VILL ge en summa för besväret?Kjell Präst skrev 2008-11-03 08:56:43 följande:
    Ja, man har som präst inte rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar - "förrättningar" som det hette förr, dvs dop, vigsel och begravning. Och svarta pengar -som det ju ofta är fråga om - är förstås helt uteslutet för präster som för alla andra. Har prästen kostnader för sin resa så kan man ju ersätta den. En blomma efter vigseln eller ett foto på brudparet brukar också vara populärt...
  • Kjell Präst
    JPerlestam skrev 2008-11-04 11:06:09 följande:
    Hej alla präster! Jag undrar, när det gäller textläsning i kyrkan, får man välja andra texter än bibliska då om de ska läsas av någon annan än prästen? Älskar texten Om Äktenskapet ur Profeten av Kahlil Gibran... =) Johanna
    Man kan inte välja bort bibelläsningen, däremot går det förstås bra att lägga till extra texter utöver de bibliska.
  • Kjell Präst

Pippuri: Jag har aldrig varit med om det, men det låter väl inte orimligt - det blir lite "platt" med burkad musik under själva gudstjänsten (jag har alltså ett lite annorlunda argument än Burre) men innan vigseln börjar skulle man väl kunna tänka sig att spela CD-skiva. Dock inte som ingångsmusik!

MulleNuh: Jag har personligen aldrig träffat på en kyrka som INTE har CD-anläggning. Å andra sidan jobbar jag i Stockholm, kanske är det annorlunda i små kyrkor på landet

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-12 17:57:51 följande:
    Men var det inte du som sa detta till mig en gång i tiden? Att det inte så ofta fanns..Kjell Präst skrev 2008-11-12 15:51:29 följande:
    Nej, det tror jag inte. Däremot har jag kanske sagt att det inte ALLTID finns. Dessutom kan det ju finnas anläggningar som är så dåliga att de inte är värda att användas.
    Hursomhelst är förstås levande musik alltid att föredra.
  • Kjell Präst
    Tizia skrev 2008-11-13 18:38:42 följande:
    Hej ! Jag undrar hur det är med bönen "fader vår..", behöver man ha med den i vigseln ? Och isf kan endast prästen läsa den eller måste de som är med på vigseln läsa med ?
    Herrens bön, eller "Vår fader", är ett obligatoriskt moment i vigseln, och den ska läsas av hela församlingen.
  • Kjell Präst

Ja, det går säkert bra att välja. Själv använder jag aldrig den gamla frivilligt, men om brudpar/dopfamilj/begravningsfolk vill använda den mossiga så är det okay

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2008-11-13 21:20:01 följande:
    Den är inte mossig! Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:
    "helgat varde ditt namn, tillkomme ditt rike"???
  • Kjell Präst

Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:

Ha ha ha, ja, då är jag nog mossig! Tycker den gamla låter så mycket högtidligare, och språket flyter finare...Kjell Präst skrev 2008-11-13 21:15:44 följande:
    Fast jag vill inte ha högtidlighet i bönerna, jag vill förstå vad jag ber om...
Svar på tråden Fråga prästerna 5