Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Fråga prästerna 5

Ok tack.. Men finns det inte någon "cd-spelare" med högtalare?
    Kanske också är olika från kyrka till kyrka?

Kjell Präst skrev 2008-09-28 12:15:14 följande:

MulleNuh: Nix, man måste inte ha en klassisk "Bröllopsmarsch". Det som sätter gränserna är bara 1)Vad som är passande i en kyrka 2)Vad organisten kan och vill spelanni:Psalmerna ska sjungas av församlingen tillsammans, däremot kan de förstås ackompanjeras på stråkinstrument.
  • MulleNuh

ok.. Man får fråga den församlingen då.

• MulleNuh

haha ja den där frågan är tydligen ganska het här inne!
    Jag vill också gå in med min pappa men MÅNGA är väldigt mycket emot det.
    Jag ringde min kyrka och frågade, och hon som svarade vågade inte säga utan sa att jag får prata med prästen som ska viga oss.

MilosMamma skrev 2008-10-09 08:35:38 följande:
    En fråga till om prellen tillåter att min pappa går med mej in.Jag ska ha 3 tärnor o min blivande ska ha en bestman o 2 marhalker (stavas?) Kan tärnorna gå in till typ en låt men bara pianomusik och sen när jag går in att man kör om den och sjunger samtidigt?och sen ska mannens kompisar gå in med tärnorna eller ska dom stå där framme tillsammans med mannen?Såp himla bra med en sådan här tråd, Kan inte du viga oss? ;)
  • MulleNuh

hahaha.. Nä det är väl samma som att kalla en frisör för Frissa!

Kjell Präst skrev 2008-10-09 08:56:21 följande:

Det finns inga regler för hur brudöverlämning ska gå till eftersom det inte är en svenskkyrklig tradition. Ni får rådgöra med er vigselpräst. Av princip viger jag inte folk som kallar präster "prellar"
  • MulleNuh

Jo precis. Ja hon berättade om en brud som hade blivit så ledsen och börjat gråta när dom sagt vad symboliken egentligen var!
    Jag sa att jag vet ju vad det härstammar ifrån, men att min syn på det var annat.
    Men vi tar det med PRÄSTEN!

Kjell Präst skrev 2008-10-09 11:11:44 följande:

MulleNuh:Det är ju prästen som avgör om det tillåts eller inte, därför kan inte expeditionen säga ja. Däremot finns det vissa församlingar där det generellt inte är tillåtet med brudöverlämning, och då kan ju expeditionen säga "nej" så fort brudparet ringer. Ganska praktiskt istället för att överlåta på den enskilda/e prästenMilosMamma: Det finns många skäl till att många av oss (till exempel jag)är emot det. Det kan upplevas som kvinnoförnedrande, det är en amerikansk sed och inte en svensk, det sätter bruden, inte brudparet, för mycket i fokus är några av skälen...
  • MulleNuh

Jag tänker precis som du.

MilosMamma skrev 2008-10-09 11:20:14 följande:
    Jag ska med ta det med Prästen, eller prellen eller vad han nu vill kallas, jag blir kallas florran och jag servar kunder för det.Det finns mycket som härstammar från mindre bra saker, man man ska väl ändå lägga fokus på nutid, tycker jag.Får höra med han/henne vad hon säger, Mannen får fokus innan bruden kommer in, bruden får fokus vin inmarsh, båda får sedan fokus, ser inget problem, framför allt inte när brudparet är överens om hur det ska vara, det anser ju jag som viktigast då det är deras dag.eller är jag ung o dum nu med tunnelseende? =)
  • MulleNuh

Nix vi glömmer detta nu.

Jag ska iaf försöka komma på fler frågor..

Kjell Präst skrev 2008-10-09 11:24:09 följande:

Jag brukar säga att den dagen det blir lika vanligt att bruden andäktigt står och väntar vid altaret när den uppsnofsade brudgummen kommer in tillsammans med sin mamma till allas förtjusta "OOOOH"- den dagen ska jag tycka att det är okay med brudöverlämning. Men nu skriver jag inte mer om detta ämne, vill inte att det här ska bli ännu en "brudöverlämningstråd".
  • MulleNuh

men jisses. Vad är det med mig?! Börjar nästan gråta bara jag såg de korta meningarna. Löftena alltså.
    Hur ska jag klara av en hel vigsel undrar jag.

En till präst: Har du någonsin vigt någon som gråter sig igenom hela vigseln?

En till präst skrev 2008-10-17 12:16:09 följande:

Vitt guld skrev 2008-10-17 12:09:16 följande:
    Mannen och kvinnan svara bara "ja" som svar på prästen fråga om de vill ha varandra.Däremot själva _löftena_ måste han säga med egen mun. Men det finns en äldre variant där prästen säger före mening för mening och han bara säger efter, och det brukar fungera även för blyga.Det han - och Du - ska säga (rad för rad, efter prästen) är i så fallJag, NN, tar dig, NN,nu till min hustruatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt.
  • MulleNuh
    Ok.. Jag får nog lägga en toarulle under min klänning.
    En till präst skrev 2008-10-17 12:24:26 följande:
    Nej - visst är det vanligt att både män och kvinnor gråter lite grand just vid löftena och ringväxlingen, men det är sällan något problem. Man har några näsdukar i brudgummens ficka eller i tärnans väska och så står man ju vända mot altaret så det är ingen utom prästen som ser tårarna. Och vi tar verkligen inte illa upp - tvärtom!
Svar på tråden Fråga prästerna 5