• MoonGirl

Västeråsbrudar 2009

miss u skrev 2008-11-19 08:14:30 följande:

Barret: Visst var paraplyerna tuffa! Påminner lite som maränger dock. Fick du ordning på inbjudningskorten igår?Tessisen: Man vill kanske inte att all uppmärksamhet ska falla på brösten, allra helst när man lagt ut massa pengar på att fixa hår och smink. Vad roligt att du har börjat gå ner. Hoppas att det håller i sig. Har du gjort nåt särskilt för att gå ner i vikt? Vad är hemligheten liksom? Jag ska iväg och prova fler klänningar på lördag. Förhoppningsvis får jag mer koll på vad jag passar i. Det är ju inte så länge kvar tills vi åker! Har du tagit din andra spruta än?Alla: Nu har jag fått lite menyförslag från Hamncafét. Det känns som att hon vill att vi ska få det så bra som möjligt. Hoppas på att det går att ordna så vi inte behöver betala hur mycket som helst för att få vara där. Jag har skickat en förfrågan till en kursgård också, som vi tittat på. Bra att ha en backup om Hamncafét blir för dyrt. Jag har även mailat till en fotografbyrå för att kolla priser. Vore bra att ha lokal och fotograf bokat innan vi åker.
    Vad kul att du ska iväg och prova lite fler klänningar på lördag! Lycka till!

Vad kul att du har fått menyförslag från hamncafét! Vad är ni sugna på att ha för något? Blir det buffé eller 3-rätters?

Blir det så att ni måste bjuda färre personer nu? Det är ju verkligen trist om man måste behöva skära ner på antalet....

Vad är det för kursgård förresten?
  • MoonGirl

Tessisen: Hoppas du känner dig bättre idag!

• MoonGirl
    Barret skrev 2008-11-19 10:20:18 följande:
    MoonGirl:Se vem som skriver mest nu *skrattar* ska försöka svara på allt :o). Jag var faktiskt inne på PRV igår och insåg att det var dit man skulle vända mig. Däremot förstod jag inte riktigt om min blivande måste byta namn först och jag sen eller om vi kan båda göra det samtidigt... Måste nog gå in och läsa igen.14 kilo är verkligen mycket *håller tummarna*. Funderade lite på viktklubben förut faktiskt men jag håller mig till Viktväktarna en stund till.. Får se hur länge jag orkar.Jo vi träffade Marit för någon vecka sedan. Hon bor här i Västerås och var jätte sprallig och rolig. Kändes som att jag faktiskt kommer kunna slappna av med henne vilket jag tidigare var lite orolig för. Vi kommer betala 5500:- för två timmars fotografering. Då redigerar hon de ca 300 bilderna och så får vi dem på en DVD-skiva. Känns perfekt eftersom jag sen vill göra ett eget album och så. Hon erbjuder album också, men jag vill göra själv :o).Du kan gå in på www.vi-foto.se och titta!Jag bor här i Västerås, på Haga, och jobbar som mekanikingenjör. Själv då?
    Ja, i förmiddags skrev jag mycket i forumet .

Ja, du får läsa på PRV:s hemsida om det där med efternamnsbytet. Jag minns att det kostar 3000 kr om en hel familj vill byta efternamn, annars kostar det 1500 kr/person. Men dessa uppgifter fick jag 2005, det är ju tre år sedan. Det kan ju ha ändrats (med priserna). Annars kan du ju ringa dem på PRV och höra med dem vad som gäller, om din blivande man måste byta till Hedqvist först och du sedan osv. Lycka till!

Hur mycket tar Marit för att göra ett album? Eller jag kan ju gå in på hennes internetsida och/eller ringa henne och fråga i stället. Tack för internetlänken! Jättesnällt av dig! Vi jagar efter fotograf nu, så hon kan vara aktuell för oss!

Vad kul att du ska göra ett eget bröllopsalbum sedan!

Jag bor också i Västerås och faktiskt också på Haga . Jag bor på Haga Parkgata. Kanske vi t o m är grannar? Jobbar du ute på Finnslätten kanske? Jag skrev mitt ex.jobb på ABB och det var så smidigt att ta cykeln ut dit (eftersom det låg så nära Haga-området).
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-11-19 13:28:26 följande:

Alla: Hur mycket kommer ni betala för maten och vad ska ni ha för mat? Vi har tänkt ha buffé och nu har vi fått ett par förslag, men jag tycker att det är lite dyrt. Tänkte därför kolla vad ni får betala. Verkar som det skiljer mycket om man vill ha oxfilé eller inte. Jag skulle ju gärna vilja ha oxfilé, men om det kostar för mycket får fläskfilé/kycklingfilé duga. Det är ju inte fy skam heller.Moongirl: Det verkar inte som vi behöver dra ner på antalet gäst. Det ska gå att knöka in alla på nåt vis, så det känns ju bra. Maten får vi nog ha utanför i tält då, men det kan ju vara skönt att röra lite på sig.Kursgården heter Lagersvik. Ligger typ tvärsöver sjön från vår kyrka, så vi skulle kunna ta sjövägen dit också. Fast nu känns det som att vi bundit upp oss med Hamncafét med både lokal och mat så det är kanske dumt att kolla upp annat.
    Vi tänkte boka Arbhages catering och vi funderar på att ha oxfilé med färska grönsaker, mustig rödvinssås, smörbrynta kantareller och potatisgratäng till. Priset för detta är 185 kr (oxilé-priset är med reservation för ökande priser i importledet).

Annars funderar vi på att ha fläskfilé i stället för oxfilé. Alltså fläskfilé med rödvinssås, färska grönsaker, potatisgratäng, mustig rödvinsås samt smörbrynta kantareller. Då skulle det bli 155 kr/person. Alla: Tycker ni att detta kan passa ihop??

Jag gillar fläskfilé, jag brukar tycka att oxfilé kan vara lite segt sådär, men väldigt gott!! Min m2b vill gärna ha oxfilé. Men man får väl säga till hur genomstekt man vill ha det osv (om man väljer oxfilén).

Jag/vi kan inte bestämma oss för vilken förrätt vi vill ha. Tänk vad svårt det kan vara! Jag och min sambo äter inte räkor och jag tycker att räkor finns i de flesta förrätter tyvärr...

Vad skönt att ni inte behöver skära ner på antalet gäster! Får ni hyra ett tält av dem på hamncafét? Det är ju en bra idé att ha maten i ett tält, så då får ju gästerna en möjlighet att röra på sig också. Det blir lite mingel på samma gång .
  • MoonGirl

Tessisen, miss u och Barret: Härligt att ni ska åka utomlands snart!! Är så avundsjuk!

Alla: Jag ska ev. göra en ögonoperation så snart som möjligt. Jag får lägga pengarna på en operation i stället för en resa. Har drömt om denna operation i såååå många år. I början på december ska jag på koll för att se OM jag kan göra operationen. Hoppas, hoppas!!! Ville bara skriva av mig lite granna!!

• MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-11-19 15:49:03 följande:
    Välkommen till vårt bröllop!Vi gifter oss i skultuna kyrkalördagen den 20 juni 2009 klockan 15.00Därefter bjuder vi på bröllopsfest i scoutstugan,i skultunaVi vill fira vår dag med nära och kära!Istället för presenter önskar vi därför ett bidragtill festen om 250 kr per person.Sätt in pengarna på swedbank kontonr: Angelika Lache & Rickard Lennkvistosa: 10 april Klädsel: valfritttfn:Om ni vill hålla tal eller göra något annat för brudparet,kontakta toastmadamMaria tfn:Petronella tfn: så här har vi skrivit i våra inbjudningskort...Tänkte höra om det låter bra...och om man kan skriva så..
    Jag tycker att det låter bra! Ska ni bjuda folk som kommer långt ifrån Västerås-trakten? Om så är fallet så kan en vägbeskrivning till kyrkan och festlokalen vara något kanske?

En annan fundering som dök upp när jag läste inbjudningstexten var om hur mycket ska barnen betala för maten? 250 kr/person också? För visst ska du/ni bjuda barn till bröllopet?

Vi ska också ha kuvertavgift till vårat kommande bröllop och vi tänkte skriva att gästerna måste märka inbetalningen med sitt namn, så man vet vilka som har betalat. *Bara ett litet tips*.
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-11-19 16:15:50 följande:

mysan: Vi ska inte ha kuvertpris, utan bjuda på maten är tanken. Blir lite fundersam efter att ha fått in offerter på olika menyer från Hamncafét. Det kostar en hel del! Vi måste diskutera fram hur mycket vi tänkt lägga på mat och vad vi vill ha. Vad ska ni ha för mat?Jag skulle nog förtydliga det med att skriva 250:-/vuxen. Är kanske bara jag som funderade på om det gällde även barnen.
    Jag håller med dig, miss u. Jag tycker att man ska skriva 250 kr/vuxen.
  • MoonGirl

Det är Håkans hembageri jag har tittat på i Hallstahammar. Jag har tyvärr inte varit dit och kollat i deras bageri. Men jag och sambon ska till Hallsta på fredag, kan försöka hinna dit till bageriet och prata med dem då om bröllopstårtor! Tar med mig papper och penna! Jag ska försöka hinna dit till bageriet på fredag och om jag hinner dit, ska jag fråga något åt er? Ni som är intresserade av bröllopstårtor från Håkans hembageri?? De sa något om att de har någon bröllopstårta i bageriet, om det stämmer så tar jag med kameran!

• MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-11-19 19:10:54 följande:
    moongirl: Har ni bokat bröllopstårta i hallstahammar...Fick man välja vika fyllningar man ville ha i tårtan...
    Vi har inte bokat någon tårta ännu, men som sagt, ev. kan jag hinna med ett besök på fredag, till bageriet, så då jag kan ta reda på all information! Minns inte så mycket vad de sade över telefon, det var ett tag sedan jag pratade med dem.
  • MoonGirl
    Barret skrev 2008-11-19 19:36:20 följande:
    MoonGirl:Det verkar som att det kostar 1500:- om man är ensam eller om båda väljer att byta efternamn efter att man gift sig.. Annars är det som du säger att det kostar 300:-. Men ja, jag ska nog ringa till dem och höra hur vi ska göra... Jag tror Marit tar nästan 2000:- för att göra ett album, det står nog i och för sig på hemsidan. Jag tycker absolut att du ska ringa eller maila henne, hon börjar bli uppbokad nu.Vi är inte riktigt grannar men nästan, vi bor på Skjutbanegatan :o). Min sambo jobbar på Finnslätten så han har det nära och bra till jobbet. Själv jobbar jag nere på den stora tågjätten (Bombardier).Vad gjorde du för ex-jobb då? Vad har du läst? *nyfiken* Och vad gör du numera?
    Ja, ring dem på PRV! Vad har ni annars för förslag som efternamn? Min m2b ska byta till mitt efternamn, jag bytte ju efternamn 2005 och är väldigt nöjd med det jag har nu, så det vill jag inte alls byta bort!

Jag ska ringa till Marit imorgon!

Aha, så ni bor på Skjutbanegatan! Kul!

Aha, så du jobbar på Bombardier. Trevligt! Jag såg ett jobb där förut på HR-avdelningen, men sökte inte det.... Ångrar mig. Jag är utbildad beteendevetare. Jag har psykologi, pedagogik och sociologi som huvudämnen i min utbildning. Jag skrev min C-uppsats (jag kallar det ex.arbete, det är ju lite som det) inom arbetslivspedagogik så jag intervjuade verkstadsarbetare om motivation, lärande och om arbetets utformning. Det var väldigt intressant!
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009