Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Fråga prästerna 5

Ok! Då förstår jag. Men när man står där framme och är nervös så kan en sån liten sak som att kyssa sin man vara svårt! Man vet inte om det är dags! Om prästen är klar osv.
    JAG hade nog uppskattat iaf ett litet tecken från prästen att: nu är det ok. Jag är klar.. Typ.

Kjell Präst skrev 2008-10-31 10:50:25 följande:

Jag menar att jag som präst förväntar mig att brudparet själva kan ta ansvar för sitt kyssande och inte behöver hjälp från prästen. Självklart nekar jag ingen att kyssas, det är väl jättetrevligt med en kyss under vigseln - men skulle heller aldrig uppmana två vuxna människor att kyssa varandra.
  • MulleNuh

haha tror folk det??
    Ragga vigslar! Det var kul!

Kjell Präst skrev 2008-10-31 14:57:46 följande:

Jag jobbar i Stockholms stift, men vill inte närmare gå in på vilken församling eller kyrka ( men det är den bästa i Stockholm ). Det har förekommit misstankar om att vi präster är här på BT för att "ragga vigslar" och ta betalt för det, och därför vill jag inte lämna ut uppgifter så att någon kan misstänka mig för att försöka få folk att anlita mig.
  • MulleNuh

Men om en präst utför en vigsel på sin fritid så FÅR han/hon alltså inte ta betalat?
    Gäller det även om paret verkligen VILL ge en summa för besväret?

Kjell Präst skrev 2008-11-03 08:56:43 följande:

Alltså, hon FÅR göra det, men inte i sin tjänst. Hon måste alltså göra det på sin fritid. Hon har inte rätt att ta betalt för att genomgöra vigseln, ska hon medverka måste hon göra det gratis - och det är kanske det hon inte vill?
  • MulleNuh

Alltså som jag förstått det så är det inte så många kyrkor som har en cd-anläggning alls.

Pippuri skrev 2008-11-12 09:52:51 följande:
    En fråga angående det här med CD och att inte få spela under vigseln - hur ser det ut _innan_ vigseln? Jag skulle så gärna vilja att det spelades nånting fint under tiden som gästerna går in i kyrkan och väntar på att vigseln ska börja. Är det mer okej än att spela upp en CD under gudstjänsten?
  • MulleNuh

Jo ja de jag har lyssnat med inkl vissa här hade det inte iaf..
    MEN dom visste iofs inte hur det skulle vara till sommaren då vi gängar oss.

Kjell Präst skrev 2008-11-12 15:51:29 följande:

Pippuri: Jag har aldrig varit med om det, men det låter väl inte orimligt - det blir lite "platt" med burkad musik under själva gudstjänsten (jag har alltså ett lite annorlunda argument än Burre) men innan vigseln börjar skulle man väl kunna tänka sig att spela CD-skiva. Dock inte som ingångsmusik!MulleNuh: Jag har personligen aldrig träffat på en kyrka som INTE har CD-anläggning. Å andra sidan jobbar jag i Stockholm, kanske är det annorlunda i små kyrkor på landet
  • MulleNuh

Men var det inte du som sa detta till mig en gång i tiden? Att det inte så ofta fanns..

Kjell Präst skrev 2008-11-12 15:51:29 följande:

Pippuri: Jag har aldrig varit med om det, men det låter väl inte orimligt - det blir lite "platt" med burkad musik under själva gudstjänsten (jag har alltså ett lite annorlunda argument än Burre) men innan vigseln börjar skulle man väl kunna tänka sig att spela CD-skiva. Dock inte som ingångsmusik!MulleNuh: Jag har personligen aldrig träffat på en kyrka som INTE har CD-anläggning. Å andra sidan jobbar jag i Stockholm, kanske är det annorlunda i små kyrkor på landet
  • MulleNuh

Jo.. Jag har iaf pratat med en kille som verkar vara ansvarig för musiken i "vår" kyrka.. Han sa att där låter inte musiken alls lika fin med inspelat. Så jag tar honom på ordet. Men han tyckte vi skulle hitta noter till den sång vi ville ha och så skulle han sätta deras mest proffsiga "spelare" till vår vigsel.. Så det var ju snällt!

Kjell Präst skrev 2008-11-12 20:40:43 följande:

Nej, det tror jag inte. Däremot har jag kanske sagt att det inte ALLTID finns. Dessutom kan det ju finnas anläggningar som är så dåliga att de inte är värda att användas.Hursomhelst är förstås levande musik alltid att föredra.
  • MulleNuh

Oj finns det en poppig bön?! Det hade jag ingen aning om!

passionsblomman skrev 2008-11-13 21:20:01 följande:
    Den är inte mossig! Den är underbar! Och jag kan den bättre utantill än den "poppiga" Vill nu skrev 2008-11-13 21:17:29 följande:
  • MulleNuh

Och ska jag vara ärlig så vet jag inte vilken jag hört.. Tror det är den gamla versionen också.. I mina öron låter dom ganska lika faktiskt..

• MulleNuh

haha..

Wiggy skrev 2008-11-14 14:30:11 följande:
    Många psalmer är så entoniga och tråkiga. Gud måste vrida sig i svårmod när han hör en del psalmer, jag menar ta den där "helig, helig, helig"... *GAH!* Härlig är jorden och Blott en dag har i alla fall en vacker melodi.
  • MulleNuh

Ja detta är jag lite nervig för!!! Man har ju vigselsamtal ett par veckor innan vigseln, men vi ska gifta oss 100 mil bort.. Kommer bara vara där ca 4 månader innan och sen är det bara dagen innan vigseln. Kommer det bli svårt att få ett sådant samtal då?? Eller går det ibland att ha det så pass tidigt som 4 månader i förväg??

• MulleNuh

Joo det var ju en idé faktiskt.. Ja vi får se hur dom gör där uppe.. Kanske inte har så värst många präster som jobbar ens..

Kjell Präst skrev 2008-11-15 17:31:48 följande:

Jag har aldrig hört talas om att man har samtal så tidigt som fyra månader före vigseln, det är inte ens säkert att man vet vilken präst som tjänstgör då. Men detta kan säkert variera. I värsta fall kan man ju ta samtalet på telefon men det är rätt värdelöst. Kanske en första kontakt per telefon och sedan eventuellt en träff dagen före vigseln (om prästen har möjlighet)?
Svar på tråden Fråga prästerna 5